Jag har för en vecka sen köpt en Suzuki GSX 750es -84. Min första mc och jag gillar att köra den. Körde den så försiktigt första dagarna att jag inte märkte att tvåans växel hoppar ur i fritt om man drar på ordentligt med varv. Sen har jag också märkt att om man har riktigt bråttom och snabbt slänger i växlarna så slirar kopplingen i treans och i fyrans växel. I femmans växel är går den som den ska. Fast om man inte har så bråttom med gasen utan väntar en sekund efter att man har växlat innan man gasar på så slirar den inte.
Var till en mc-verkstad idag och där fick jag dåliga nyheter. Han sa att kopplingslamellerna bör bytas och om jag har dålig tur även själva kopplingshuset. Det skulle han se först när han öppnar den.
Så menade han också att om tvåans växel inte hålls i så är kugghjulet trasigt och behöver bytas ut. Det där jobbet skulle ta ca. 18 timmar för honom. Kostnad någonstans mellan 9000-15000 svenska kronor.
Nu tänkte jag fråga lite råd av någon som förstår sig. Att byta lameller i kopplingen kan väl inte vara så svårt om man har en servicehandbok. Det borde man ju kunna göra själv på en kväll eller en helg?
Men värre är det med att skruva sönder hela motorn för att komma åt tvåans kugghjul och växelföraren.
Vågar man sig på sånt själv?
Kan det gå att köra med växellådan som den är ändå om man fixar kopplingen?
Kan det vara farligt på nåt sätt om jag fortsätter att köra med dålig växellåda?
Jag har just köpt hojjen och har inte 15000 kronor att reparera den för nu.
Han på verkstan tyckte att jag skulle lämna tillbaka hojjen till förra ägaren och kräva pengarna tillbaka. Men det vill jag ju inte heller. Gillar ju den.
Nån som kan ge mig lite goda råd här?
Hur ska jag göra?
Var till en mc-verkstad idag och där fick jag dåliga nyheter. Han sa att kopplingslamellerna bör bytas och om jag har dålig tur även själva kopplingshuset. Det skulle han se först när han öppnar den.
Så menade han också att om tvåans växel inte hålls i så är kugghjulet trasigt och behöver bytas ut. Det där jobbet skulle ta ca. 18 timmar för honom. Kostnad någonstans mellan 9000-15000 svenska kronor.
Nu tänkte jag fråga lite råd av någon som förstår sig. Att byta lameller i kopplingen kan väl inte vara så svårt om man har en servicehandbok. Det borde man ju kunna göra själv på en kväll eller en helg?
Men värre är det med att skruva sönder hela motorn för att komma åt tvåans kugghjul och växelföraren.
Vågar man sig på sånt själv?
Kan det gå att köra med växellådan som den är ändå om man fixar kopplingen?
Kan det vara farligt på nåt sätt om jag fortsätter att köra med dålig växellåda?
Jag har just köpt hojjen och har inte 15000 kronor att reparera den för nu.
Han på verkstan tyckte att jag skulle lämna tillbaka hojjen till förra ägaren och kräva pengarna tillbaka. Men det vill jag ju inte heller. Gillar ju den.
Nån som kan ge mig lite goda råd här?
Hur ska jag göra?