Suzuki gsx 750 es -83

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Tjena,
Är dags för ett hojbyte för min del och var och testade en gsx 750.
Hojen var fin för sin ålder och mullrade trevligt men var ett högt rassel vid tomgång.
Rasslet försvann när man varvade eller när man kopplade.
Läst till mig att det är kopplingskrogen som börjar bli risig men ägaren påstod att så ej var fallet och att detta var vanlig med rassel på denna modell.
Så undrar nu om jag är rätt inriktad på att det är kopplingskorgen eller är det inget jag behöver vara orolig för?
Mvh Matte

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Vet inte om det är kopplingskorgen som lät eller om det är farligt men min har inga missljud alls, bara normalt brummande från motorn.

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Har en 83 själv och den rasslar inte men jag har för mig att dom är lite kända för rassel därifrån tyvärr.
Finns billiga korgar på ebay , har för mig jag läste någonstans att det var en som hade det problemet som öppnade sin och drog allt på nytt med rätt moment och satte på locktite för att det skulle sitta "var någon skruv/mutter som var lite lös."

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Okej, jo det var ungefär vad han sa också att dom var kända för att rassla lite.
Han hade öppnat upp och tittat nu under kvällen och sagt att allt sett fint ut.
Funderar på om jag skall lita på hans ord eller backa av på affären.
Om någon har mer funderingar så är jag väldigt tacksam för hjälp..
Är det så att kopplingskorgen är sliten och kopplingen rasar, hur mycket kostnad/jobb är det att montera en ny?

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Vet att nya lameller , skivor , fjädrar och packning hittar du för 800 och några ett par hundra till på ebay -
Tror inte jobbet är så jättejobbigt , bara kolla hur den gamla satt och följ det vid montering.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har haft en själv. Helt klart kopplingskorgen. Ingen fara att köra med men irriterande. Säger ägaren något annat får han ha en bra förklaring, annars ljuger han.

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Den jag har är helt tyst, men att byta koppling är hyfsat enkelt. Generellt är det en ganska solid konstruktion och jag har inte haft några problem alls. Jag har verkstadsmanualer till den om du behöver, hör av dig med ett pm om du önskar den.

/Johan

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Det är alltså ingen större fara med lite rassel? Skulle de vara så illa att kopplingen rasar är det ett enkelt ingrepp att byta.
Hur är hojen annars vid kurvtagning och kraftiga inbromsningar?
Gillade vridet och tyckte att motorn hade skön karaktär!

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Allt är helt OK förutom bromsarna, de har "ofrivillig ABS"... Blir lika förvånad varje gång jag byter mellan hojarna. Skulle jag ha den som enda hoj så hade jag nog bytt till stålomspunna slangar och tagit bort antidiven. Kanske tillochmed kollat om bromsok från nån nyare modell passar. Du får tänka på att den är över 30 år gammal, och med det i minnet så är de helt OK. det går helt enkelt inte att jämföra med något som är nytt. Kör man dem hårt så kan de vara lite svajiga i svängarna, men som sagt med tanke på åren så ska man nog köra med måtta och njuta av en underbar hoj istället! Ser den schysst ut annars? En del ser ju ut som lik...

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
TJo jag kände att bromsarna inte var något att hissa..
Väldigt fräsch med några nya förgasare samt grenrör..
Fortfarande kluven om det är värt att byta mot min nuvarande dr660..
//Matte

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Köpte komplett sats med stålomspunna slangar från ebay för 1000lappen hem till dörren "plug and play" och jag kan lova dig stor skillnad , vart som att gå från att bromsa med ett gummiband till att kasta ut ett ankare ;-)

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Ok, det låter som att det är ett måste om jag bestämmer mig för att köpa den.
Hade ni gjort bytet suzuki dr650r mot suzuki gsx 750es?

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Är ju två helt olika hojar och jag håller en knapp på gsx750es´men det väl jag som gillar utseendet bättre , precis plockad bort min kåpa och monterad en vanlig rund framlampa och tycker det blev mycket bättre :)
Men diskutera med den andra om pengar i mellan med tanke på kopplingen som möjligen måste bytas servas i snar framtid.
Vet ej hur din dr er i skicket men han lär inte få det lätt att sälja sin es när det låter fan om kopplingen så du har ju ett fint övertag där tycker jag.

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Vart ett byte och en liten peng till min fördel imellan!
Mycket nöjd och verkar vara en trevlig hoj (förutom bromsarna):yoparty
Baggen skulle man kunna få se hur det vart med din framlampa där?
Skall leta rätt på en stålomspunna slangar och eventuellt nytt bromsok som mas95 sa.
Någon som vet om det finns bromsok från nyare modell som skulle kunna passa?

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Jag köpte dessa bromsslangarna : http://www.ebay.com/itm/201002710761?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Alla 5 slangar precis som original till fram .
Här har du 3 bilder om länken fungerar : https://www.mediafire.com/folder/e3ggz21j3b39cn5,6t6kmmqtxvkjz4d,dlt7t773lxw6ogu/shared

Och grattis till ny gammal mc , tror inte du kommer ångra dig :)

Snyggt med runt lyse, blev som min 1400! Det är frugan som använder 750'n mest, så jag får starta en övertalningskampanj för att bygga om den nästa vinter...... Samtidigt som jag är för originalutseende... :kär

Nyfrälst

Ny medlem
Gick med
25 May 2014
Hoj
Suzuki GSX 750ES -83
Hallå alla!!
Köpte en suzuki gsx 750es idag som jag skall övningsköra med. Läst att många tycker det är en bra första hojj och det är kul att läsa att även erfarna åkare också gillar dem!

Frågar er veteraner för jag har lite problem med frambromsen. Den biter inte i direkt utan när man nästan är helt inne. ska byta bromsbelägg. Men undrar vad stålomspunna slangar gör för skillnad än dem som finns befintliga? ska även pröva att kanske lufta den. Eller allting är den antidiveing grejen som spökar? mvh

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring