Suzuki GSX-R1000 K5/K6-tråden

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
återkallelsen gäller alla hojar av modellen 2005-2006 R1000 oavsett import el svensksåld.

Ok. Tar man kontakt med dom eller. Jag har en banhoj som är importerad. Dom vet ju inte om att jag äger den eftersom den inte är reggad.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Men wtf...väntar precis på K6 som jag tagit hem från England...:gnissla Vore ju en kanonbörjan på säsongen om man måste byta ram + slanta själv...

återkallelsen gäller alla hojar av modellen 2005-2006 R1000 oavsett import el svensksåld.

Var står det att det gäller även privatimporterade??

Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Vill minnas att jag läste att garantiåtgärden gäller över hela världen. Så om det är svensksålt, gråimport eller privatimporterat skall det inte spela nån roll. däremot kan inte KGK skicka ut kallelser till importerade hojar eftersom dom inte har dom i sina register. Kontakta antingen KGK eller en återförsäljare så ska du kunna kirra det på det sättet.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Vill minnas att jag läste att garantiåtgärden gäller över hela världen. Så om det är svensksålt, gråimport eller privatimporterat skall det inte spela nån roll. däremot kan inte KGK skicka ut kallelser till importerade hojar eftersom dom inte har dom i sina register. Kontakta antingen KGK eller en återförsäljare så ska du kunna kirra det på det sättet.

Ok...låter ju lovande. Var läste du det? Har kollat på KGKs hemsida och Suzukis egen..hittar inte ett skit..:confused:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Pratade med KGK precis...enligt dem är detta ett mindre problem som uppkommit på hojar som körts "onormalt": smällts eller stuntats hårt med. Man har inte haft några problem med "normalt" körda hojar dvs det stora flertalet

Icke desto mindre tar man nu in de hojar man sålt för en undersökning. Hittas inga sprickor så monteras en förstärkningsplatta. Om det är sprickbildning ja då byts hela ramen men han trodde detta skulle vara undantagsfall.

Dessvärre får KGK bara dessa plattor till de hojar de importerat och sålt själva. Kör man privatimporterat ja då får man försöka ta kontakt med förre ägaren och få plattan den vägen. Vad gäller ramåtagandet..ja det kan ju vem som helst räkna ut. :gnissla

Summa summarum: recallen är worldwide men KGK tar inga kostnader för hojar de inte sålt själva.

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Skitsnack låter det som. Inte helt ovanligt att KGK är restriktiva när det gäller hojar som inte DOM tagit in och sålt. Faktum är att dom inte skall kunna komma undan detta då garantiåtgärden är världsomspännande. Det gäller alltså inte bara vissa marknader eller ramnummer, ALLA R1000K5/K6 SKALL kontrolleras och om det behövs, åtgärdas. Hur svårt kan det vara? Kontakta återförsäljare eller KGK själva, ge dom ramnummer och andra eventuella fakta dom behöver så kan dom ta hem förstärkningen eller i värsta fall en ny ram.

Bör inte spela nån som helst roll var i världen du köpt din hoj, har man faktan som krävs hojmässigt så ska ingen kunna säga att " vi kan inte fixa det pga du har en importhoj"

Sen får man acceptera att det kanske tar lite längre tid om man har en importhoj.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Skitsnack låter det som. Inte helt ovanligt att KGK är restriktiva när det gäller hojar som inte DOM tagit in och sålt. Faktum är att dom inte skall kunna komma undan detta då garantiåtgärden är världsomspännande. Det gäller alltså inte bara vissa marknader eller ramnummer, ALLA R1000K5/K6 SKALL kontrolleras och om det behövs, åtgärdas. Hur svårt kan det vara? Kontakta återförsäljare eller KGK själva, ge dom ramnummer och andra eventuella fakta dom behöver så kan dom ta hem förstärkningen eller i värsta fall en ny ram.

Bör inte spela nån som helst roll var i världen du köpt din hoj, har man faktan som krävs hojmässigt så ska ingen kunna säga att " vi kan inte fixa det pga du har en importhoj"

Sen får man acceptera att det kanske tar lite längre tid om man har en importhoj.

Håller med dig 100% men det var så han sa på KGK, kunde inte tolka det på annat sätt. Har man sålt x antal hojar ja då får man x antal brickor.

På AVA sa de att jag inte skulle vänta mig någon hjälp från KGK direkt men att de själva rent principiellt sannolikt inte skulle ha några problem att ta hem förstärkningen men att jag får stå för kostnaden själv.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot

Har varit berörd av några recallfall i annan bransch och jag gissar att det generellt fungerar likadant:

En återförsäljare torde då inte ha något som helst juridiskt ansvar/skyldighet gentemot slutkund att ta hand om objekt dom ej sålt själva. Knappast de dom sålt själv heller för den delen. Deras skyldighet sträcker sig till att vara redovisningsskyldiga för till vem objekten sålts, liksom för återförsäljaren under KGK osv.
Allt ansvar & ev skyldighet till åtgärd ligger på tillverkaren, och är troligen ålagt av någon myndighet/kontrollorgan till följd av utredning efter anmälda olyckor (att dödsfall inträffat är ju inte osannolikt). Stora skadestånd kan ju vara på tal, & än större om myndigheterna inte anser att tillfredställande åtgärder görs.

Det är enl överenskommelse mellan tillverkaren & aktuell importör/återförsäljare som KGK får detta på sitt bord enl tydliga rutindirektiv. Hur tillverkaren clearar ärendet gentemot KGK ekonomiskt är en förhandlingsfråga dom emellan, liksom om KGK ska åtgärda sidoimporterade cyklar eller ej.

Att förstärkningsdelen inte förs till "okontollerad" försäljning till kreti & pleti beror på myndigheten i frågas redovisningskrav på att/hur många/vilka osv, motorcyklar är åtgärdade.

Så funkar det i vissa andra branscher iaf.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
om man har en tyskimporterad aldrig inreggad banhoj? hur funkar de då? ja har inga papper på den mer än ramnummer motornummer etc. har iof inga sprickor heller... men hade ju varit nice å montera dit förstärkningarna. men går de få tag på dom.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
om man har en tyskimporterad aldrig inreggad banhoj? hur funkar de då? ja har inga papper på den mer än ramnummer motornummer etc. har iof inga sprickor heller... men hade ju varit nice å montera dit förstärkningarna. men går de få tag på dom.

Om man ska tro KGK så är detsamma för dig som för mig..de har inget ansvar för hojar de inte själva sålt. Å andra sidan borde ju din moppe omfattas av samma fabriksgaranti som tillverkaren står för...min är såld av en åf i UK, servad enligt bok mm och är det en wordwide recall så BORDE det ju inte spela någon roll var man utnyttjar garantin..fakturan borde ju hamna hos Suzuki centralt, på HK.

Men KGK verkar inte tycka det...:gnissla

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Någon som vet hur man gör på displayen för att ställa in vid vilket RPM shift-lighten skall lysa?

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
På talan om inget, är det någon som är sugen på att byta sina helsvarta kåpor ink tank, mot fräsha blåvita klassik uppsättning. Pengar kan läggas i mellan beroende på hur fina de är. Skicka PM

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Lite ny info ang recallen på K5/K6....

Min hoj är privatimporterad av mig från UK och som bekant är KGK genuint ointresserade av dessa hojar, dvs vad gäller recallen ska den hanteras i det land där hojen ursprunligen såldes.

Har nu trackat hojen till den handlare som tog in den till UK och han bara garvade och sa att "självklart ska KGK hjälpa dig med detta. Jag har två US hojar och en italienare som jag gjort inspektionen på, inga som helst problem. Suzuki GB tar fullt ansvar och kostnaden för detta, så är dealen med Suzuki globalt"

Pratade också med en Barnaby Goddard på Suzuki GB, han är ansvarig för alla garantiärenden. Han bekräftade vad handlaren sade och att KGK tveklöst bröt mot det åtagande man var skyldiga att följa vad gäller den här typen av åtaganden.

Så vad fan håller KGK på med? Jag inser att man kommersiellt inte gillar privatimport men vad är det som gör att de kan skita i något som gäller hela Europa?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Var ute på första turen med en K5a igår...

Ni som testat K5an och jämfört med en fireblade 04/05, hur är bromsarna?
Tyckte inte alls det var samma distinkta känsla som i Hondan. Nästan skrämmande stor skillnad. Visst, det bettar ju tillräckligt för att bromsa omkull/stoppie, men känslan?

Kanske dags att lufta, men det är bäst att kolla här först! :banana

Hojen har gått 2700 BTW.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
ÄR det någon som vet var den smala slangen ( ca 10 mm tjock ) som går från vattenpumpen fram mot expantionskärlet ska sitta?

Jag hittar ingen koppling på varken expantionskärlet eller kylaren. : /

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...