Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

Ulric

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Suzuki RF 600 R
Nytt Däck

Tjena,

Ska hänga på nya däck på min rf600. Nån som har förslag på ett prisvärt däck?

/U
 

pAz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
gbg
Hoj
gammel r1:a .. *hittad*
rf900r

blev av med min R1:a så kollar på lite hojar nu, rf900 är ju klart intressant

blev dock aningen förvånad när jag upptäckte att den är dyrare än min r1:a att försäkra, iaf trafik. men de kanske kan bli en sån ändå. länsförsäkringar var billigast vad jag kunde se

Undrar lite, finns de några "lätta" modifieringar att göra, dvs nyare gaffel som passar rakt på, uppgradera bromsar osv,, eller är den redan fulländad? ;)
 

Hufen

Hufen
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Honda cbr 1100xx , gsf 1200 Bandit
Jaha Då har man skaffat en RF-900 från 98 3200mil . Det är min andra rf då jag hadde en 95a tidigare som gick 7500mil utan fel , sedan dess har det passerat en del hojar bla en mille o blackbird så man vet ju vad man får .
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Ja då har man införskaffat en RF900R då, en 97a med 5k på mätaren, tanken är att jag ska övningsköra med den och även kunna ha den ett tag efter det :)
Han är ju en smula hög för mig egentligen, når ner med lite mer än tårna och då har jag ändå ställt ner fjädern i bak så mycket det går :p
Finns det nåt annat sätt att få ner den lite, kanske rör sig om 2-3 cm...
 

Bifogat

  • suzuki-pf-900_38483178.jpg
    suzuki-pf-900_38483178.jpg
    39 KB · Visningar: 156

Hufen

Hufen
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Honda cbr 1100xx , gsf 1200 Bandit
Grattis till ett bra val.
hoppas att du blir nöjd med din hoj .
Det brukar finnas sänkningssatser som man kan köpa .
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Suzuki RF900R köptips tack... :0)

Hallo! Funderar på att bli en av er! :) Och köpa en RF900R 1998. som gått 4200 mil! Finns det något särskilt att titta på när det gäller denna modell? Barnsjukdomar och modelltypiska fel eller annat? Hoppas ni kan tipsa mig! :tummenupp
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Tempmätare

Läste att det är vanligt att tempmätaren inte visar så hög temperatur.
Har nyligen köpt en RF600 -93 och tempmätaren rör sig inte allt.
har dock max åkit ca 6 mil men jag tycker att den borde röra sig lite.
Fläkten har inte heller startat.
Ska prova att "koka" tempgivaren och mäta motståndet i den.
Knappast troligt att både tempgivaren och temp-switchen till fläkten skulle vara trasigt. men man vet ju aldrig.

Hur många mil får ni åka innan tempmätaren rör sig?

MVH
Magnus
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Tempmätarna är erkänt tröga på RF-modellen. Min mätare rör sig endast någon cm, även om jag kör hårt.

Vad jag förstår är modellen tydligen något skramlig i motorn. Vet inte om det är ventiler eller ngt annat men jag tycker min låter helt ok. Jämför man med nyare hojar är det klart att den slamrar lite mer men då får man lägga till att den har några år på nacken.

Jag är skitnöjd med min, hyfsat snygg, bra fart resurser, bra manövrering & låg bränsleförbrukning.....

Lycka till med köpet:tummenupp
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Jo, den låter lite skramligt i låga varv. Bäst att hålla den på höga varv då :)
Är helnöjd än så länge. bra körställning, bra väghållning och en hel del kraft i maskinen.

Någon som vet var man kan köpa manual eller reparationshandbok till denna modell? RF600.

MVH
Magnus
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Jo, den låter lite skramligt i låga varv. Bäst att hålla den på höga varv då :)
Är helnöjd än så länge. bra körställning, bra väghållning och en hel del kraft i maskinen.

Någon som vet var man kan köpa manual eller reparationshandbok till denna modell? RF600.

MVH
Magnus

Här hittar man manualer till Suzuki RF samt dom flesta hojar! :tummenupp

http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Idag köpte jag "ny" hoj! :banana Suzuki RF900R 1998 4,500 mil på mätaren ! Hoppas jag ska trivas med den! :tummenupp
 

Drutten2

who´s me ?
Gick med
4 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
1997,Suzuki RF900R
Funderar på en RF900

Tjena

Har blivit sugen på en RF900.
Någon som kan svara lite på hur de är som hoj, är det mycket fel brister eller är det en maskin som bara rullar ?
Är det något man skall passa sig för ?
Skillnader mellan årsmodeller ?

:)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tjena,

Ska hänga på nya däck på min rf600. Nån som har förslag på ett prisvärt däck?

/U

Jag har kört med Michelin Pilot Road och Pilot Road 2. Nöjd som fan. :)

blev av med min R1:a så kollar på lite hojar nu, rf900 är ju klart intressant

blev dock aningen förvånad när jag upptäckte att den är dyrare än min r1:a att försäkra, iaf trafik. men de kanske kan bli en sån ändå. länsförsäkringar var billigast vad jag kunde se

Undrar lite, finns de några "lätta" modifieringar att göra, dvs nyare gaffel som passar rakt på, uppgradera bromsar osv,, eller är den redan fulländad? ;)

Men du, kolla Bilsport och MC. RFen är billig där...riktigt billig.

Jaha Då har man skaffat en RF-900 från 98 3200mil . Det är min andra rf då jag hadde en 95a tidigare som gick 7500mil utan fel , sedan dess har det passerat en del hojar bla en mille o blackbird så man vet ju vad man får .

:yoparty

Läste att det är vanligt att tempmätaren inte visar så hög temperatur.
Har nyligen köpt en RF600 -93 och tempmätaren rör sig inte allt.
har dock max åkit ca 6 mil men jag tycker att den borde röra sig lite.
Fläkten har inte heller startat.
Ska prova att "koka" tempgivaren och mäta motståndet i den.
Knappast troligt att både tempgivaren och temp-switchen till fläkten skulle vara trasigt. men man vet ju aldrig.

Hur många mil får ni åka innan tempmätaren rör sig?

MVH
Magnus

Min mätare rör sig inte alls under körning. Står jag still efter en längre tur så kommer den upp till hälften men dalar ner så fort det rullar igen. Ingen RF, vad jag vet, har en mätare som visar rätt.

Idag köpte jag "ny" hoj! :banana Suzuki RF900R 1998 4,500 mil på mätaren ! Hoppas jag ska trivas med den! :tummenupp

Det gör du säkert! Grattis till en sjysst hoj! :)

Tjena

Har blivit sugen på en RF900.
Någon som kan svara lite på hur de är som hoj, är det mycket fel brister eller är det en maskin som bara rullar ?
Är det något man skall passa sig för ?
Skillnader mellan årsmodeller ?

:)

Motorn som sitter i RFarna är rena stridsvagnsmotorer. Ska du döda dem så får du i princip sätta vinkelslipen i dem. Sköt oljebyten (som på ala andra hojar) så har du en hoj som tar dig många mil med skönt drag.
MC Shopen i Karlstad har hyfsat med reservdelar till RF som kan fås med sjysst kort lev tid. Annars får det bli via en Sukka ÅF och då blir det 6 veckors lev tid då det beställs från Japan.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Idag köpte jag "ny" hoj! Suzuki RF900R 1998 4,500 mil på mätaren ! Hoppas jag ska trivas med den!

Grattis till hojköpet och ett bra val!

Har blivit sugen på en RF900.
Någon som kan svara lite på hur de är som hoj, är det mycket fel brister eller är det en maskin som bara rullar ?
Är det något man skall passa sig för ?
Skillnader mellan årsmodeller ?

Som jag skrivit tidigare är jag helnöjd med min. Trots att det är en hoj med några år på nacken står den sig väldigt pra i jämförelse med nyare hojar. Mycket bra motor, som dock slammrar lite, men med bra vrid och prestanda.
Utseendemässigt tycker jag den står sig rätt bra om man bortser från bakpartiet som kunde haft en snyggare konstruktion.

Växlarna på RF kan vara lite "klånkiga" men man hittar snabbt en smidig hantering. Om man i princip lyfter växelföraren samtidigt som man trycker in kopplingen brukar det gå väldigt smidigt och klåinkfritt.

Läs recensioner på Bike
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Hallo! Jag har inget ljus i mitt mätarhus! Allt annat funkar men hastighetsmätaren samt varvtalsräknaren och tempmätaren lyser inte upp!
Kan det vara en säkring eller mätarhuslampor? Var sitter i så fall dessa?
Jag har tittat i manualen men hittar ingenting om detta!
 
Last edited:

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Hallo! Jag har inget ljus i mitt mätarhus! Allt annat funkar men hastighetsmätaren samt varvtalsräknaren och tempmätaren lyser inte upp!
Kan det vara en säkring eller mätarhuslampor? Var sitter i så fall dessa?
Jag har tittat i manualen men hittar ingenting om detta!

Det sitter lampor som lyser upp de olika delarna. Enda sättet att komma åt dessa är underifrån och då måste du lossa hela huset. För att göra det måste kåpan och kåpglaset monteras bort. En del skruvande innan du kan lossa mätarhuset alltså...
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Efter tvätt

Hejsan.
Läste någonstans om att vissa hade problem med att starta hojen efter tvätt. Då tror jag det var fukt i dödaren. Mitt problem ligger nog inte där eftersom startmotorn går men hojen vägrar helt enkelt att starta.
Får nöta många minuter innan han äntligen startar.
Finns det någon fördel med att starta motorn efter tvätt eller ska man bara ställa in den i garaget och vänta på att den funkten som orsakar mitt startproblem torkat tills det är dags att åka?

MVH
Magnus
 

Granen82

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Gällivare
Hoj
1996, Suzuki Rf900r
Elsystemet

Hur är det med el-systemet i min suzuki rf900r -1996, det går på 3 burkar när det blir lite fuktigt ute, har försökt att kolla upp alla kablar och dylikt men inte hittat felet, bör jag byta hela kabelsystemet till tändstiften eller är det någon annan som kanske har liknande problem som har hittat det?

Mvh
Andreas
 

Granen82

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Gällivare
Hoj
1996, Suzuki Rf900r
Suck!

Tjenare!

Är det ingen som kör Suzuki Rf något mer? tycker att detta forum är helt dött, kanske ni har hittat ett bättre forum som inte jag har hittat???
Ska det fortsätta på detta viset så måste man ju skaffa annan cykel, och det vore ju trist.

Mvh

Granen
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top