Suzuki Gsxr 750 problem!!!

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Hej! Köpte en Gsxr 750 - 92 för en månad sedan.

Till saken, har haft den stående i en V-bod och startat den ett antal ggr. Förra veckan startade ja den utan problem, körde den upp på kärran. Tog mig till plats B och startade den igen. Körde in i ett garage (hojen va kall), där stängde ja av den och sen fick ja inte igång den.

Har försökt ett flertal ggr utan positivt resultat, i början tände den till, dagen efter likaså och rätt som det va så fick ja en riktig förgasar smäll. Sen har ja låtit den stå men den går fortfarande inte igång, nu har den tillomed slutat att tända!

Vad har hänt?

Är mkt taksam för svar!
 

Botte

S.M.R
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
690 SMCR
Den e helt enkelt sur.......
Bort med tanken o stiften.
På med gasolbrännare eller byt stift!!
Så har jag alltid startat min efter vintern om den blivit sur :tummenupp
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Henren skrev:
Hej! Köpte en Gsxr 750 - 92 för en månad sedan.

Till saken, har haft den stående i en V-bod och startat den ett antal ggr. Förra veckan startade ja den utan problem, körde den upp på kärran. Tog mig till plats B och startade den igen. Körde in i ett garage (hojen va kall), där stängde ja av den och sen fick ja inte igång den.

Har försökt ett flertal ggr utan positivt resultat, i början tände den till, dagen efter likaså och rätt som det va så fick ja en riktig förgasar smäll. Sen har ja låtit den stå men den går fortfarande inte igång, nu har den tillomed slutat att tända!

Vad har hänt?

Är mkt taksam för svar!

Kolla tändstiften, dessa kan vara väldigt känsliga(vet av egen erfarenhet)..
Hur länge har den stått? Bensinen är den ok..
/Peter
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
peterz skrev:
Kolla tändstiften, dessa kan vara väldigt känsliga(vet av egen erfarenhet)..
Hur länge har den stått? Bensinen är den ok..
/Peter

Hej! Tanken är borta (vriden) hade 2st olika stift i den! Nu har den stått i en vecka men typ varje dag har jag försökt få igång den. Nytankat full (Januari)

Stiften vet ja inte hur dem ska se ut. Vet ni vad det ska va för stift på den? Ska handla nya imorn tänkte ja! Vad kan tändkablar kosta?
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Botte skrev:
Den e helt enkelt sur.......
Bort med tanken o stiften.
På med gasolbrännare eller byt stift!!
Så har jag alltid startat min efter vintern om den blivit sur :tummenupp


Ja tror också att den blivit sur, men så jävla lätt för att bli sur trodde ja inte. Hade en förra året, inga problem med den!

Polaren köpte en Gsxr 1100-89...Han fick inte igång sin heller, tog bort stiften o torkade dem rena o sen hoppade den igång.

Hur ska ja göra, den borde ju gå igång men dem stiften som sitter i nu. Dem var inte blöta men lite sotiga.
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Henren skrev:
Ja tror också att den blivit sur, men så jävla lätt för att bli sur trodde ja inte. Hade en förra året, inga problem med den!

Polaren köpte en Gsxr 1100-89...Han fick inte igång sin heller, tog bort stiften o torkade dem rena o sen hoppade den igång.

Hur ska ja göra, den borde ju gå igång men dem stiften som sitter i nu. Dem var inte blöta men lite sotiga.

Prova att göra rent dem noga, funkar det inte köp nya..Dom var torra??Kommer det fram någon soppa?
/Peter
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förgasarsmällen säger att blandningen är klen trots att du använder choken. Det betyder att tomgångskretsen är igengleggad i förgasarna. Gör rent. Använd en smal kopparkardel från en elkabel att göra rent med. Använd INTE en ståltråd/vajer/pianotråd - det repar och deformerar mässingen i munstyckena.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Henren skrev:
Hej! Köpte en Gsxr 750 - 92 för en månad sedan.

Till saken, har haft den stående i en V-bod och startat den ett antal ggr. Förra veckan startade ja den utan problem, körde den upp på kärran. Tog mig till plats B och startade den igen. Körde in i ett garage (hojen va kall), där stängde ja av den och sen fick ja inte igång den.

Har försökt ett flertal ggr utan positivt resultat, i början tände den till, dagen efter likaså och rätt som det va så fick ja en riktig förgasar smäll. Sen har ja låtit den stå men den går fortfarande inte igång, nu har den tillomed slutat att tända!

Vad har hänt?

Är mkt taksam för svar!
ur med stiften och blås rent mä tryckluft typ.
hände mig förra veckan när jag envisades med att starta upp gammelgixxern
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
andersbrink skrev:
Förgasarsmällen säger att blandningen är klen trots att du använder choken. Det betyder att tomgångskretsen är igengleggad i förgasarna. Gör rent. Använd en smal kopparkardel från en elkabel att göra rent med. Använd INTE en ståltråd/vajer/pianotråd - det repar och deformerar mässingen i munstyckena.

Hej alla! Saken är ju att den startat som en gud dem gångerna ja försökt. Sen rätt som det är...Tvär död!

Trött ja blir på hojen...tog bort alla stiften, värmde dem och tog lite start spray i loppen. Dit med dem igen o i med nyckeln o skulle starta...den tände o tände o sen höll den på att gå igång (har borta avgasystemet bak,så det lät lite)...Sen ser ja typ en meter pöl på golvet med soppa..Tror du inte en slangjävel hade lossnat ifrån tankhelveten. Man måste lyfta den o vrida för att komma åt stiften! Så ja torkade ordentiligt o en förgasar smäll igen.

Anders: Den har aldrig smällt innan då den varit igång.
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
peterz skrev:
Prova att göra rent dem noga, funkar det inte köp nya..Dom var torra??Kommer det fram någon soppa?
/Peter

Hur gör ja rent dem? Blåser med tryckluft? Bränner med gassvets?

När ja menar Torra så (är dem inte dy blöta) lite fuktig bara. Svårt att förklara...
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
grejer är att dom kan blivit så sura att keramiken i stiften dragit åt sig bensin och då funkar dom inte som dom ska, värm stiften med gasbrännare så ska det funka...

fick exakt samma symptom som du när jag köpte min hoj, startade den 2-3 ggr sen startade den inte och fick avgassmällar....

om du har olika stift skulle jag byta ändå så är dom bytta inför säsongen
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Henren skrev:
Hur gör ja rent dem? Blåser med tryckluft? Bränner med gassvets?

När ja menar Torra så (är dem inte dy blöta) lite fuktig bara. Svårt att förklara...


Bränn med gassvets/gasol tills dom blir röda
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
colik skrev:
grejer är att dom kan blivit så sura att keramiken i stiften dragit åt sig bensin och då funkar dom inte som dom ska, värm stiften med gasbrännare så ska det funka...

fick exakt samma symptom som du när jag köpte min hoj, startade den 2-3 ggr sen startade den inte och fick avgassmällar....

om du har olika stift skulle jag byta ändå så är dom bytta inför säsongen


Vad ska man ha för stift?
Någon som kan rekomendera några som är hyffsat i pris?
101kr/st på Beviks är det normalpris? (Dyrviks kallades dem förr)
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Kan man inte ta bort stiften och lägga den emot bara och låta den tända en gnista ett par gånger så borde de ta bort fukten?
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Henren skrev:
Vad ska man ha för stift?
Någon som kan rekomendera några som är hyffsat i pris?
101kr/st på Beviks är det normalpris? (Dyrviks kallades dem förr)

Jag köpte nya stift & dom kostade 101:- på Ava-mc NGKcr9e standard stift
till R750 00-03 vet ej om dessa passar din -92a, ring & fråga!!!!!
/Peter
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Mange GSXR skrev:
Jag ska ha cr 9ek kostar 128 spänn st
Har samma problem :mad:

Min funkar nu...startade utan problemo...

Tog loss alla stift igen, blåste med tryckluft. Värmde med en liten gaspistol en stund, vissa av stiften började ryka...

Sen så tog ja startgas i två cyl (jätte lite) och skruvade dit alla stift. Vred om nyckeln o det startade på 1 sek...Precis som innan den blev sur.

Så nu kan ja sova inatt! Ska iofs ändå skaffa nya stift tänkte ja.

Fått pris på 101kr/st resp 100kr, vilken skillnad :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Henren:
Det handlar inte om fukt i stiften, det handlar om sot/koks som kortsluter från mittelektrod till jord. Och det går bort ex vis genom att bränna rent stiften. Och det orsakas av att du startat gång på gång utan att varmköra ordentligt.


Anders:
Nu börjas det med "Hjälp, den startar inte!"-trådar igen. :)
Första vårtecknet! :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ska nog lägga in ett paste-shortcut-link till det här inlägget på ALT-N. :D

Mina hojar startas inte förrän det går att köra - utan risk för grussträngar.
Firebirden kommer ut först och får vara substitutet några veckor innan det riktigt roliga börjar.

Robban_C skrev:
Anders:
Nu börjas det med "Hjälp, den startar inte!"-trådar igen. :)
Första vårtecknet! :hihi
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top