Suzuki GSXR1100 PSB

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Grymt snyggt Mange!
Hade varit kul att ha den tiden och tålamodet som du har, grym passning, inte mycker till spalter å prata om där inte, men som vi diskuterade innan i denna tråden så gjorde jag mitt på en kväll och jag hade gärna haft tillgång till verkstad på hemmaplan så man kan sitta hela nätterna...

Hade jag dragit röret som du gjort på 3:an så hade det gått in i ryggen på oljekylet och kommit ut ungeför i mitten på IC:n framtill...:D

BTW, var förbi verkstan ikväll med mitt bastard-grenrör, glödgade 2:an och 3:an , sen tog jag det med en hydralisk spridare modell större, fick sitta i spänn tills det svalnat, det fjädrade tillbax lite men nu passar det iaf klockrent!

Rock on! :yoparty

tackar! men jag har igentligen varken tid eller tålamod :D men jag börjar ha rätt förutsättningar för att få till det! sen så har jag gjort nästan 15 olika sorters grenrör genom åren så det vore väl fan om man inte lärde sig något, detta är dock det första i rostfritt.

skönt att det löste sig med passformen! verkar som att det alltid är fördelaktigt att värma grenröret med gasbrännare när det är klart för att ta bort spänningar i materialet, iofs så brukar det ordna sig vid första uppstart men då ska det ju passa först oxå!

använde du rotgas när du helsvetsade röret eller hoppade du över det?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
använde du rotgas när du helsvetsade röret eller hoppade du över det?

Det fanns 2st uttag på klockan till Argon tuben så jag gjorde ett tappert försök, det tätade ju fint mot fixturen/stosarna och jag gjorde en enkel plåt med en nippel till turboflänsen, men grenröret var så otätt dvs. stora många spalter så det läckte som ett såll...:näsblod
Försökte täta där jag inte svetsade med tejp men det bara smälte och rök, så i slutändan gav jag fan i det...
Där jag kom åt la jag ett varv med Alu-tejp från insidan och där jag inte kom åt , Well... kände samtidigt att det är inte riktigt den nivån på mitt första grenrör..
Tog en runda med sandblästern innuti igår för att få bort de värsta glödskalen, ska köra lite mer noggrannt när det är färdigslipat.

Var och köpte en luftdriven slipmaskin igår, med den kunde jag köra ca 10 sek med min lilla kompressor innan det tröt (den tar 130l/min) Men på verstaden där jag svetsar har dom en Atlas C. som levererar mer än vad slipen tar ut...:yoparty

Dock så var inte ljudet så omtyckt av de som var där...
 
Last edited:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
update!

lite kort från i torsdags. har inte hunnit vara mer i garaget pga jobbet!
att försöka bygga lika långa rör med detta konceptet är tyvärr helt omöjligt men det är inte så mycket att göra åt, fungerar säkert fint iaf.
hann tyvärr inte längre med rördragningen innan böjarna tog slut, handlade lite delar från mc-xpress så jag passade på att beställa några fler rörböjar i samma veva så jag kan nog fortsätta i början av nästa vecka.

efter bilderna togs har jag höjt hojen fram 2 cm så det blev lite bättre frigång mot framhjulet.
 

Bifogat

  • grenrör 013 small.JPG
    grenrör 013 small.JPG
    114 KB · Visningar: 219
  • grenrör 014 small.JPG
    grenrör 014 small.JPG
    94.1 KB · Visningar: 207
  • grenrör 015 small.JPG
    grenrör 015 small.JPG
    105.5 KB · Visningar: 203

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Fyfan du e duktig!

Starta firma o utmana marklund ;)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lite kort från i torsdags. har inte hunnit vara mer i garaget pga jobbet!
att försöka bygga lika långa rör med detta konceptet är tyvärr helt omöjligt men det är inte så mycket att göra åt, fungerar säkert fint iaf.
hann tyvärr inte längre med rördragningen innan böjarna tog slut, handlade lite delar från mc-xpress så jag passade på att beställa några fler rörböjar i samma veva så jag kan nog fortsätta i början av nästa vecka.

efter bilderna togs har jag höjt hojen fram 2 cm så det blev lite bättre frigång mot framhjulet.


Ser ju snyggt ut de där , Men vadå höja hojjen fram??

Tyvär så har ju klassen utvecklats så extremt att om man inte flyttar styrhuvud 35 mm uppåt och kortar gaffelben maximalt
samt flyttar swinginfästning så är man hjälplöst borta från toppskiktet

Grabbarna ligger nu och kör konstanta 8,5 repor

chassie setupen har blivit a och o så att säga

Det ska dock bli intresant att se bygget på räserbanorna i sommar

Lycka till:tummenupp
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Ser ju snyggt ut de där , Men vadå höja hojjen fram??

Tyvär så har ju klassen utvecklats så extremt att om man inte flyttar styrhuvud 35 mm uppåt och kortar gaffelben maximalt
samt flyttar swinginfästning så är man hjälplöst borta från toppskiktet

Grabbarna ligger nu och kör konstanta 8,5 repor

chassie setupen har blivit a och o så att säga

Det ska dock bli intresant att se bygget på räserbanorna i sommar

Lycka till:tummenupp

tackar! problemet var att cykeln redan var sänkt till den grad att den inte klarade en wheelie utan att buklanda på ramen. för att få plats med bitarna fick jag helt enkelt minska sänkningen en aning.
så någon igentlig höjning är det inte direkt frågan om.
för övrigt är alla andra ram-mods redan fixade så det jobbet slipper jag.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag håller på med nytt grenrör jag oxo, men jag flyttar ut motorfästet som sitter vid kompressor delen. Då lyckade jag vika in agreggatet där och hitta ca 10 mm frigång till. Ett litet tips bara.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Lite tidigt i tråden kanske, men hur funkar det med förgasarna senare?

Måste trottlarna kopplas in med någon form av luftvägar så att gastrycket från turbon är lika stort ovanpå trottelmembranet som på undersidan? Eller hur löser man detta? På nåt sätt måste ju trottlarna kunna röra sig eller hur..?

Jag har aldrig hållit på med turbohojar, men är lite sugen och har en 91:a över...

/#23
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
I dag anlände 40mm wastegaten med flyg från Thailand!
dissekerade den lite snabbt nyss för att kontrollera kvaliten, blev faktiskt positivt överraskad. bortsett från att den sista finishen uteblivit och att den är lite onödigt tung verkar det vara fina grejer. man får ju ha i åtanke att den kostat som ett silikonmembran ungefär.

har även fått rörböjarna jag saknat för att göra klart grenröret så snart är jag igång igen! fler bilder kommer så fort jag gjort framsteg!
 

Bifogat

  • wastegate 001 small.JPG
    wastegate 001 small.JPG
    89 KB · Visningar: 125
  • wastegate 002 small.JPG
    wastegate 002 small.JPG
    67.2 KB · Visningar: 113

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Ser väl helt ok ut tycker jag, vad är det för fabrikat och "ungefär" hur mycket kostade den?

det är en Thailändsk omärkt kopia av något känt fabrikat typ Tial eller liknande! tror dom kostade ca 700 spänn kanske.

tror det är wg:n nedan dom försökt kopiera! orginal 38mm kostar 395 dollars!
 

Bifogat

  • cheapturbo_1935_6553807.gif
    cheapturbo_1935_6553807.gif
    31.6 KB · Visningar: 102
Last edited:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
har haft lite ont om tid på sistonde men i natt efter jobbet fick jag iaf lite gjort.

grenröret är färdigt bortsett från helsvetsning och det får nog vänta tills allt annat konstruktionsjobb är gjort, rätt vad det är får jag ändra lite senare.
4:ans rör blev något längre än vad jag tänkt mig men det är svårt att göra något åt så det får nog vara så.

ett litet avgasrör har jag lyckats få klart, ev polering får ägaren stå för senare!

började oxå försöka placera laddluftkylaren på lämplig ställe. mest troligt blir det enligt bild. tanken är att bygga en vattentank på ca 5 liter som omsluter cellpaketet, vattnet byts ut mellan reporna. en relativt enkel och väldigt effektiv laddluftkylning.
 

Bifogat

  • grenrör 018 small.JPG
    grenrör 018 small.JPG
    116.9 KB · Visningar: 251
  • grenrör 020 small.JPG
    grenrör 020 small.JPG
    109.1 KB · Visningar: 180
  • grenrör 021 small.JPG
    grenrör 021 small.JPG
    120.5 KB · Visningar: 214
  • grenrör 022 small.JPG
    grenrör 022 small.JPG
    86.9 KB · Visningar: 274

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
men i natt efter jobbet fick jag iaf lite gjort..

Grenröret blir grymt bra!! Avgasröret ser inte helt tokigt ut det heller..:tummenupp
Du håller jävligt hög klass på prylarna mange!

Insåg inte förrän nu att det bara var en mock-up motor som satt i ramen (ingen vev),är det det blocket han ska köra med sen?

Gillar ide´n med vatten-bad-laddluftkyl iom att det bara tar >7sek (förhoppningsvis) varje repa så funkar ju en sån lösning alldeles förträffligt, den får ju dock vara ordentligt förankrad i "ramen"?
Skall den sitta i styre/krona/gaffel kan den ju bli lite bångstyrig med sina ?>8kg...:gnissla
Se också till att vatten-tanken är HELT full varje repa, för att undvika allt vad skvalptendenser heter.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Grenröret blir grymt bra!! Avgasröret ser inte helt tokigt ut det heller..:tummenupp
Du håller jävligt hög klass på prylarna mange!

Insåg inte förrän nu att det bara var en mock-up motor som satt i ramen (ingen vev),är det det blocket han ska köra med sen?

Gillar ide´n med vatten-bad-laddluftkyl iom att det bara tar >7sek (förhoppningsvis) varje repa så funkar ju en sån lösning alldeles förträffligt, den får ju dock vara ordentligt förankrad i "ramen"?
Skall den sitta i styre/krona/gaffel kan den ju bli lite bångstyrig med sina ?>8kg...:gnissla
Se också till att vatten-tanken är HELT full varje repa, för att undvika allt vad skvalptendenser heter.

tackar! en polare åker en potent folkvagn på strippen med samma laddluftkylarlösning( 2st likadana element ) med en 2,5 liters pauter-motor ger den ca 700 hk.
han fyller kylarna med vanligt 8 gradigt kranvatten innan varje repa, efter målgång har han ca 30 grader på kylvattnet så det är rätt effektivt.
ingen höjdar lösning för gatkörning dock.

ingenting av motorn som sitter i ramen ska användas, eventuellt förgasarna tror jag.

kylaren monteras givetvis i styrhuvudet och förhoppningsvis är det bara fördelaktigt med vikten där fram :tummenupp
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tjusigt!

Lite funderingar: Ska plåten mellan grenrör/turbo sitta kvar? Eller bara en hjälp vid byggandet? Hur mycket utrymme är det mellan undre ramrör och marken?

Tänkte ha nån typ av upphägning mellan turbo och motor för att avlasta vid eventuella kraftiga nerslag på min, men det är bra mycket "tajtare" mellan framhjul turbo på min....suck! man skulle bygga sig en funnybike istället...
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Tjusigt!

Lite funderingar: Ska plåten mellan grenrör/turbo sitta kvar? Eller bara en hjälp vid byggandet? Hur mycket utrymme är det mellan undre ramrör och marken?

Tänkte ha nån typ av upphägning mellan turbo och motor för att avlasta vid eventuella kraftiga nerslag på min, men det är bra mycket "tajtare" mellan framhjul turbo på min....suck! man skulle bygga sig en funnybike istället...


plåten mellan grenrör och ram är bara tillfällig, den kommer ersättas av ett värmeisolerat stag senare som hjälp att hålla upp agregatet och grenrör.

markfrigången vet jag inte riktigt men den är nog så låg reglementet tillåter, visst är det 3 tum frigång som gäller?

fjädringsvägen fram kommer begränsas till 50 mm då den tidigare buklandade på ramen vid wheelies!

jag håller med om att det är drygt att få plats med allt, jag tycker liksom du att det vore bättre med en funnybike, utrymmesbrist suger!
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
OK, tackar!

3 tum är bara en rekommendation än så länge, 2009 börjar det gälla för mc utan wheeliebars.

Min gaffel kan inte fjädra ihop mer än att det blir 50 mm markfrigång kvar, så tråget ska nog klara sig!
 
Last edited:

4076

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
Hallo Mange!
Hur gar det med byggandet,(Bilder) :hojraket Sitter i hettan i thailand nu med en bira och trevliga polare......Hare gott
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top