Suzuki Rf 900 ?

Jonsson

Tänker på Lövis
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Ingen numera :(
Funderar på en sådan.
Har ni något att säga om den ?

Bra / Dåligt / villken årsmodell man skall satsa på.

jag är inne på runt 98.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns inga dåliga punkter annat än det högra bakhjulslagret där packboxen tar slut allt för fort och släpper in lort. Kolla även styrlagret, men det ska man ju med alla hojar.

Vevstakslagren kan ha gått om den har körts av en huligan. Det låter som ett dovt klonkade vid låga och mellanhöga varv, dvs under 5000 varv. Ventilerna är shimsade så den kräver väldigt sällan någon ventilspelskontroll, vart tredje år eller 3000 mil.

Den är lite tung och måste brottas ned vid snabba svängar.
Den är lång och är därmed snabbare än de flesta vid trafiklysena.
Årsmodell spelar ingen roll. Motorn är samma design som den som sitter på gsxr1100w'n. Stryktålig.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Det finns två fel till som dyker upp på en RF900 (varav jag själv blev varse det ena...):

- En ryckytjämnare till generatordrivningen ger upp i det vulkade gummit (laddning minskar/strular/upphör helt - tydligen ett fabrikationsfel...).
Kostar 500kr som reservdel, men är svår att byta själv utan tillgång till bra verktyg.

- En skarvkoppling mellan laddningsregulator och batteri är lite klen, och kan brännas sönder om kontaktytorna är i dåligt skick.
Byt ut till kraftigare dito, eller vårda ömt :eek:)


I övrigt så verkar det vara uppdelat i två läger huruvida motorn vibrerar på låg-/mellanregister.
Vissa har helt sluppit detta, medan andra irriterar sig lite på det.
Är själv "drabbad", men det är numera inget direkt problem.
"Numera" förresten; hojen hade inget direkt problem när jag köpte den (strypt samt ett ljudligare bolt-on), men i ordningen *ostrypt - testat även med original-ljuddämpare - synkning av fög. vid service - montering av KN-luftfilter* så är det numera ganska OK.
Tror dock att det går att bli av med nästan helt (trots att verkstaden är skeptiska till bättre resultat), om man ger sig på att justera förgasarna grundligt.
Lite ojämnt uppförande av motorn på låga varv kan kanske bekräfta att det finns mer att göra på förgasarsidan iaf.
- Jag misstänker att det finns skillnader på hur noga man varit från fabriken vid injustering av de nya hojarna... :hej


Det där med bakhjulslagret kände jag förstås inte till... ;)


I allmänhet så gäller ju att kolla de vanliga symptom som en hårt körd hoj kan ha, t.ex. problem med tvåans växel (dock inte transmissionsglapp som ju är "original" på en RF...)
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Angående val av årsmodell:
Det var visst lite väl mjuka fjädrar på de första årsmodellerna (tror att det gäller -94 till -96).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top