Suzuki GSX1100E -82, retrostukad

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Kul med lite separerande åsikter! :) Jag har sedan barnsben blivit "indoktrinerad" av min käre far om läran kring Harley Davidson, instämmer till fullo att XR750in är en jävligt läcker och ikonisk skapelse. Emellertid förenklar det ju att sätta filtren så på den eftersom att förgasarna pekar "åt rätt håll" för ett sådant montage. Tog dock åt mig av ditt förslag och bollade runt lite mer filtret, men, det sitter bäst där det sitter (i mina ögon :) )

I mitt fall grundar sig valet om att köra med ett filter för rädslan att ställa till tonvis med problem med vakuumförgasarna som jag tidigare erfarit. Sätter man dit exempelvis 1 filter per förgasare är risken stor att man totalt "fuckar upp" mellanregistret (vilket kan vara skönt att ha på en brukshoj). Anledningen till detta torde vara att undertrycket i luftboxen som byggs upp av alla fyra förgasare blir alldeles för lågt när förgasarna får arbeta helt för sig själv. För att råda bot på detta kan man börja byta fjädrar till trottlarna, munstycken o.s.v (dyrt och problematiskt). Alternativ två är att montera andra förgasare vilket känns både dyrt och onödigt när dom som sitter där fungerar.

Anslutningen på filtret behöver absolut inte vara lika stort som den sammanlagda arean på alla förgasare (risken är då stor att man uppnår ovan nämnda problem). Stosen är 57mm, vilket borde medföra en ungefärlig area av 25cm2, summerar man anslutningsarean av förgasarna är dom ca. det fyrdubbla = 100cm2. Original är öppningen i luftlådan nästan av precis samma diameter. Förgasarna är redan ombestyckade för ett sportluftfilter med nästintill identisk volym och anslutningsdiameter. Således har jag satsat på ett säkert kort för att få den att gå "humant" :)

Idén med att ha ett till på motsvarande sida slog mig också när jag stod och grundade bakom hojen, det hade definitivt sett "fett" ut. Man skulle kunna trycka dit en anslutningsstos utan hål in till boxen bara för utseendets skull... Tål att tänkas på!

Idag blev det att fortsätta lite på luftburken, bli trakasserad av sin farbror som pedagogiskt premiärstartade sin hoj och tog en trevlig vårtur med ett stort leende, ordnat färdigt avgassystemet med nya packningar och bandage, monterat och snyggat till oljekylaren + filter/olja (tack Suzuki för gedigna materialval).

Imorgon borde det gå att klämma in en provstart på schemat! :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är helt med på vad du menar, men skall knäppa ett par helhetsbilder på den idag. Det ser rätt "brutalt" ut :)

Det håller jag förvisso med om, men det påminner mer om något ur mad max än vad resten av hojen gör liksom... Jag vet inte hur jag ska förklara det, likt Jörgen tänkte jag direkt på xr750 när jag såg arrangemanget
och jag gillar som sagt luftburken. Men jag tror att det brutala stuket på lösningen du knåpat ihop gjort sig bättre (antagligen riktigt bra) på en ratbobber eller liknande, men på din hoj känner jag att det skär sig lite då resten av hojen inte har mad max råttstuket liksom. Bara min åsikt, du bygger såklart som du vill och att du är nöjd är det viktigaste :) Hade det varit jag hade jag nog sneglat lite på Elffors sidfläsk och i synnerhet hans luftfiltersaltkarsbygge, något liknande tror jag hade kunnat passa riktigt snyggt :)

Bor1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Hoj
Yamaha R6 -08
Hatten av för kvalitén på ditt arbete!:Bugar Är väldigt intresserad själv på köpa en "häck" och göra en brutal caferacer! Tack för inspirationen! :tummenupp

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Tackar! Det är bara att rikta in sig på en modell och börja tråla annonser, tillslut hittar man ett bra utgångsobjekt!

Är med på hur du menar med "madmax"... Själv är jag dock numera riktigt nöjd med låddan så den får se ut som den gör tillsvidare :)

Blev ingen provstart idag heller... Allt småpill tar enorm tid i anspråk. Idag har jag kopplat in i princip alla reglage, renoverat en startmotor och gjort klart luftboxen. Skulle även montera tillbaka kedjan. När jag delade den så visade sig låset ha sett sin bästa dagar. Blir nog att investera i en ny kedja även om den gamla inte va tokslut, det kan ju gå rätt illa om låset går upp...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar! Det är bara att rikta in sig på en modell och börja tråla annonser, tillslut hittar man ett bra utgångsobjekt!

Är med på hur du menar med "madmax"... Själv är jag dock numera riktigt nöjd med låddan så den får se ut som den gör tillsvidare :)

Blev ingen provstart idag heller... Allt småpill tar enorm tid i anspråk. Idag har jag kopplat in i princip alla reglage, renoverat en startmotor och gjort klart luftboxen. Skulle även montera tillbaka kedjan. När jag delade den så visade sig låset ha sett sin bästa dagar. Blir nog att investera i en ny kedja även om den gamla inte va tokslut, det kan ju gå rätt illa om låset går upp...

Håller med om att det är smart med en låda. Det gör ju tex att man utnyttjar filterarean bättre!

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba Blå.

Snyggt som vanligt !

Men va har du hittat på med oljekylen ?
Vad är de där rören på sidan...inte fan har du snott min idé och byggt en egen kyl ? :hihi

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Hoj
Det är bara en renskrapad originalkylare, Suzuki var så vänliga att dom valt ex. koppar i oljekylaren. Så jag polerade helt enkelt upp det och lackerade cellpaketet :)

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Hoj
Idag har varit en bra dag! Äntligen lite hojåkning, bäst av allt är nästan att hastighetsmätaren som var ett rent höftskott visade rätt på kilometern. Tänkte försöka mig på att få upp en liten film på jotob vid tillfälle, men tillsvidare blir det ett par bilder...

Kvar att göra : Montera blinkers fram, regplåt + baklampa. Synka förgasarna.

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Hoj
Nu var nog det i särklass jävligaste gjort på hela bygget. Regplåten och baklampa. För en stund var jag nära på att slopa sidomontage efter 4:e fästet på olika platser. Det blev aldrig riktigt bra, för högt, lågt, långt fram, långt bak osv. Tillslut fick jag dock till en lösning som både blev hållbar och snygg :)

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Se på fan...du har fått klart hojen !

:Bugar :Bugar :Bugar

Helt klanderfritt genomförande, mycket mycket snygg !
Ta nu och njut av sommaren på hojen....så ses vi kanske i nya projekt till hösten. :tummenupp

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Hoppas att du slipper en nitisk besiktningsman för har du baklyktan sidomonterad så måste du egentligen ha en på andra sidan också så att det blir symetriskt och syns från alla vinklar. Jag gjorde en speciallösning på min hoj av just den anledningen.

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Kanske står i tråden men vad fäste du sadeltyget i och hur satte du fast den på hojen?

Förbannat snygg tank också, hur gjorde du rosenpoleringen? mvh

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Riktigt snyggt!
:Bugar

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Hoj
Tack o bock! Har avverkat 10 mil på den nu, fungerar utmärkt och det va inte lika jobbigt med anti-aphängar-stuket som jag först trodde. Den nitiska besiktningsmannen slipper jag i 1.5 år till lyckligtvis, men jag var medveten om detta och gjorde en besiktningshållare också. Detta förhindrar ju dock inte förargliga böter efter vägkanten... Vi syns nog mer omgående än så, har en galen idé om att åka på mina två T500 innan sommaren är slut!

Jodu, sadeln va det. Vinylen (tyget) är köpt på hos tapetserare som håller på med bilinredningar, då får man lite tjockare och mer stryktålig kvalité. Likaså är tråden riktigt grov av syntetiskt material. Sadeln appliceras på motorcykeln med en skruv i bakkant som går under skärmen och upp genom fästöglan i ramen, sitter en mutter fastsvetsad på insidan. Som det säkert framgår av bilderna sticker det ut två längre skruvar som även dom går genom två fästöron i ramen med två vingmuttrar som spänner åt. Klädseln är fäst på de skruvarna som sticker ut längs kanten. Den andra sadeln på sida (hmm kan va 2?) är det bara borrade hål och pop-nitat, blev jäkligt mycket bättre så det är ett tips.

Vill även poängtera att det svåra med att göra en sadel är själva sömnaden och inspänningen av klädseln, det andra är rätt grott-meck straight forward. En riktigt stabil symaskin är nästan ett måste.

Last edited:

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Men själva sadelns uppbyggnad då? såg ut att vara något som är lätt att forma? det blev jävligt snyggt i alla fall :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning