Suzuki GSX-R en design-miss

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
Den här tråden handlar inte om huruvida den är snygg eller ej.

:fakta
Eh, om tråderubriken är att sukkan är en designmiss så får man väl ändå anta att den faktiskt gör det. Design är ju lite svårt att särskilja från utseende.

Sen fattar jag itne riktigt vad det är som kräver eftertanke och vad man skall tänka kritiskt om. Du tycker att den skulle vart mer lik nån rejsingbåge. jag tycker att den är hur fin som helst. Vad är problemet :confused:
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
Eh, om tråderubriken är att sukkan är en designmiss så får man väl ändå anta att den faktiskt gör det. Design är ju lite svårt att särskilja från utseende.

Sen fattar jag itne riktigt vad det är som kräver eftertanke och vad man skall tänka kritiskt om. Du tycker att den skulle vart mer lik nån rejsingbåge. jag tycker att den är hur fin som helst. Vad är problemet :confused:

Men du brukar ju inte ha svårt att läsa. Jag tycker egentligen ingenting. Däremot förvånar det mig att Suzuki inte samordnar design av sina serieproducerade modeller med prototyperna. Speciellt som trenden är att sporthojar ska vara så extrema som möjligt. Jag upprepar från mitt första inlägg:

"Var uppstår vitsen att satsa miljarder i MotoGP om sambandet mellan prototypen och den serieproducerade modellen varken finns i utseende eller motorlayout?"

Design är en strategisk fråga som har lite med personligt tyckande att göra.
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
Ingen av er är varken designchef eller son till vd:n på Suzuki. Så det är bara att titta med beundran eller med avsky. :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nej inte på suzuki, men designchef är jag.
suzuki kanske vet nått som vi inte vet om utseendet på nästa års gsvr.
men jag tror att anledningen till detta är att gsxr alltid varit en egen stark familj, nog har dom diskuterat detta i hamamatsu, men tydligen dragit slutsatsen att en gixxer är en gixxer och en prototyp är just det...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
R2 skrev:
men jag tror att anledningen till detta är att gsxr alltid varit en egen stark familj, nog har dom diskuterat detta i hamamatsu, men tydligen dragit slutsatsen att en gixxer är en gixxer och en prototyp är just det...

Så är det förstås. Men vilket värde har då prototypen?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyteknik skrev:
Så är det förstås. Men vilket värde har då prototypen?
ett mindre helt klart, än om man gjorde tvärtom
men då hade men ju åxå rubbat gsxr familjen, och den har suzuki tjänat mycket på över åren
kolla bara på det att dom behåller sin 750
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
R2 skrev:
ett mindre helt klart, än om man gjorde tvärtom
men då hade men ju åxå rubbat gsxr familjen, och den har suzuki tjänat mycket på över åren kolla bara på det att dom behåller sin 750

Man kunde ha varit lojal med sin historia och GSX-R-konceptet. Yamaha ju visat att en radfyra kan vara bättre än en v-motor. Å andra sidan verkar den genomsnittlige knutten och köparen av sporthojar vara skapligt ointresserad av racing. Så varför håller man på med MotoGP - egentligen. :va
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Å andra sidan verkar den genomsnittlige knutten och köparen av sporthojar vara skapligt ointresserad av racing. Så varför håller man på med MotoGP - egentligen. :va
I Sverige ja, i övriga Europa är de väl som tokiga för att inte tala om i Japan. Lilla Sverige skiter de nog fullständigt i när de tar fram nya hojar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
"Var uppstår vitsen att satsa miljarder i MotoGP om sambandet mellan prototypen och den serieproducerade modellen varken finns i utseende eller motorlayout?"

Design är en strategisk fråga som har lite med personligt tyckande att göra.
Vem bryr sig, det är deras pengar, inte mina, och de får därmed använda dem till hur bra eller hur dåliga beslut de vill. Man kan bara förutsätta att de efter nogrant övervägande kommit fram till att det tagna beslutet varit det bästa de kunnat ta. Personligen skiter jag i om gathojarna liknar MotoGP-hojarna eller ej.

Design har rätt mycket med personlig smak att göra. Alla har inte riktigt samma smak, som du vet. Att designen för ett visst märke följer vissa riktlinjer, en viss linje eller ett visst "strategiskt beslut" är en annan sak och så självklart att vi knappast behöver diskutera det.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
Att designen för ett visst märke följer vissa riktlinjer, en viss linje eller ett visst "strategiskt beslut" är en annan sak och så självklart att vi knappast behöver diskutera det.

Nej, det är inte "en annan sak" utan just vad jag försöker ta upp här; Vilka bevekelsegrunder hade man för att låta GSX-R-serien ha större likheter med Hayabusa än MotoGP-racern. Om det stämmer att alla andra knuttar utom de svenska är synnerligen intresserade av MotoGP borde det vara självklart att skapa samverkan mellan den verksamheten och den kommersiella. Nåja, ämnet verkar inte intressera lika mycket som att köra ifrån snuten och köpa billig öl i Tyskland...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Man kunde ha varit lojal med sin historia och GSX-R-konceptet. Yamaha ju visat att en radfyra kan vara bättre än en v-motor. Å andra sidan verkar den genomsnittlige knutten och köparen av sporthojar vara skapligt ointresserad av racing. Så varför håller man på med MotoGP - egentligen. :va

Tja, superbike-vm och MotoGP har gett dem erfarenheter som gjort att suzuki/yamaha etc, istället för att fortfarande tillverka silverpilar, byggt hojar som uppför sig så civiliserat och går så vansinnigt fort att polisen vill förbjuda dem.

Alla suzukis hojar kan givetvis inte var gp-replikor.. Ingen fabrikant har egentligen gjort några replikor sedan rd500/rg500/rgv250/nsr250 etc.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Tja, superbike-vm och MotoGP har gett dem erfarenheter som gjort att suzuki/yamaha etc, istället för att fortfarande tillverka silverpilar, byggt hojar som uppför sig så civiliserat och går så vansinnigt fort att polisen vill förbjuda dem.
Kawasaki har lyckats bygga lika bra och bättre sporthojar än någon annan utan att tävla i Grand Prix på över 20 år. Det är för övrigt inte mycket som har överförts från Grand Prix till serietillverkade fyrtaktare de senaste 30 åren.

oFFkeFF skrev:
Ingen fabrikant har egentligen gjort några replikor sedan rd500/rg500/rgv250/nsr250 etc.
Första generationen GSX-R var som sagt en trovärdig replika av fabrikens endurance-racer. Och RC30/RC45 hade sina förlagor i depåerna på Suzuka - både till utseende, detaljer och motorlayout.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Kawasaki har lyckats bygga lika bra och bättre sporthojar än någon annan utan att tävla i Grand Prix på över 20 år. Det är för övrigt inte mycket som har överförts från Grand Prix till serietillverkade fyrtaktare de senaste 30 åren.

USD-gaffel, radialbromsok, radialbromshandtag är väl de senaste sakerna som hamnat på hojarna? Men inte är det många lösningar som åker på rakt av vilket inte är så konstigt eftersom en racehoj har ett ändamål medan gatcykeln har så många fler kompromisser som ska tas hänsyn till.

Angående nya GSXR1000R så är det ju mest ljuddämparen som är ful. Resten av hojen är mest slätstruken tycker jag.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
USD-gaffel, radialbromsok, radialbromshandtag är väl de senaste sakerna som hamnat på hojarna? Men inte är det många lösningar som åker på rakt av vilket inte är så konstigt eftersom en racehoj har ett ändamål medan gatcykeln har så många fler kompromisser som ska tas hänsyn till.
Radialbromshandtag - hur ser ett sådant ut?


Goodstuff skrev:
Angående nya GSXR1000R så är det ju mest ljuddämparen som är ful. Resten av hojen är mest slätstruken tycker jag.
Den groteska ljuddämparen påminner ju nästan om de korta "ljuddämpare" som satt på MotoGP-prototyperna innan man började med raka rör. Men resten har som sagt större likheter med Hayabusa än GSV-R.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Kawasaki har lyckats bygga lika bra och bättre sporthojar än någon annan utan att tävla i Grand Prix på över 20 år. Det är för övrigt inte mycket som har överförts från Grand Prix till serietillverkade fyrtaktare de senaste 30 åren.


Första generationen GSX-R var som sagt en trovärdig replika av fabrikens endurance-racer. Och RC30/RC45 hade sina förlagor i depåerna på Suzuka - både till utseende, detaljer och motorlayout.

Ja und? Har du missat att det är gathojar man bygger om för superbike?
Kawasakis zxr750 tävlades det väldigt framgångsrikt med i superbike-vm, och man tog väl två titlar under 90-talet? Så det är ju inte så att kawa inte varit närvarande i tävlingsdepåerna de senaste 20 åren. Kommer inte ihåg när de körde kr1'an sist i 250-vm heller iofs, men det var någon gång i slutet på 80-talet iaf.

Saker som kommit bara det sista året, är ju slirkopplingar på de extremt motorbromsande fyrtaktarna, definitivt en hel del chassiteknik, allt är ju inte överförbart, men kunskaper och forskning inom racing för solklart fram teknologin även för gathojar, förutom den goodwill racingen ger marknadsföringen..
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Några reflektioner i all hast:
'Kritiskt tänkande' är inte alls samma sak som att komma med (negativ) kritik,
utan mer att eftertänksamt värdera fakta o granska resonemang etc.

Designen är förstås en avvägning mellan aerodynamik o utseende/säljbarhet.
Liten förbättring i luftmotstånd betyder många fler hästar att axa med i höga farter.

Gp-maskinerna har ett helt annat regelverk att följa, bla när det gäller
utformningen av kåporna, så det finns inget som säger att den lösningen ens
är vettig för andra hojar än just gp-hojarna. Men troligen säljer likheter i utseendet iaf.

Förväxla inte koefficienten cw med motståndet cda. cw-värdet ger
enbart strömlinjeformen och struntar i frontarean, men cda ger luftmotståndet.

Tyvärr publiceras sällan några värden på luftmotståndet.
/u
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
ulf_lundin skrev:
Några reflektioner i all hast:
'Kritiskt tänkande' är inte alls samma sak som att komma med (negativ) kritik,
utan mer att eftertänksamt värdera fakta o granska resonemang etc.

Designen är förstås en avvägning mellan aerodynamik o utseende/säljbarhet.
Liten förbättring i luftmotstånd betyder många fler hästar att axa med i höga farter.

Förväxla inte koefficienten cw med motståndet cda. cw-värdet ger
enbart strömlinjeformen och struntar i frontarean, men cda ger luftmotståndet.

Tyvärr publiceras sällan några värden på luftmotståndet.
/u

Då jag antar att ovanstående mer eller mindre var ett svar på mitt tidgare inlägg så får jag väl bemöta det. Självklart vet jag vad som menas med kritiskt tänkande, jag försökte bara på ett något sarkastiskt sett framhålla vad jag tyckte om denna totalsågning av nya GSX-R 1000.

Ang. luftmotståndet så har jag uppenbart blandat ihop några termer (cw måste väl ändå påverka luftmotståndet förresten?) men min poäng var att hojarnas kåpor blir mindre och mindre pga att man vill ha ett häftigt utseende och exponerar mer av förarern vilket ju knappast är en förbättring av aerodynamiken
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Radialbromshandtag - hur ser ett sådant ut?

Så här.
attachment.php

Skillnaden är hur handtaget trycket på bromscylindern.
attachment.php

Om det gör ngn skillnad vet jag inte.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Så här.
attachment.php

Skillnaden är hur handtaget trycket på bromscylindern.
attachment.php

Om det gör ngn skillnad vet jag inte.

Aah, okej. Troligen ingen skillnad som gör någon ett par sekunder snabbare.

Har GP-racing inte bidragit med något annat? USD-gafflar, menar oFFkeFF. Jag undrar om inte dessa härstammar från annat håll.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top