Suzuki GSX600F startar inte

MrBig

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Ytterby
Hoj
Suzuki GSX600f -90
Som topic säger..
Det är en Suzuki GSX600f -90.
Elstarten låter som den ska o den försöker ordentligt.
Vi provade att mata motorn med startgas i insuget (rakt in i motorn, ja).
Hon hostade till litegranna, men inte mer... Så nu behöver jag massor med tips på vart jag ska börja leta efter fel. Tändstift, tändspole, etc. känns ju som en bra början att kontrollera i detta läget.
Vart bör man fortsätta efter det?
Någon som haft liknande problem?

Hojen har stått ganska länge, så jag ska även byta ut soppan i tanken. (Har stått i minst 2 år)
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag skulle byta tändstift, byta soppa och rengöra förgasarna, bränslefilter och kolla luftfiltret. Oljan och filtret kanske behöver bytas också...
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Behöver inte vara fel heller, nu är det säkert något mer avancerat problem eftersom den stått still men följande problem råkade jag ut för ibland med min 750f och 89års modell.

Den var bra seg startad efter vinterförvaringen samt att man får passa sig eftersom den lätt blev sur och då var det kört att få igång den sen.

Om man tex missade choken vid start eller av nån anledning körde för länge på starten utan paus så den surna... då var det bara vänta minst 10min innan man prova igen.

Med andra ord så kan den lätt bli sur och då omöjlig att starta utan att vänta.. Skojaru att man har avlossat ett antal svordomar när fanskapet surna igen när man skulle åka hem från jobbet och istället blev stående som ett fån!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle testa att springa igång den, eller kabla från en bil/bilbatteri. Är batteriet trött så tar startmotorn allt så att tändspolarna inte får tillräckligt med kräm för att skapa en vettig gnista.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
2 år gammal soppa i förgasarna kleggar igen, möjligen att lite sånt där tillsatsgrejs skulle kunna rensa upp lite...
 

MrBig

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Ytterby
Hoj
Suzuki GSX600f -90
En liten uppdatering...
Häromdagen var jag ute ock började plocka isär kåpor o grejer.
Idag ska jag ut igen för att plocka ner förgasarna och göra rent dom. Som ni redan har sagt, så är det ganska troligt att soppan har geggat sig i förgasarna efter 2 års stillestånd. Ska såklart även kolla tändstift när jag ändå är igång.

Ytterligare uppdateringar kommer efter hand.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vakuumkran eller bränslepump i den?
Om kran; missa inte att ställa i PRI-läge vid första start!
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Farsan sitter på en GSX 1100F -93 och har samma bekymmer, nu efter vinterförvaringen så vill den inte igång.

Lyckades hosta igång den med startgas, bytte stiften och nu vill den inte ens hosta igång på gas utan är tvärdöd.

Har fått förslag på att byta tändspole, nu är det så att där sitter ju två och en tändspole går på 1500:- vilket är en hel del att lägga ut på något man inte vet är felet.

Kan man mäta sig fram för att se att tändspolarna är okej?

Hur har det gått för TS förresten. Fått igång din hoj?

Mvh KlimaX
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Sådär, fått hem tändspolarna och satt det dem. Lyckades få den att tända till en gång med startgas, annars helt dött.

Upptäckte ett problem och det är att endast tändstiften till cylinder 1 och 2 är fuktiga, 3 och 4 är helt rena. Ska den hoppa till lite om det endast kommer bränsle till två cylindrar eller den är helt död?

Antar att det är ett förgasar-problem isf och har aldrig direkt skruvat på sådana, vad skall man leta efter om man öppnar botten på dem? Hur ser man om något är vajsing?

Mvh KlimaX
 

MrBig

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Ytterby
Hoj
Suzuki GSX600f -90
Hojen är igång!! :)
Kortet är taget o jag är ute o glider varje dag! :D

Det som gjordes var egentligen inte så avancerat. (=jag hade tur)
Kontentan är väl egentligen att vi bytte soppan... Av med tanken o sedan ny fräch soppa rakt ner i en tratt, ner i förgasarna. Då gick motorn igång i alla fall, men den gick väldigt ojämnt. (Den fick ju inte rätt soppa-mängd) Jag o min bror plågade både motor o förgasare ordentligt, genom att tok-varva motorn OCH hålla för luftintaget. (Då tvingar man bränslet att åka genom andra kanaler, tydligen). Efter ca 20 minuters "stress-test" gick motorn betydligt bättre, men fortfarande inte helt rent. Vi hällde då i "förgasar-rengörings-medel" i soppan och jag har kört slut på en sådan flaska i skrivande stund. (typ 250-300 ml som blandas med soppan i tanken)

Nu går den rent o fint! :) Enda problemet i nuläget är att den ibland dör på tomgång, men om jag bara ger lite, lite gas, så lever den så fint så. (Tomgångsvarvtalet ska upp lite)

Tipset om "pri" inställningen på soppakranen var riktigt bra! Har ALLTID på pri-läge när jag startar numera.

Tack alla för era svar!!

(Låser tråden om en vecka, så folk kan skriva här om det är något mer)

M.v.h. MrBig
 

MrBig

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Ytterby
Hoj
Suzuki GSX600f -90
Hojen är igång!! :)
Kortet är taget o jag är ute o glider varje dag! :D

Det som gjordes var egentligen inte så avancerat. (=jag hade tur)
Kontentan är väl egentligen att vi bytte soppan... Av med tanken o sedan ny fräch soppa rakt ner i en tratt, ner i förgasarna. Då gick motorn igång i alla fall, men den gick väldigt ojämnt. (Den fick ju inte rätt soppa-mängd) Jag o min bror plågade både motor o förgasare ordentligt, genom att tok-varva motorn OCH hålla för luftintaget. (Då tvingar man bränslet att åka genom andra kanaler, tydligen). Efter ca 20 minuters "stress-test" gick motorn betydligt bättre, men fortfarande inte helt rent. Vi hällde då i "förgasar-rengörings-medel" i soppan och jag har kört slut på en sådan flaska i skrivande stund. (typ 250-300 ml som blandas med soppan i tanken)

Nu går den rent o fint! :) Enda problemet i nuläget är att den ibland dör på tomgång, men om jag bara ger lite, lite gas, så lever den så fint så. (Tomgångsvarvtalet ska upp lite)

Tipset om "pri" inställningen på soppakranen var riktigt bra! Har ALLTID på pri-läge när jag startar numera.

Tack alla för era svar!!

(Låser tråden om en vecka, så folk kan skriva här om det är något mer)

M.v.h. MrBig
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top