Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
En liten fråga till er andra RF-ägare.. Hur är det med er temp-mätare?! Var ställer den sig för er vid "normal" arbetstemperatur?! Min går knappt upp till andra pinnen, och det känns lite fel av nån anledning...

Mvh
Christian

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Helt normalt för RF:en! Jag tror detta är den vanligaste frågan för RF900-ägare. Den ser ut som att den aldrig når arbetstemp.

En liten fråga till er andra RF-ägare.. Hur är det med er temp-mätare?! Var ställer den sig för er vid "normal" arbetstemperatur?! Min går knappt upp till andra pinnen, och det känns lite fel av nån anledning...

Mvh
Christian

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Helt normalt för RF:en! Jag tror detta är den vanligaste frågan för RF900-ägare. Den ser ut som att den aldrig når arbetstemp.

De e ju jättestörigt!!! Tror bara den har gått upp en gång ordentligt, och det var i en bilkö in mot tingstadstunneln i fredagstrafiken i Gbg.. :huvet Men det är ju lite knepigt det där då, hur vet man att man kan lita på mätaren så hojjen inte blir för varm?! Lite otäckt, tycker jag.. :va

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tja, jag lät den stå på tomgång till dess att fläkten kickade in så visste jag i a f när det akulle hända (hur högt mätaren max borde gå). Vad jag kommer ihåg stämde rödmarkeringen hyfsat?

Jag var väl mest fundersam om det var något fel på termostaten, men det var som sagt många i denna tråd och på andra forum som hade samma beteende, ex http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1933099&postcount=10

De e ju jättestörigt!!! Tror bara den har gått upp en gång ordentligt, och det var i en bilkö in mot tingstadstunneln i fredagstrafiken i Gbg..

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Ktm Superduke 990
mellbringare för laddningen

21(samma som till tändstiften) mm hylsa till Oljepluggen(rf 900), kan vara bra att köpa oljefilteradapter, som passar över filtret, den har en 17 mm bultskalle.
Tempmätarna på RF brukar bara klättra ca 1/4 av mätarskalan, men det brukar vara normalt på dessa, både 600/900 modellen.

Personligen har jag haft problem med bränslerören, då inte reserv/orginal lirar ihop just nu, men tror det är igensatt ena röret, så jag kör jämt på reserven för tillfället, men det är bara armaturen i tanken som måste bytas.

Sen brukar medbringaren för laddningen till generatorn mellan Växellådan och generator ge upp runt 3000 mil på dessa, och jag har hört att kommer man åt en piratdel i nylon, så är det bättre än orginalbiten med gummiinfattning i stålringen, som håller ca 3000 mil alltså, lite visst beroende på åldrandet också, men kan vara bra att veta, är denna bytt 1 gång så har den gått varjefall minstl 3000 mil, 2 ggr så är den inne på 6000 mil el mer.

Tändstift: NGK-R CR 8 EK, 4 st kostade mig 472 kronor, Vet ej om det var orginal, men köpte samma som satt i då hojen gått bra på den!

Fram och bakhjul har 27 mm hylsa.

Bromsoket bak sitter med 12 mm hylsa
Kedjejustering: 12 mm
för att skruva bort bakdrev: 14 mm

Bromsok fram 14 mm hylsa.

hej
var kan man få tag i mellbringaren i nylon för laddningen? mvh paan

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
hej
var kan man få tag i mellbringaren i nylon för laddningen? mvh paan

Aj..du har det jobbet framför dig...vet inte vilka som säljer dessa i Nylon el uretan, som skall vara bättre framför orginal.

När du skall plocka bort generatorn, KOLLA av hur den skall sitta så du inte sätter tillbaka den "vriden" någon kvarts varv. Var noga när du plockar ur det långa innre bulten med vanligt skruvhuvud som sitter uppe på direktdrivningshuset mellan generatorn o växellådan så du inte tappar kopparbrickan, den MÅSTE sitta där vid återmonteringen annars får du oljeläckage..vet av egen erfarenhet...

Det är mycket pillande för att fixa detta, men det går! Jag använde även stålrör som förlängare på insexnycklarna, bästa är nog spärrskafft och bits som passar:tummenupp
Även för att pilla ur den gamla bringaren, så tång, mejsel o hammare, går inte att slå ut med slag o dragverktyg...

De e ju jättestörigt!!! Tror bara den har gått upp en gång ordentligt, och det var i en bilkö in mot tingstadstunneln i fredagstrafiken i Gbg.. :huvet Men det är ju lite knepigt det där då, hur vet man att man kan lita på mätaren så hojjen inte blir för varm?! Lite otäckt, tycker jag.. :va

Som alla säger, det är normalt, trådade själv o var lite orolig när jag köpte min Rf! Kör du ute o det är riktigt varmt och du står i bilkö, så stiger den lite mer, sen slår fläkten igång, det är ett bevis med¨på att det fungerar som det ska

Last edited:

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Tändstift

Btw så har jag fungerande tändstift passande Rf 900 ligger hemma fortfarande som jag kan skicka till behövande mot paket/postavgiften.

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
:tummenupp
Har efter ett halvår äntligen fåt tag på en hyfsad (tycker jag) RF900. Det blev en 97:a som inte är dynojettad eller verkar ha varit klotad. Tyvärr fanns det mindra hack i sidan på kåpan efter att hojen blivit omkullknuffad när den stod på stödet, men det syns tydligt att det inte är repor efter en klotning i allafall.
Har sett flera RF:ar där det varit si och så med service och oljebyten, så även den här. Varför slarvas det så??? :confused:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Sålde min RF600 -97 till Ava 2001, och undrar om det är någon här som kryssar runt på den idag? Regnr började på CLP, siffrorna utelämnar jag för att den som eventuellt svarar inte ska vara identifierbar. Den hade Vance&Haynes slipon och var ostrypt.

Vet att den fortfarande rullar (SMS till Vägverket), men det vore än roligare att veta om ägaren hänger här.

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Vet nån om det går att sätta kraschpuckar på en RF900-95a?! Kan vara bra när man ska till Knutstorp iår.... har letat runt lite, men har inte hittat något ännu... tacksam för tips!

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Vet nån om det går att sätta kraschpuckar på en RF900-95a?! Kan vara bra när man ska till Knutstorp iår.... har letat runt lite, men har inte hittat något ännu... tacksam för tips!

Jag har inte hittat något ställe att sätta sådana på...även om min nu är en 600a så är ju ramen i stort det samma.

Har efter ett halvår äntligen fåt tag på en hyfsad (tycker jag) RF900. Det blev en 97:a som inte är dynojettad eller verkar ha varit klotad. Tyvärr fanns det mindra hack i sidan på kåpan efter att hojen blivit omkullknuffad när den stod på stödet, men det syns tydligt att det inte är repor efter en klotning i allafall.
Har sett flera RF:ar där det varit si och så med service och oljebyten, så även den här. Varför slarvas det så??? :confused:

Tror inte att det är värre med RF ägarna än med andra hojägare. Men visst låter det skumt om du varit med om det just på RF.

Last edited:

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj

Förstår inte heller slarvet på service över hojar generellt, Rf.en(900:an iaf) var en lättservad hoj, inga kåpor behövde demonteras, och ännu lättare blev det när man skaffade en adapter som såg ut som ett oljefilter man placerade över oljefiltret, sen fanns en hylsfattning mitt på den:tummenupp
En oljeservice på en hoj tar ju max 5 minuter, så varför fuska med det.
Lite värdefulla "service" filmer
http://www.youtube.com/watch?v=KLHRaXKL3DY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_AaFAxrKDNw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_AaFAxrKDNw
http://www.youtube.com/watch?v=ukIlIqZDlYA

Last edited:

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
RF 900 rgv 250

Om man demonterar gälarna kommer man väl åt att sätta i motorfästena???

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
...Tror inte att det är värre med RF ägarna än med andra hojägare. Men visst låter det skumt om du varit med om det just på RF.

Tror inte att just RF-ägare slarvar mer än någon annan. Det var nog mest en kanske lite slarvig generalisering..

TonyR

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
93 Suzuki RF600R
Problem dålig gångSuzuki FR600R / 93

Hej Jag vet inte om detta hjälper någon med problem...
Men vill inte att någon av er skall få samma helvete som Jag har haft med min Hoj!!

Jag hade problem med att den inte gick rent typ 3cyl o kunde ej varva ut ibland som några skriver Problem i tvåans växel att dra på allt blir när den uppnår varvtal över 5000 varv

Jag lämna in den på en bra Mc firma vill inte berätta på vilken pga det är inte skysst att peka ut dom!!

Men Dom byte allt Bränsle pump / begangnad kompl förgasar brygga / Stift antal gånger 500kr för 4 st / CDI box / Tändspolar / kablar o något i Svänghjulet!!! varje gång jag tog den så gick den bra!! Men en kort tid efter så börja helvetet igen!!

Jag fann felet själv till slut efter flera månaders helvete utan att köra, bara stod på verkstad!!!

Felet låg i dödaren,

Blev det fuktigt ute eller Jag tvätta den så kom felet efter en stund!
Det visade sig att det blev någon kortslutning i dödaren!!
så nu i fortsättningen så tar jag en plastpåse över dödar hantaget, vid tvätt av hoj!! :)

Mvh Tony

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
Köpte mig också en RF600 hör några veckor sedan. Riktigt trevlig hoj. Ska jaga en mörk framruta och miniblinkers.

Hittat en ruta på www.touring.se för en tusenlapp, nån som vet om de finns billigare nånstans?

Även kikat lite på http://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=69-5968&aktuell=3 eller dyligt. Står inget men jag utgår från att dom säljs i 2 pack, då blir de tusenspänn för blinkers med, känns rätt saftigt.

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Köpte mig också en RF600 hör några veckor sedan. Riktigt trevlig hoj. Ska jaga en mörk framruta och miniblinkers.

Hittat en ruta på www.touring.se för en tusenlapp, nån som vet om de finns billigare nånstans?

Även kikat lite på http://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=69-5968&aktuell=3 eller dyligt. Står inget men jag utgår från att dom säljs i 2 pack, då blir de tusenspänn för blinkers med, känns rätt saftigt.

Hej
Slå en koll på Ebay, köpte ny "ruta" från Tyskland för ~550 levererad till dörren

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...