Suzuki GSX750es

Regen

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2022
Hoj
Suzuki GSX750 ES - 83
Denna jäkeln läcker bensin underifrån "luftburken" när den stått ett tag. Tog bort den här snabeln och väntade mig ett luftfilter här nånstans. Jag är väldigt novis så försök håll er för skratt, men hur kommer jag åt luftfiltret, var sitter det? En annan fråga angående läckaget, svämmas det över bensin från förgasarna eftersom det kommer dit? Finns ju inget "off" på bensinkranen, bara "on".

Den startar och går lite, sen dör den. Antar att det täppts till nånstans. Tänkte kolla luftfiltret innan jag monterar isär förgasarna. Blev lite invecklat detta men hoppas någon kan bringa klarhet ??

IMG20220420201639.jpg

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Någon har hunnit före dig och tagit Luftfiltret!
Det skall sitta på undersidan av Snabeln.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Luftfiltret du inte hittar finns inte, ska sitta på korgen under snorkeln.

Kranen stänger av sig själv då motorn inte går. Om du vill att det ska rinna sätt kranen på PRI som i Primer. On är både på och av, lika med Reserven.

Symptomen angående att den bara går en stund kan vara det du tror, att det inte rinner till. Kör startgas rakt i burken då den går och se om den kan hållas igång. i så fall rengör förgasarna.

Regen

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2022
Hoj
Suzuki GSX750 ES - 83
Luftfiltret du inte hittar finns inte, ska sitta på korgen under snorkeln.

Kranen stänger av sig själv då motorn inte går. Om du vill att det ska rinna sätt kranen på PRI som i Primer. On är både på och av, lika med Reserven.

Symptomen angående att den bara går en stund kan vara det du tror, att det inte rinner till. Kör startgas rakt i burken då den går och se om den kan hållas igång. i så fall rengör förgasarna.
Tänkte väl fan det ? Men kan jag ha fått mycket skit nånstans nu eftersom filtret är borta? Var sitter den skiten isf? I förgasarna?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Mesta skiten åker igenom, en del stannar i förgasarhalsen och en del på inloppsventilen.
Inget av det är något att oroa sig för.
Den dagen du vill renovera så löser det sig. Förgasartvätt you know.?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då luftfiltret är borta misstänker jag att den kan gå dåligt pga det, jag köpte ett nytt till min GSX750ES på eBay från Tyskland men kolla med MC-shopen i Karlstad han har mycket grejer och koll.

Min hoj hade stått några år då jag köpte den och jag fick riva förgasarna och rengöra dom, en förgasare flödade över och det rann bensin men om det var från luftburken eller nån annanstans ifrån kommer jag inte ihåg och så var lågfartsmunstyckena får igensatta så den gick väldigt dåligt. Bensinkranen behövdes också renoveras men i mitt fall så den fast och öppnade inte.

Är inget jätte kul jobb att lossa förgasarbryggan det är hyfsat trångt och småbökigt men det går hyfsat bra att få i och ur bryggan efter att man gjort det några gånger, luftburken måste lossas och dras bakåt (en skruv på undersidan är lätt att missa) och sen är det bränsleslangen, gas och chokevajer. Jag brukar vicka bryggan upp och ner och fram och tillbaka och då brukar den lossna, har för mig att jag tar ut bryggan åt högersida men det är trångt.

Få dit bryggan är också mindre kul och kan vara svettigt, jag har turen att gummina till förgasarna är så mjuka att jag kan trycka dit bryggan för hand men jag får kämpa, vissa använder visst varmluftspistol att mjuka upp gummina vid monteringen och spännband och för att pressa bryggan på plats i gummina.

Vidare så kan jag säga att det är lite jäkligt att hitta vissa delar i gaffeln, bla de övre glidbussningarna är utgångna så det är på typ eBay eller hos nån handlare som ligger på några man kan hitta dessa. Så ska du renovera gaffeln rekommenderar jag att börja söka delar på en gång.

Här har du shopmanualen som PDF https://drive.google.com/file/d/0Bw...WI3/view?resourcekey=0-t-K55pdZV7OPm6UKUs73Gw vilken är bra att ha då man håller på.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Ett annat bra hjälpmedel är Sprängskisser, finns bla på Part Sweden.
Gå med i en Veteranmotorcykel klubb.
Tex Mcveteranerna, där kan du hitta personer som har en likadan Motorcykel som bor nära dig.
Mcveteranerna har även Märkeskonsulenter som kan hjälpa dig.

Regen

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2022
Hoj
Suzuki GSX750 ES - 83
Då luftfiltret är borta misstänker jag att den kan gå dåligt pga det, jag köpte ett nytt till min GSX750ES på eBay från Tyskland men kolla med MC-shopen i Karlstad han har mycket grejer och koll.

Min hoj hade stått några år då jag köpte den och jag fick riva förgasarna och rengöra dom, en förgasare flödade över och det rann bensin men om det var från luftburken eller nån annanstans ifrån kommer jag inte ihåg och så var lågfartsmunstyckena får igensatta så den gick väldigt dåligt. Bensinkranen behövdes också renoveras men i mitt fall så den fast och öppnade inte.

Är inget jätte kul jobb att lossa förgasarbryggan det är hyfsat trångt och småbökigt men det går hyfsat bra att få i och ur bryggan efter att man gjort det några gånger, luftburken måste lossas och dras bakåt (en skruv på undersidan är lätt att missa) och sen är det bränsleslangen, gas och chokevajer. Jag brukar vicka bryggan upp och ner och fram och tillbaka och då brukar den lossna, har för mig att jag tar ut bryggan åt högersida men det är trångt.

Få dit bryggan är också mindre kul och kan vara svettigt, jag har turen att gummina till förgasarna är så mjuka att jag kan trycka dit bryggan för hand men jag får kämpa, vissa använder visst varmluftspistol att mjuka upp gummina vid monteringen och spännband och för att pressa bryggan på plats i gummina.

Vidare så kan jag säga att det är lite jäkligt att hitta vissa delar i gaffeln, bla de övre glidbussningarna är utgångna så det är på typ eBay eller hos nån handlare som ligger på några man kan hitta dessa. Så ska du renovera gaffeln rekommenderar jag att börja söka delar på en gång.

Här har du shopmanualen som PDF https://drive.google.com/file/d/0Bw...WI3/view?resourcekey=0-t-K55pdZV7OPm6UKUs73Gw vilken är bra att ha då man håller på.
Tack så jättemycket för det uttömmande svaret ?
Den startar utan problem och låter bra när jag ger gas. Men den håller inte tomgången. När jag skruvar på tomgångsratten så verkar det inte hända något, den har ju fungerat fint för ett par veckor sedan.
Vill helst inte riva ner Förgasarna då det verkar krångligt, och onödigt om det inte behövs. Men det kanske är ofrånkomligt?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag inte nån förgasarexpert lite lurigt att tomgången försvunnit

Min fyrhjuling brukar bete sig samma varje vår och oftast hela sommaren, kör lite med den. Hur beter sig hojen på avslag ligger den och rusar lätt ett tag och sen går ner och dör? I sånt fall skulle jag tro att en rengöring av förgasarna och speciellt lågfartskretsen inte skulle skada.

Är ju inte omöjligt att lossa bryggan det är bara lite tjorvigt till man kommer på hur man ska göra för att få i och ur den, jag har haft ur min x antal gånger och bytt munstycken. Tror jag har i och ur bryggan på typ en halvtimme nu även om jag inte tycker det är det roligaste som finns.

Börja med att fixa ett luftfilter och se vad som händer, annars är er väl bara att bita ihop och lossa bryggan. Kollade lite och parts sweden verkar ha luftfiltret sen ska det oöjas in med motorolja enligt boken https://www.partssweden.se/search/?search=13780-31310 men ring och kolla så det verkligen finns.

Här har du en bra sida att kolla efter delar och där får du också reda på org art nr så du kan söka på andra ställen som eBay där du kanske kan hitta sakerna lite billigare https://www.cmsnl.com/suzuki-gsx750...22-24-25-26-27-30-34-39_model13699/partslist/

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har med framgång fått några gamla hojar att uppföra sig bättre genom att tömma ur bensinen, slå i några liter Aspen, kostar nu 30:-/l från pump och så köra en sväng, lämna hojen en fika stund och sedan köra upp resten.
Även fräsch bensin med STP injektion cleaner har hjälpt på en gammal CB750.
Billiga åtgärder som kan hjälpa.

Beträffande bensin i luftburken så kan den bara komma från 3 ställen.
1 tanken läcker i bakkant och det sipprar in. Inte troligt.
2 genom vevhusventilationen om du har väldigt dåliga kolvringar, mindre troligt.
3 bakvägen ur någon förgasar då flottörnålen hängt sig. Mest troligt.
Knacka med baksidan på en mejsel på flottörhusen med motorn igång.
Titta ner i luftburken och se om du kan identifiera vilen väg soppan kommer.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Var köper du Aspen från pump? Låter praktiskt och billigare än att köpa på dunk.

Regen

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2022
Hoj
Suzuki GSX750 ES - 83
En uppdatering: ringde firman jag köpte hojen av i höstas och berättade att luftfiltret saknades. De tog på sig detta och ska fixa det åt mig. Det trodde jag aldrig de skulle göra. Motocicleta i Alingsås. Cred till dom. ?

Cred också till er, denna hjälpsamhet. Tack!

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...