Du har PM. Så slipper du vänta..
Enkel att sköta och driftsäker. Här lite ur huvudet:
Olja 600 mil
Oljefilter 1200 mil (sätt en liten platt kraftig magnet, typ neodym, på undersida eller i nederkant på framsidan av filtret. Det fångar metallspån bättre än oljepluggen.) OKQ8 10W40 SBK på 20l dunk har hittills varit bästa pris/kvalité-kombo i mina ögon. Men jag byter olja ca 3 ggr/säsong. Alla bemannade OKQ8-ställen kan ta hem en 20 l dunk ihop med sina andra leveranser.
Bensinfilter 1200 mil. Sitter ingen på slangen från tanken - sätt dit en (med slangklämmor)! Varför? Se luftfilter nedan.
Luftfilter 2400 mil (boken 1200 mil). Mycket oftare för dammiga vägar. Tryckluftsrensa INTE filtret utan låt vara eller byt! Filtret trasas upp av tryckluften och renar sämre än innan renblåsningen. Vitsen är att skiten inte ska nå förgasarna. Rensa dem är tristare än att byta filter. Skiten nöter på förgasaren så renoveringen kommer behövas tidigare. Okul pyssel.
Ventiljustering (2400 mil i boken) 3-4000 mil kanhända oftare eller senare. Hörs och märks: svårstartad, metalliskt knatter (tänk VW-bagge), ojämn gång över hela registret) River du i detta kan du lika gärna byta packningar och tätningar i toppen samt tändstift. Det är till skillnad mot annat underhåll ingen fara att vänta med justeringen om det inte verkar behövas. Effektförlust och möjligen sämre bränsleekonomi är det som händer innan den startstrular.
Förgasarsynkning 2400 mil och efter ventiljustering. hörs enklast på ojämn tomgång utan knatter och ojämn gång med större gaspådrag. BYT ALLA SLANGAR SOM ÄR SPRICKIGA NÄR DU KLÄMMER PÅ DEM! Det sparar mycket strul.
Smörj vajrarna med trycknippel varje säsong. Är de tröga ändå så BYT! FFA om inte gasen går tillbaka vid max styrutslag (åt höger strular oftast).
Kedjesmörj finns massor om i andra trådar. Spänn inte kedjan för hårt (dödar packboxarna och sliter på axellagren).
Rengöra bromsoken och byta gummipackningarna vid närmsta beläggsbyte. Har det inte skett senaste 5 åren är det dags. Stålspunna slangar fram (race-stuk med två slangar direkt till pumpen) är najs, sparar vikt och ger dig en bra plats för tutan du kanske byter till om du kör mycket kö.. Närmsta traktor/lastbilsverkstad eller hydralpressarfima är din vän i att göra billiga hydraulslangar. Fota nipplarna i oken och vid bromshandtaget, Eller ta med alltihop. Lossar du slangarna från fördelarklumpen finns risk att du blandar ihop vilken nippel som sitter var. Mät ut en vettig längd så slangarna precis räcker när hojen står med framhjulet i vädret på centralstödet. Ett rep kan vara bra "slangdragarsimulator" för det.
Tuta ja: Motorn trivs ju INTE med tomgångsköra i stillastående på sommaren. Överhettar lätt med oljekoksning o d som resultat. Start och stopp är inte bättre - sliter batteri och startmotorkol. Så antingen kör man mellan köerna eller tar en annan väg. Med denna blir det plats i körfälten.
http://www.twistedthrottle.com/steb...cycle-air-horn-12-volt-139-db-black-or-chrome