Suzuki LS 650 vs Yamaha Virago

Christina

Ny medlem
Gick med
12 May 2013
Ort
ljungby
Hoj
Honda
Ska köpa min första motorcykel och vad som passade i min prisklass (jag är 165 och en smal och liten tjej) hittade jag Suzuki LS 650 och Yamaha Virago. De ligger i nästan samma pris på blocket och eftersom de är låga har de fastnat i mina ögon. Jag vill ha något jag kan styra och lära mig köra mc på, men också något som är roligt att köra

Men jag har googlat runt men inte hittat det som jag vill ha svar på, så tänkte fråga här!

Vad är skillnaden mellan dessa två motorcyklar?
Är det någon som har tidigare erfarenheter av dessa, för och nackdelar?
Vad skulle ni välja?

Någon rekommendation till en annan mc som passar en liten nybörjare? (vilken typ som helst!)
Ska tillägga att det är A2 kort jag ska ta!

mvh Christina!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kawasaki Er-5 med sänkningssats, om nödvändigt. Betydligt trevligare körställning och vägegenskaper. Om den är ok med reglerna vet jag inte, men det kan väl du vid det här laget...

En sån, (den här säljaren har nog förväxlat mil och km. Troligare 1100 mil av slitaget att döma):

http://www.blocket.se/malmo/Kawasaki_ER_5_47199550.htm?ca=21&w=2

Sökresultat i "angränsande län":

http://www.blocket.se/kronoberg?q=er-5&cg=1140&w=2&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=21&is=1&l=0&md=th

Ju mindre vägarna är, desto roligare blir den...så länge de är asfalterade.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
LS650 är lite för svag för att få användas på uppkörningen. Virago funkar och har kardan vilket är praktiskt ur underhållssynpunkt, dvs ingen kedja som behöver smörjas eller justeras. Om det är glidarstuket du är ute efter så är väl Viragon lika bra som vilken annan; billig och okomplicerad.

Jag ägde en Virago 750 i ett par veckor och vad gäller körningen så kan man väl säga att fjädringen är väldigt mjuk, bromsarna inte speciellt vassa och originalljuddämparna pinsamt tysta (tycker egentligen det är töntigt med raka rör men det här var verkligen symaskinsvarning).

535:an är godkänd för A2 utan strypning, 750 behöver strypas men är knappt märkbart starkare ostrypt så den är väl kanske inte så värd för dig.


Om du inte är helt låst vid krompråm så finns det gott om andra cyklar som passar kortbenta som även är lite roligare att svänga med. Det går även att sänka hojar, både m.h.a. lägre sadel och sänkt fjädring så. Sök på "sänkt" på blocket så får du upp rätt många träffar.
 

Christina

Ny medlem
Gick med
12 May 2013
Ort
ljungby
Hoj
Honda
Så ingen av dessa mc är något att rekommendera? Ja, har fått den infon om att det går att sänka nästan alla motorcyklar, men vikten är det som är problemet då jag väger 50 kg och därför letar efter en mc som inte väger så mycket, så jag känner mig trygg på den då jag är helt ny, men inget är bestämt än vilken mc de blir :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Har kört/ägt båda.
Visst har de superlåg sitthöjd men, vid lågfartsmanövrering är de vingliga och vill 'ramla inåt'.
(Och då är jag ändå en sån där som inte sätter ner fötterna när jag stannar med trampcykel och gjorde garagesvängen sittande vid uppkörningen.)

Klart bättre som Blueridge skriver med typ ER-5 eller liknande.
Finns sänkningssatser till de flesta.
Sedan köper du en beg. sadel från skroten och ersätter skumgummit med typ 12mm liggunderlag.

Vips har du en låg välbalanserad hoj! :tummenupp

:hej

/e
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har kört/ägt båda.
Visst har de superlåg sitthöjd men, vid lågfartsmanövrering är de vingliga och vill 'ramla inåt'.
(Och då är jag ändå en sån där som inte sätter ner fötterna när jag stannar med trampcykel och gjorde garagesvängen sittande vid uppkörningen.)

Klart bättre som Blueridge skriver med typ ER-5 eller liknande.
Finns sänkningssatser till de flesta.
Sedan köper du en beg. sadel från skroten och ersätter skumgummit med typ 12mm liggunderlag.

Vips har du en låg välbalanserad hoj! :tummenupp

:hej

/e

Exakt vad jag tyckte om viragon, höll på att lägga den när jag skulle vända för den "vek" sig, kan inte vara kul att "lågfarta" med(eller köra överhuvudtaget..).

Är inte det stuket på hoj exakt vad som eftersökes så säger jag med välj något annat, japansk 5-600 typ er, fz el liknande och sänk om den är för hög, betydligt mer hoj och välbalanserad.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En "neutral" körställning är att föredra, för kontroll. Vikten är inte så superviktig, mer tyngdpunkten. Fötterna framåt när man skall lära sig köra borde vara förbjudet i lagtext!:fakta

Det är inte bara mått och vikt. Hur upplever du hojen? Det är det som räknas. Skippa extremerna så går det så mycket lättare. Lyssna inte på långa människor, de har ingen aning!
 

Christina

Ny medlem
Gick med
12 May 2013
Ort
ljungby
Hoj
Honda
Nej men pappa har, "vad som passar en liten plutt som mig" Jag tittar på allt och allt är av intresse, men när man inte har någon erfarenhet så lyssnar man på vad alla har att säga haha :p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så ingen av dessa mc är något att rekommendera? Ja, har fått den infon om att det går att sänka nästan alla motorcyklar, men vikten är det som är problemet då jag väger 50 kg och därför letar efter en mc som inte väger så mycket, så jag känner mig trygg på den då jag är helt ny, men inget är bestämt än vilken mc de blir :)
Är det en lätt (i kg) mc du är ute efter ska du ju definitivt inte titta på glidare, ta motards istället isf. Eller nakna hojar med låg kubik, som tidigare sagts. Själva sitthöjden går att modifiera på de flesta.
Sedan spelar inte vikten någon större roll i sig, förutom om du råkar lägga hojen på sidan, men där hör den ju inte hemma... Och skulle du ändå göra det så finns det i princip alltid någon som kan hjälpa till. Det finns rätt gott om killar som kör hojar som de inte kan resa upp från sidan med (även om få skulle erkänna det.)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nej men pappa har, "vad som passar en liten plutt som mig" Jag tittar på allt och allt är av intresse, men när man inte har någon erfarenhet så lyssnar man på vad alla har att säga haha :p

Ante mig.

De är inte mer lättkörda, det är bara nys.

Problemet är att jag inte vet vilka hojar som lämpar sig bäst för de nya bestämmelserna.

Vad får det kosta?

Är han större än du har han ingen talan i detta. Med förlov sagt verkar han inte heller ha greppat vad som är väsentligt för förare i din storlek. Som kort på en glidare sitter man som ett segel i stormen. Hur bra kan man agera då. Att jag rekommenderade er-5 beror på att jag sett den funka ypperligt för betydligt kortare än du. (Sänkningssats kostar väl 1500-2000 ca.) Effekten hinner du tröttna på medan du skaffar dig erfarenhet och lär dig vad du vill ha och vad som är viktigt. Dina föreslagna hojar är iofs ännu tröttare så jag tror liksom inte att det är det som är prio.

Kan nämna att jag är kort och har fått handskas med det här under mina 30 år i år från första körkortet. Jag gör fortfarande misstag.

Du får tro mig eller skita i det. Nu har min dotter börjat fundera på båge och hon är ännu kortare än du. Vill hon så löser vi det och pråm (syftar på vägegenskaperna) blir det inte fråga om.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
ER-5 har 37 kW ostrypt, dvs det behövs ett strypkit för att du ska få köra den

Om du inte hade koll på det så gäller att effekten max får vara 35 kW och effekt/vikt måste vara 0,20 kW/kg eller lägre. För uppkörningen gäller minst 395 cm³ och effekt minst 25 kW och mest 35 kW.

Det finns flera trådar om vad man får köra på A2-kort, exempelvis http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?253412-Motorcyklar-med-35kw-47hk
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Jag håller med ovanstående talare om att du inte ska ha en glidare.
Dom väger för mycket.
Jag har en kompis som hade en Kawasaki Er-5, hon är den minsta jag känner och det funkade bra för henne. :)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Dra förbi den lokala mc handlaren och se vad de har inne, provsitt och fundera vidare efter det.

Svårt o säga vad som är rätt och fel, men en halvliter virago får du nästan gratis, så inga större stålar att förlora efter att ha vurpat den ett par ggr.

När du väl fått kortet så kan du kika vidare isf.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har (prov)kört lite av varje, och glidare är hittills det mest svårkörda jag har kommit över, klart obra till övningskörning! Att dom sen ofta har rejäl svängradie gör ju inte saken bättre i konbanorna.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har också avverkat ett antal hojar de senaste åren som övningshojar till min sambo. Hon är visserligen en aning större än du (168/59), men har varit ganska orolig för att inte nå ner eller välta.
Började med en GSX400 som var helt ok, men fruktansvärt trött. Provade sen med en VX800, men då den har en aning "customgeometri" med flack gaffelvinkel, gillade hon den inte alls. Bytte till en ER-5 som funkade perfekt till övningskörning! Tyvärr tröttnade jag på den (var även min andrahoj) och bytte till en MT-03: En hoj jag hade riktigt kul på, men som tyvärr var lite för "busig" för sambon. :) Nu har hon fått sitt A-kort och köpt sig en egen XJ6, vilket även det är en grymt bra hoj för en nybörjare.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top