Suzuki GSX 400 FWS laddar för mycket?

Mc_Berlin_Mc

vilka är olagliga hjälmar?
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränna
Hoj
Honda
jag har problem med en suzuki gsx 400 fws. det är nämligen så att motorcykeln genererar för mycket runt 19 volt (normala fall runt 14). det börjar med att (regulatorn/likriktare) går sönder, och sen svullnar batteriet.

detta problem ska visst vara vanligt för årsmodell 84.

vad kan man göra? tips? :tummenupp
 
Last edited:

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Jag har haft exakt samma problem med min FWS från -84. Jag har haft lite trixigt att hitta den felande komponenten, men efter byte av stator, regulator och batteri laddar ser allt ok ut igen.

Troligtvis är det spänningsregulatorn som gått sönder, men det kan lika gärna vara glapp, kortis eller dålig jord nånstans. Börja kolla denna felsökningsguide så kanske du hittar den felande komponenten.
 

Mc_Berlin_Mc

vilka är olagliga hjälmar?
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränna
Hoj
Honda
Jag har haft exakt samma problem med min FWS från -84. Jag har haft lite trixigt att hitta den felande komponenten, men efter byte av stator, regulator och batteri laddar ser allt ok ut igen.

Troligtvis är det spänningsregulatorn som gått sönder, men det kan lika gärna vara glapp, kortis eller dålig jord nånstans. Börja kolla denna felsökningsguide så kanske du hittar den felande komponenten.

har köpt (regulator/likriktare) 2 ggr. båda har gått sönder efter cirka 300 mil. köpt på lelles mc. sen har ja biltema batteri, har läst någonstans att batteriet är en stor bov i det hela. vad är stator?
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Statorn är generatorlindningen, alltså spolen/spolarna som alstrar växelströmmen till regulatorn. Slå multimetern på växelströmläge och mät över två av de gula kablarna i taget. Får du över 75v när du varvar lite så borde den vara ok. Min levererade 80V på två men bara 45V på ena så jag bytte den för säkerhets skull. Betalade runt 1400 på mc-huset.

Jag skulle nog börja leta efter glapp, kortslutningar och jordfel. Det kan ju vara batteriet som orsakar problemet eftersom du behövt byta regulator igen, men kolla alla anslutningar också.
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top