Nyteknik
Bannad
kosmic skrev:asså hojen är ju snygg om man byter avg. system på den. Dra upp en liten schysst highpipe på sidan så...
Den här tråden handlar inte om huruvida den är snygg eller ej.
kosmic skrev:asså hojen är ju snygg om man byter avg. system på den. Dra upp en liten schysst highpipe på sidan så...
Eh, om tråderubriken är att sukkan är en designmiss så får man väl ändå anta att den faktiskt gör det. Design är ju lite svårt att särskilja från utseende.Nyteknik skrev:Den här tråden handlar inte om huruvida den är snygg eller ej.
Bingo skrev:Eh, om tråderubriken är att sukkan är en designmiss så får man väl ändå anta att den faktiskt gör det. Design är ju lite svårt att särskilja från utseende.
Sen fattar jag itne riktigt vad det är som kräver eftertanke och vad man skall tänka kritiskt om. Du tycker att den skulle vart mer lik nån rejsingbåge. jag tycker att den är hur fin som helst. Vad är problemet
R2 skrev:men jag tror att anledningen till detta är att gsxr alltid varit en egen stark familj, nog har dom diskuterat detta i hamamatsu, men tydligen dragit slutsatsen att en gixxer är en gixxer och en prototyp är just det...
ett mindre helt klart, än om man gjorde tvärtomNyteknik skrev:Så är det förstås. Men vilket värde har då prototypen?
R2 skrev:ett mindre helt klart, än om man gjorde tvärtom
men då hade men ju åxå rubbat gsxr familjen, och den har suzuki tjänat mycket på över åren kolla bara på det att dom behåller sin 750
I Sverige ja, i övriga Europa är de väl som tokiga för att inte tala om i Japan. Lilla Sverige skiter de nog fullständigt i när de tar fram nya hojar.Nyteknik skrev:Å andra sidan verkar den genomsnittlige knutten och köparen av sporthojar vara skapligt ointresserad av racing. Så varför håller man på med MotoGP - egentligen.
Vem bryr sig, det är deras pengar, inte mina, och de får därmed använda dem till hur bra eller hur dåliga beslut de vill. Man kan bara förutsätta att de efter nogrant övervägande kommit fram till att det tagna beslutet varit det bästa de kunnat ta. Personligen skiter jag i om gathojarna liknar MotoGP-hojarna eller ej.Nyteknik skrev:"Var uppstår vitsen att satsa miljarder i MotoGP om sambandet mellan prototypen och den serieproducerade modellen varken finns i utseende eller motorlayout?"
Design är en strategisk fråga som har lite med personligt tyckande att göra.
Bingo skrev:Att designen för ett visst märke följer vissa riktlinjer, en viss linje eller ett visst "strategiskt beslut" är en annan sak och så självklart att vi knappast behöver diskutera det.
Nyteknik skrev:Man kunde ha varit lojal med sin historia och GSX-R-konceptet. Yamaha ju visat att en radfyra kan vara bättre än en v-motor. Å andra sidan verkar den genomsnittlige knutten och köparen av sporthojar vara skapligt ointresserad av racing. Så varför håller man på med MotoGP - egentligen.
Kawasaki har lyckats bygga lika bra och bättre sporthojar än någon annan utan att tävla i Grand Prix på över 20 år. Det är för övrigt inte mycket som har överförts från Grand Prix till serietillverkade fyrtaktare de senaste 30 åren.oFFkeFF skrev:Tja, superbike-vm och MotoGP har gett dem erfarenheter som gjort att suzuki/yamaha etc, istället för att fortfarande tillverka silverpilar, byggt hojar som uppför sig så civiliserat och går så vansinnigt fort att polisen vill förbjuda dem.
Första generationen GSX-R var som sagt en trovärdig replika av fabrikens endurance-racer. Och RC30/RC45 hade sina förlagor i depåerna på Suzuka - både till utseende, detaljer och motorlayout.oFFkeFF skrev:Ingen fabrikant har egentligen gjort några replikor sedan rd500/rg500/rgv250/nsr250 etc.
Nyteknik skrev:Kawasaki har lyckats bygga lika bra och bättre sporthojar än någon annan utan att tävla i Grand Prix på över 20 år. Det är för övrigt inte mycket som har överförts från Grand Prix till serietillverkade fyrtaktare de senaste 30 åren.
Radialbromshandtag - hur ser ett sådant ut?Goodstuff skrev:USD-gaffel, radialbromsok, radialbromshandtag är väl de senaste sakerna som hamnat på hojarna? Men inte är det många lösningar som åker på rakt av vilket inte är så konstigt eftersom en racehoj har ett ändamål medan gatcykeln har så många fler kompromisser som ska tas hänsyn till.
Den groteska ljuddämparen påminner ju nästan om de korta "ljuddämpare" som satt på MotoGP-prototyperna innan man började med raka rör. Men resten har som sagt större likheter med Hayabusa än GSV-R.Goodstuff skrev:Angående nya GSXR1000R så är det ju mest ljuddämparen som är ful. Resten av hojen är mest slätstruken tycker jag.
Nyteknik skrev:Kawasaki har lyckats bygga lika bra och bättre sporthojar än någon annan utan att tävla i Grand Prix på över 20 år. Det är för övrigt inte mycket som har överförts från Grand Prix till serietillverkade fyrtaktare de senaste 30 åren.
Första generationen GSX-R var som sagt en trovärdig replika av fabrikens endurance-racer. Och RC30/RC45 hade sina förlagor i depåerna på Suzuka - både till utseende, detaljer och motorlayout.
ulf_lundin skrev:Några reflektioner i all hast:
'Kritiskt tänkande' är inte alls samma sak som att komma med (negativ) kritik,
utan mer att eftertänksamt värdera fakta o granska resonemang etc.
Designen är förstås en avvägning mellan aerodynamik o utseende/säljbarhet.
Liten förbättring i luftmotstånd betyder många fler hästar att axa med i höga farter.
Förväxla inte koefficienten cw med motståndet cda. cw-värdet ger
enbart strömlinjeformen och struntar i frontarean, men cda ger luftmotståndet.
Tyvärr publiceras sällan några värden på luftmotståndet.
/u
Nyteknik skrev:Radialbromshandtag - hur ser ett sådant ut?
Goodstuff skrev:Så här.
Skillnaden är hur handtaget trycket på bromscylindern.
Om det gör ngn skillnad vet jag inte.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |