Suzuki gsx400f -83 extra olja?

Filip Stenmark

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2021
Hoj
1983 Suzuki gsx400f
Har för mig att jag läst någonstans att min nyinskaffade hoj, Suzuki gsx400f -83, har smörjningsproblem pga att Suzuki underskattade hur mycket olja motorn behövde. Är det någon här som vet om detta är sant, isf hur mycket mer ska man hälla i efter det rinner ut ur min-skruven?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har visserligen haft en GSX250 under många år, inte 400an, men jag har aldrig hört talas om problemet. Jag skulle vara väldigt försiktig med att frångå rekommendationerna i manualen, för mycket olja kan ge för högt tryck och skada motorn. Det verkar osannolikt att en tillverkare som Suzuki skulle "underskatta motorns oljebehov", dessutom är det här en vanlig och populär modell och sådana problem borde vara väl kända och åtgärdade vid det här laget.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du har väl synglas eller sticka?
Bara att fylla på så det ser bra ut.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En åkpolare missförstod det hela och fyllde ända upp till påfyllningshålet. Det gick åt närmare 10 liter olja istället för 4 på en Black Shadow 750. Jepp, motorn gick INTE runt mja startmotorn.

Fyller man på enligt manualen men råkar pytsa i en halvliter extra gör det inget. Det kan bli kladdig i luftburken, men det är allt. Dock, lyser oljelampan bör man stanna och undersöka orsaken.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har för mig att jag läst någonstans att min nyinskaffade hoj, Suzuki gsx400f -83, har smörjningsproblem pga att Suzuki underskattade hur mycket olja motorn behövde. Är det någon här som vet om detta är sant, isf hur mycket mer ska man hälla i efter det rinner ut ur min-skruven?
Har själv haft den du har. Bland alla äldre GS och GSX modeller jag haft har jag inte hört det du säger. Däremot var det ett himla tjat om att inte fylla på för mycket på den tiden. Om det hade någon sanningshalt låter jag vara osagt idag. Ett tips annars är att snacka med grabbarna i "Classic Suzuki Sweden" så får du svart på vitt och inte spekulationer ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min SV650S drog ca 1,5 dl olja / 100 mil. #
Så jag hade en 0,5 liter Petflaska med olja med mig i tankväskan vid lite längre utflykter hemmifrån.
# Inget speciellt för när Motorrad frågade Honda efter 5000 mil med en CBR1000R 2008 om det var OK med 0,4 liter oljeförbrukning/100 mil
Så var Hondas svar ja, det är helt normalt.
(Dvs normalt med ca 1 dl olja var 25 mil......)
Så kolla oljenivån regelbundet i din Suzuki och fyll på vid behov. Mellan oljebytena.
(Anm.: Varken min Sprint RS eller GSX1300R drar märkbart med olja mellan oljebytena. Så oljeförbrukning mellan oljebyten varierar mellan hojar.
Jag brukar byta olja när jag är hemma och efter 200 till 300 mil. Varför ? Pga den här artikeln om hur olja tappar viskositet.)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top