Suzuki gs1000 skillnad motorer

Rupert

Medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
tyresö
Hoj
xr 600
Fick med en trimmad extramotor med rasad vevaxel till min -83a.
Har hittat vevaxlar av tidigare årsmodeller som ser lika ut och undrar om någon vet om det är någon skillnad på dem och motorerna genom åren?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det en GS1000 eller en GSX1100? År 1983 så var det GSX:arna som var aktuella.

Det som skiljer mellan åren mig veterligen är storleken på tappen till rotorn till generatorn samt antalet kugg på primärdrevet på vevaxeln.
 

Rupert

Medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
tyresö
Hoj
xr 600
Ok. Tack. Var tvungen att kolla regbeviset. Fordonsår 1983 tillverkningsår ingen uppgift.
Svensksåld.
Antar att man får tolka det som en -82a?
Slog mig att det borde gå att se via artikelnr vad som passar.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Är det en GS1000 eller en GSX1100? År 1983 så var det GSX:arna som var aktuella.

Det som skiljer mellan åren mig veterligen är storleken på tappen till rotorn till generatorn samt antalet kugg på primärdrevet på vevaxeln.

Men det var väl på -84 1127 motorn som dom ändrade det?
//Tanken
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men det var väl på -84 1127 motorn som dom ändrade det?
//Tanken

Tror tappen skiljer mellan Katana motorerna och GSX motorerna nån årsmodell också. Kan inte svära på det dock, ett tag sedan jag var insatt i dom. :)
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
1983 fanns det både gs och gsx 1100, gs 1100 kardan och gsx kedja.
Det enklaste sättet att se skillnad är kåporna på toppen utanför kamaxlarna runda på gs och rektangulära på gsx 1100.
Från 1983 är gsx motorn svart
1984 motorn är väl 1135 cc.
Det där med vevarna är jag osäker på, men har inte Katanan en annan generator?
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
1984 motorn är väl 1135 cc.

Ooops my, bad blev lite fel där..

Det är R1100 90-92 som är 1127, tänkte lite fel som sagt..

Sen är det stjärnskruvar på 80-81 och sexkantsskruvar på 82-83.
//Tanken
 

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Kan bara GSX motorerna (16 V)

80-81
Liten vevaxeltapp. Stor Generator dia 130 mm. Ventilkåpan passar ej på 82-83, färre bultar och annan anläggning mot toppen. Primärdrivning samma fram tom årsmodell 83. Du kan byta kopplingskorg mellan dessa årsmodeller. 18 mm kolvbult. dragstänger med olika längd, måste bytas om du sätter på en topp från 84 och framåt. Gäller fram tom årsmodell 83

82
Liten vevaxeltapp. Stor generator 130 mm. Annan ventilkåpa, 2 extra bult jmf med 80-81. så skifte av topp kräver både topp och ventilkåpa vid byte till 81-81 topp. För 84-86 topp krävs även byte dragstänger
18 mm kolvbult

83
Stor vevaxeltapp, stor generator 130 mm. Topp och ventilkåpa som 82 förutom att den var svart.
Koppling kan bytas mellan årsmodellerna 80-83 rakt av och även växellåda. Tror även växellådan från 84-86 passar rakt av men utgående axeln är något längre på denna version. Lagerlägen är dock likadana
18 mm kolvbult

84-86
Stor Vevaxeltapp, Stor generator. Vevaxel med annat drevförhållande på primärdrivningen. 20 mm kolvbult
Annan utformning på topp och ventilkåpa, gummipackning med 8 skruv. Lika långa dragstänger

Katana
lite osäker på årsmodellerna här men 81 hade liten vevaxeltapp med mindre generator 118 mm. Kräver speciell generatorkåpa. Byter du generator till stor måste du även byta kåpa för att det ska lira.
koppling och primär drivning som 80-83. Osäker på hur ventilkåpan ser ut. 18 mm kolvbult men vevstakarna ska vara av bättre kvalite på Katana. Dragstänger med olika längd

Sen vet jag att det är viss variation på startkrans och drev här mellan årsmodellerna men jag har inte full koll på vad som kan bytas sinsemellan
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
GS1000G 1983 har nog lika axel som alla GS1000G men jag tror även GS1000E har lika. Om det står i regbevis att du har en GS1000 från 1983 så bör det vara en G-modell och och som det nämnts lite i förbifarten fast då om GS1100G så kolla om den har kardandrift och runda ventilkåpor.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top