Suzuki LS 650 Savage - 91 hjälp.

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
Hej! Precis införskaffat nämnd båge.

Den går orent som fan och min killgissning är att de är förgasarrelaterat.

Den varvar som fan på tomgång och så fort ja kopplar ur, sen kan den helt plötsligt ba gå ner i varv när den e frikopplad till att den nästan dör.

Medan jag har växel i och kör så går den helt okej. Med undantag för att den vid några tillfällen blöddrar vid gaspådrag och blir svårare o hålla hastighet.

Svået att förklara men ojämt är väl kontentan utan att vara för lågvarvig eller bara högvarvig.

Ska man plocka den föggen för rengöring o sedan försöka ställa in den igen, och hur gör man de isf?


Den var i förra ägarens försorg i 4 år och de hade inte utfört någon service så känner att ja kan klämma i en sån. Jag försöker googla vilka oljor och filter som behövs men det är ju en djungel för mig.

Någon som kan hjälpa mig att länka en bra sida med rimliga delar, oljefilter, olja, stift, bränslefilter etc. Behöver inte va dyraste oljan men heller inte biltema. Lagom är bäst.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Gissningar:
- insugsgummi
- vatten i tanken
- skit i förgasaren
- skit i tank / bränslekran osv
Inte mycket till hjälp kanske men en väg att börja kolla.
Reservdelar finns här om du vill handla på nätet: https://www.mc-shopen.se/
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Gissning:
Choke som hängt sig?

Är du säker på att den bluddrar och inte suckar efter soppa?
 

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
Nä ja är inte säker på om de va blödder eller för torrt. Men vid det tillfället fick man va extremt försiktig på gasen, några mm förmyxle pådrag så dog gasen ut. Sedan fungerade de som vanligt igen.

Nu när jag hunnit med kanske 5 mil sedan köp känns det mer som att den bara varvar mer och mer på tomgången och frikoppling.
Måste nästan ha en växel i hela tiden och slira på kopplingen när ja står still, annars sticker varvtalet upp iaf närmare 3000 uppskattat.

Tanken ska vart fylld över vintern, osäker på hur gammal den e om de bara är en säsong eller längre.
Choken har ja ruckat fram och tillbaka på några gånger utan skillnad.
Vajern verkar inte ha hakat sig då ja kollar när varvtalet sticker.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nä ja är inte säker på om de va blödder eller för torrt. Men vid det tillfället fick man va extremt försiktig på gasen, några mm förmyxle pådrag så dog gasen ut. Sedan fungerade de som vanligt igen.

Nu när jag hunnit med kanske 5 mil sedan köp känns det mer som att den bara varvar mer och mer på tomgången och frikoppling.
Måste nästan ha en växel i hela tiden och slira på kopplingen när ja står still, annars sticker varvtalet upp iaf närmare 3000 uppskattat.

Tanken ska vart fylld över vintern, osäker på hur gammal den e om de bara är en säsong eller längre.
Choken har ja ruckat fram och tillbaka på några gånger utan skillnad.
Vajern verkar inte ha hakat sig då ja kollar när varvtalet sticker.
Jag hade tvättat förgasaren ordentligt och sedan tvättat den en gång till ännu ordentligare. Är felet kvar efter det hade jag letat efter tjuvluft.
 

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
Får göra de! Är de några tips o trix med förgasaren, vanliga fel att undvika?
Var ju ett antal år sen man blåste ur en förgasare på dt50n

Hemsidan som tipsade om gällande oljor fattade jag noll av.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Får göra de! Är de några tips o trix med förgasaren, vanliga fel att undvika?
Var ju ett antal år sen man blåste ur en förgasare på dt50n

Hemsidan som tipsade om gällande oljor fattade jag noll av.
Ultraljudstvätt är bra att ha men funkar utan. Man kan använda kopparkardeler för små öppningar.

Biltema racingolja för hoj funkar bra till den. Antagligen att kasta pärlor till svin men den är billig.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har kört en Savage en gång i livet. Min slutsats är att valfri välanvänd moped i sydostasien är en dröm i jämförelse. Det du beskriver måste vara de minsta problemen med den cykeln.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är hojen original i övrigt eller är den modifierad på något sätt? Tänker om det är något geni som plockat bort luftburken eller liknande?
 

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
Hur ändrad luftburken är vet jag inte. Men filtrera är bytt till två öppna, en vardera sida.
I övrigt original
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur ändrad luftburken är vet jag inte. Men filtrera är bytt till två öppna, en vardera sida.
I övrigt original
Talar du om denna typ av filter? 1683582857438.jpeg
I så fall används bara luftburken som dekoration. Vet du om hojen någonsin gått bra med denna setup?
 

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
Ja precis, varsin sina om sadeln där burken ligger under sadeln.
Nä historiken vet jag inte men har svårt att se att de skulle ha kört hojen som den går nu någon längre tid.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja precis, varsin sina om sadeln där burken ligger under sadeln.
Nä historiken vet jag inte men har svårt att se att de skulle ha kört hojen som den går nu någon längre tid.
Om du har kvar alla delar till luftburken så hade jag återställt det. Om inte:
Gör rent förgasaren. Slarva inte. Kolla så choke fungerar.
Ok? Nope.
Kolla eftertjuvluft. Startgas är skoj.
Hittar du inga läckage så är det bara att börja bestycka förgasaren. Är det en trottelförgasare eller vakuum? Gissar på trottel.
Jag brukar börja med lågfart, sen högfart och sist trottelposition. Andra gör på annat sätt. Inget svårt men det tar tid att montera på/av förgasaren och ta en jäkla massa testruns.

Har inte skruvat mycket med vakuumförgasare men har du en sådan kan det vara bra att inspektera membranet.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja precis, varsin sina om sadeln där burken ligger under sadeln.
Nä historiken vet jag inte men har svårt att se att de skulle ha kört hojen som den går nu någon längre tid.
Om du har kvar alla delar till luftburken så hade jag återställt det. Om inte:
Gör rent förgasaren. Slarva inte. Kolla så choke fungerar.
Ok? Nope.
Kolla eftertjuvluft. Startgas är skoj.
Hittar du inga läckage så är det bara att börja bestycka förgasaren. Är det en trottelförgasare eller vakuum? Gissar på trottel.
Jag brukar börja med lågfart, sen högfart och sist trottelposition. Andra gör på annat sätt. Inget svårt men det tar tid att montera på/av förgasaren och ta en jäkla massa testruns.

Har inte skruvat mycket med vakuumförgasare men har du en sådan kan det vara bra att inspektera membranet.

Jag är rätt säker på att det är vakuumförgasare och om det stämmer så är jag ungefär lika säker på att hojen gått precis lika illa sedan luftburken byttes ut mot öppna filter. Det finns en anledning till att många moddade hojar säljes med behov av "en liten förgasarjustering".

Det går såklart att justera förgasaren så att hojen går bättre även med öppna filter, men det har gjort duktigare män än de flesta av oss gråhåriga i processen, så det bästa är att montera tillbaka original luftburk. Har du inte den kvar så kan ett alternativ vara att byta till en trottelförgasare, som är mycket enklare att justera in.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag skulle börja med att kolla hur tändstiften ser ut - är elektroden sotig/blöt eller vit?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag är rätt säker på att det är vakuumförgasare och om det stämmer så är jag ungefär lika säker på att hojen gått precis lika illa sedan luftburken byttes ut mot öppna filter. Det finns en anledning till att många moddade hojar säljes med behov av "en liten förgasarjustering".

Det går såklart att justera förgasaren så att hojen går bättre även med öppna filter, men det har gjort duktigare män än de flesta av oss gråhåriga i processen, så det bästa är att montera tillbaka original luftburk. Har du inte den kvar så kan ett alternativ vara att byta till en trottelförgasare, som är mycket enklare att justera in.
Helt rätt. Jag snabbgooglade lite igår och då såg det ut som en trottelförgasare men jag kan ha fel där. I övrigt helt rätt, jag hade återställt luftburken.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top