Blårökig
Medlem
- Gick med
- 12 Nov 2013
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Kul med lite separerande åsikter! Jag har sedan barnsben blivit "indoktrinerad" av min käre far om läran kring Harley Davidson, instämmer till fullo att XR750in är en jävligt läcker och ikonisk skapelse. Emellertid förenklar det ju att sätta filtren så på den eftersom att förgasarna pekar "åt rätt håll" för ett sådant montage. Tog dock åt mig av ditt förslag och bollade runt lite mer filtret, men, det sitter bäst där det sitter (i mina ögon )
I mitt fall grundar sig valet om att köra med ett filter för rädslan att ställa till tonvis med problem med vakuumförgasarna som jag tidigare erfarit. Sätter man dit exempelvis 1 filter per förgasare är risken stor att man totalt "fuckar upp" mellanregistret (vilket kan vara skönt att ha på en brukshoj). Anledningen till detta torde vara att undertrycket i luftboxen som byggs upp av alla fyra förgasare blir alldeles för lågt när förgasarna får arbeta helt för sig själv. För att råda bot på detta kan man börja byta fjädrar till trottlarna, munstycken o.s.v (dyrt och problematiskt). Alternativ två är att montera andra förgasare vilket känns både dyrt och onödigt när dom som sitter där fungerar.
Anslutningen på filtret behöver absolut inte vara lika stort som den sammanlagda arean på alla förgasare (risken är då stor att man uppnår ovan nämnda problem). Stosen är 57mm, vilket borde medföra en ungefärlig area av 25cm2, summerar man anslutningsarean av förgasarna är dom ca. det fyrdubbla = 100cm2. Original är öppningen i luftlådan nästan av precis samma diameter. Förgasarna är redan ombestyckade för ett sportluftfilter med nästintill identisk volym och anslutningsdiameter. Således har jag satsat på ett säkert kort för att få den att gå "humant"
Idén med att ha ett till på motsvarande sida slog mig också när jag stod och grundade bakom hojen, det hade definitivt sett "fett" ut. Man skulle kunna trycka dit en anslutningsstos utan hål in till boxen bara för utseendets skull... Tål att tänkas på!
Idag blev det att fortsätta lite på luftburken, bli trakasserad av sin farbror som pedagogiskt premiärstartade sin hoj och tog en trevlig vårtur med ett stort leende, ordnat färdigt avgassystemet med nya packningar och bandage, monterat och snyggat till oljekylaren + filter/olja (tack Suzuki för gedigna materialval).
Imorgon borde det gå att klämma in en provstart på schemat!
I mitt fall grundar sig valet om att köra med ett filter för rädslan att ställa till tonvis med problem med vakuumförgasarna som jag tidigare erfarit. Sätter man dit exempelvis 1 filter per förgasare är risken stor att man totalt "fuckar upp" mellanregistret (vilket kan vara skönt att ha på en brukshoj). Anledningen till detta torde vara att undertrycket i luftboxen som byggs upp av alla fyra förgasare blir alldeles för lågt när förgasarna får arbeta helt för sig själv. För att råda bot på detta kan man börja byta fjädrar till trottlarna, munstycken o.s.v (dyrt och problematiskt). Alternativ två är att montera andra förgasare vilket känns både dyrt och onödigt när dom som sitter där fungerar.
Anslutningen på filtret behöver absolut inte vara lika stort som den sammanlagda arean på alla förgasare (risken är då stor att man uppnår ovan nämnda problem). Stosen är 57mm, vilket borde medföra en ungefärlig area av 25cm2, summerar man anslutningsarean av förgasarna är dom ca. det fyrdubbla = 100cm2. Original är öppningen i luftlådan nästan av precis samma diameter. Förgasarna är redan ombestyckade för ett sportluftfilter med nästintill identisk volym och anslutningsdiameter. Således har jag satsat på ett säkert kort för att få den att gå "humant"
Idén med att ha ett till på motsvarande sida slog mig också när jag stod och grundade bakom hojen, det hade definitivt sett "fett" ut. Man skulle kunna trycka dit en anslutningsstos utan hål in till boxen bara för utseendets skull... Tål att tänkas på!
Idag blev det att fortsätta lite på luftburken, bli trakasserad av sin farbror som pedagogiskt premiärstartade sin hoj och tog en trevlig vårtur med ett stort leende, ordnat färdigt avgassystemet med nya packningar och bandage, monterat och snyggat till oljekylaren + filter/olja (tack Suzuki för gedigna materialval).
Imorgon borde det gå att klämma in en provstart på schemat!