Suzuki gsx 750es, slirande koppling mm

Vasakent

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Vasa
Hoj
Suzuki gsx 750es
Jag har för en vecka sen köpt en Suzuki GSX 750es -84. Min första mc och jag gillar att köra den. Körde den så försiktigt första dagarna att jag inte märkte att tvåans växel hoppar ur i fritt om man drar på ordentligt med varv. Sen har jag också märkt att om man har riktigt bråttom och snabbt slänger i växlarna så slirar kopplingen i treans och i fyrans växel. I femmans växel är går den som den ska. Fast om man inte har så bråttom med gasen utan väntar en sekund efter att man har växlat innan man gasar på så slirar den inte.

Var till en mc-verkstad idag och där fick jag dåliga nyheter. Han sa att kopplingslamellerna bör bytas och om jag har dålig tur även själva kopplingshuset. Det skulle han se först när han öppnar den.

Så menade han också att om tvåans växel inte hålls i så är kugghjulet trasigt och behöver bytas ut. Det där jobbet skulle ta ca. 18 timmar för honom. Kostnad någonstans mellan 9000-15000 svenska kronor.

Nu tänkte jag fråga lite råd av någon som förstår sig. Att byta lameller i kopplingen kan väl inte vara så svårt om man har en servicehandbok. Det borde man ju kunna göra själv på en kväll eller en helg?

Men värre är det med att skruva sönder hela motorn för att komma åt tvåans kugghjul och växelföraren.

Vågar man sig på sånt själv?

Kan det gå att köra med växellådan som den är ändå om man fixar kopplingen?

Kan det vara farligt på nåt sätt om jag fortsätter att köra med dålig växellåda?

Jag har just köpt hojjen och har inte 15000 kronor att reparera den för nu.

Han på verkstan tyckte att jag skulle lämna tillbaka hojjen till förra ägaren och kräva pengarna tillbaka. Men det vill jag ju inte heller. Gillar ju den.

Nån som kan ge mig lite goda råd här?

Hur ska jag göra?
 

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx 750 E 1982
Har en liknande hoj, också min första, känner igen det där med kopplingen. Du skulle kunna prova att byta olja, kan vara bilolja i den, det är inte bra för kopplingen har jag märkt. Den är för hal.

Tycker inte att du ska lämna in den. Det kostar ju lika mycket som hojen, i så fall köp en ny, som du kollar lådan på och sälj den gamla. Du fixar säkert att byta lameller om du ger dig fan på det.

tvåans växel vet jag inget om, men det är ju en gammal hoj, den ska ha lite skavanker... =)

Om du tycker det funkar att köra med den som den är, så bara kör, hela sommaren, sedan kan du ju köpa någon annan hoj till nästa säsong.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag hade nog skaffad en mek handbok och bytt lamellarna sjalv, sedan har du på nogon halvsyntet mc olja...fixa 2an kan du ju fixa till vinteren..då finns det ju många alternativ 1) fixa sjalv 2) plocka ur motoren ur ramen och levera den til mc meken nytvattat och renplockat det bør ju spara pengar3) leta beggad motor/eller vaxelåda...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Börja med att byta olja.
Funkar inte det, så kolla lamellerna.
Är en skitsak att byta.
1timmes jobb, ungefär.
2 om man är nybörjare.
Ofta räcker det att sträcka ut tryckfjädrarna på gamla hojar för att kopplingen skall funka.
Har du dålig ekonomi, så prova detta innan du byter lamellerna.
Att tvåan hoppar ur vid belastning är ganska vanligt på äldre (relativt) motorstarka hojar.
Oftast medbringarna (dogs) som låser drevet på axeln som blivit fasad pga vårdslös växling.
Går att leva med.
Att riva ner växellådor är inget för nybörjare - du kommer antagligen inte att se felet.
Rätt mycket jobb också = dyrt att lämna in.
Vill passa på att rekomendera medlemskap i någon MC-klubb.
Det centrala i klubbarna brukar vara en gemensam mek-lokal.
Expertisen får du på köpet!
Säkert någon som hjälper dig till hösten/vintern.
 

Vasakent

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Vasa
Hoj
Suzuki gsx 750es
Tackar för de vettiga svaren jag fick. Bra att de som är mer erfarna hjälper med goda råd till nybörjare.

Har kommit fram till det här: Ska köra försiktigt tills jag har råd att köpa nya kopplingslameller och försöka mig på att byta dem själv. Har ju skruvat med både bilar och mopeder förut. Det enda som jag är fundersam över är att i servicehandboken jag laddade ner så hade de ett specialverktyg som de höll fast runt kopplingen med när de skruvade loss muttern. Ett sånt verktyg äger jag ej men det kanske går att få loss muttrorna ändå. Eller så kanske man kan tillverka ett liknande verktyg som fungerar. Har ny olja och filter färdigt hemma som jag sparar på tills jag har bytt lameller. Kan ju chansa och byta olja i hojen nu men då känns det lite bortkastat om man ändå måste öppna och byta lameller sen.

Problemet med att tvåans växel hoppar ur tar jag inte så hårt. Jag kör ju knappast alls i tvåan. Och när jag gör det så är det ku enkelt att växla snabbare till trean som inte hoppar ur hur mycket man än gasar.

Läste lite mer noggrant igenom papprena jag fick med hojen och såg att problemet med tvåans växel fanns redan år 2002. Då har den varit inne på verkstan och blivit renoverad för över 20.000 kronor. Tvåans kugghjul har blivit utbytta men inte någonting inne i kopplingen.

Kanske återkommer med fler frågor vid ett senare tillfälle.

Bra med en Teknik- och Mekhörna!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top