Suzuki GSX 400F -82

brainstorm

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Susuki GSX400
Har Köpt en Suzuki GSX 400F -82 som jag ska ta mellankort på.

Har 2 st saker jag skulle vilja ha hjälp med:

kopplingen är riktigt trög, och eftersom jag har små händer så är jag tvungen att ta i med fingertopparna, går det fixa på något sätt?

När motorn är kall så måste jag ha choken på rätt så länge. Jag måste åka iväg med choken på. Vad kan det vara för fel?

Tacksam för svar!!
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Kopplingsgreppet kanske går att böja in en del, men kolla så att kopplingen inte behöver hela "spelet" för att ta ordentligt, i så fall.
Smörj kopplingswiren med ex. vitt litiumfett eller olja (inte båda samtidigt) och kolla om den börjar gå lättare. Den går väl även att justera i slutet på wireinfästningen om jag inte minns alldeles galet. (> 10 år sedan jag hade den hojen).

Ang. choke, hur länge är lång tid? Går den bra och rent och har tomgång när den är varm? Om inte så får den nog felaktig bränsleblandning - se över förgasarna.
 

brainstorm

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Susuki GSX400
Kopplingsgreppet kanske går att böja in en del, men kolla så att kopplingen inte behöver hela "spelet" för att ta ordentligt, i så fall.
Smörj kopplingswiren med ex. vitt litiumfett eller olja (inte båda samtidigt) och kolla om den börjar gå lättare. Den går väl även att justera i slutet på wireinfästningen om jag inte minns alldeles galet. (> 10 år sedan jag hade den hojen).

Ang. choke, hur länge är lång tid? Går den bra och rent och har tomgång när den är varm? Om inte så får den nog felaktig bränsleblandning - se över förgasarna.

Får ta en närmare titt på kopplingen.

Den går riktigt bra när den är varm, jadu lång tid... har bara kört med den en gång men jag väntade kanske 5 min i garaget, sen fick jag åka någon km. sen kunde jag stänga av den.

Ska man inte bara ha choke vid startögonblicket?
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Får ta en närmare titt på kopplingen.

Den går riktigt bra när den är varm, jadu lång tid... har bara kört med den en gång men jag väntade kanske 5 min i garaget, sen fick jag åka någon km. sen kunde jag stänga av den.

Ska man inte bara ha choke vid startögonblicket?

Kolla även att wiren är dragen "rätt" väg i ramen, alltså inga tvära böjar eller nåt sånt. Ta loss wiren i båda ändarna och känn att wiren löper lätt i höljet.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Ska man inte bara ha choke vid startögonblicket?
Ibland kan man behöva ha choke (i olika grad) i någon/några minuter tills den fått upp temperaturen någorlunda. Beror lite på omständigheterna. Du kan ju prova minska choken succesivt efter att den gått i gång och varvtalet på motorn höjs.
 

brainstorm

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Susuki GSX400
Ibland kan man behöva ha choke (i olika grad) i någon/några minuter tills den fått upp temperaturen någorlunda. Beror lite på omständigheterna. Du kan ju prova minska choken succesivt efter att den gått i gång och varvtalet på motorn höjs.

Tack för alla svar jag får.
Hur hög ska tomgången vara när motorn är varm?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kopplingen på den hojen är tråkigt nog en tungjobbad historia. Testa en sån där utväxling som finns till wirekoppling att köpa, tror touringbutiken saluför dom om jag inte minns fel. För hur välsmord och rättdragen wire du har på den hojen så kommer kopplingen att vara tungjobbad. Till trots så blir den ju inte trögare av att smörja och dra rätt väg, men förvänta dig inga mirakel, för konstruktionen på kopplingslänkaget ner i motorn är det som är tungdraget.
Testa haka av wiren så märker du ju om det är wiren eller ngt annat som går tungt.

Men laga inget som inte är trasigt, i garaget tar det tid för knarren att bli varm på tomgång, kör iväg med choken i och låt den jobba sig varm ist.
Vad jag minns så var min sursukka riktigt bånglig på tomgången, förgasarmembranen har en egenskap att bli slappa/stora på den där knarren och kostar en halv förmögenhet att byta. Eller kostade ska jag kanske säga, men för att byta dom får du byta hela trotteln om det nu inte komit ngn smart tredjepartslösning. Men innan du börjar skruva dig fördärvad på förgasarna, be ngn van hojmänniska ta en flukt på det så vet du om det är fel eller "normalt".
//Tobbe

EDIT: Vad bra att man läser allt innan man svarar.... Klart det kan krångla för att den är strypt, då gäller det ju att den är rätt bestyckad för strypningen! :EDIT
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Det är inget fel på din hoj... min sambos gsx400e har nu en lätt koppling... det som var fel på hennes var att det inte var nå glid fett kvar på plastskruven som går ut och trycker på kopplingspinnen innanför framdrev kåpan..... tror att du ska ha ett inspektionshål på utsidan av kåpan, sen att de t tar en stund innan hojjen blir varm är inte det heller nått fel, dom är så dom gammla sukkorna,det är bara att gilla läget med det bara.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det är inget fel på din hoj... min sambos gsx400e har nu en lätt koppling... det som var fel på hennes var att det inte var nå glid fett kvar på plastskruven som går ut och trycker på kopplingspinnen innanför framdrev kåpan..... tror att du ska ha ett inspektionshål på utsidan av kåpan, sen att de t tar en stund innan hojjen blir varm är inte det heller nått fel, dom är så dom gammla sukkorna,det är bara att gilla läget med det bara.

Skiljer väl en del på E och F motorerna, har för mig att allt kopplings"länkage" sitter på insidan av motorkåpan på F.... aja... nu är jag inte för säker.... var trots allt 13år sedan min blev skrot :näsblod
//Tobbe
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
Motorgången kan bero på att luftgummina har blivit torra och släpper in tjuvluft.
Dessvärre kan luftgummin till gamla japaner gå på en del...
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Motorgången kan bero på att luftgummina har blivit torra och släpper in tjuvluft.
Dessvärre kan luftgummin till gamla japaner gå på en del...

Är inte säker på hur det ser ut på GSX400, men på GSX550 så sitter det o-ringar som tätar mellan toppen och insugsgummit. De brukar krympa av värmen och göra att den kan dra tjuvluft där oxå. Värt att kolla
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top