Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar.
Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden.
I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två.
Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund.
(text och bilder från Feber.se)