Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Jag kör...

Hej!
Jag funderade också på saken men kom fram till att alla är ute och åker hoj så de har inte tid sitta på detta forum :yoparty

Köpte min RF600 för ca 2 månader sedan och är hur nöjd som helst med den:tummenupp
Pendlar dagligen till jobbet på den.

Ett tipps:
Köpte biltemas tankväska till hojen och den är kanon! rummer lätt en hjälm och lite till.
Matlådan är en fröjd att lägga i tankväskan istället för att krångla på sig en ryggsäck för det.

En fråga:
Vad smörjer ni er kedja med? Jag har testat Motorex Chain Lube men tycker inte om det vita kletet som blir på kedjan, blir mycket smuts som fastnar på den. Har provat gejderolja och det fungerar fint men man får smörja rätt ofta för den sitter inte kvar så länge.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Code:
En fråga:
Vad smörjer ni er kedja med? Jag har testat Motorex Chain Lube men tycker inte om det vita kletet som blir på kedjan, blir mycket smuts som fastnar på den. Har provat gejderolja och det fungerar fint men man får smörja rätt ofta för den sitter inte kvar så länge.

Jag kör med "Scottoiler" ett system som kontinuerligt smörjer kedjan under färd. Funkar skitbra, inget spill, välsmord kedja och slipper kladd med oljor och sprayer som man ska applicera på kejdan.

http://www.scottoiler.com/

Bra förslag att hålla den här sidan levande, jag kör varje dag och njuter av varje sekund.:tummenupp
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Hade problem med 1,5m underbleck till fönster...

... så jag var tvungen att ta bilen till jobbet idag :huvet

Scottoiler verkar vara ett smart system. Kändes lite simpelt med en liten slang som skall ligga precis vid kedjan, men det verkar ju fungera.
Ska höra med fottasmc.se vad Scottoiler eSystem kostar. Den verkar lite häftigare.

Dagens tips:
Service manualer finns att köpa på www.repairmanuals.com
Fungerar klockrent. Fick min bok efter 7 dagar. Moms och tullfritt :yoparty
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Jag har en scannad manual i pdf format om någon vill ha, skicka ett PM så lägger jag upp det temporärt för nedladdning.
Jag har nu råkat ut för det klassiska medbringar problemet.
Har beställt en ny nu från USA vilket resutlerade i att priset totalt ink frakt hamnade på 320:- ca mot det billigaste jag fann i Svea rike på 570:-
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Finns det någon här som har pulat med ljuddämparen till en rf900r?! tror dock iofs att det sitter en 600-dämpare på min, iaf står det de på burken att den endast får sitta på en 600..det kanske spelar mindre roll.. Men min fråga är som följer.. Kan man dela ljuddämparen och se till att man får lite fläskigare ljud eller är det ersättningsdämpare som gäller?! Tacksam för hjälp i detta ämne...
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Finns det någon här som har pulat med ljuddämparen till en rf900r?! tror dock iofs att det sitter en 600-dämpare på min, iaf står det de på burken att den endast får sitta på en 600..det kanske spelar mindre roll.. Men min fråga är som följer.. Kan man dela ljuddämparen och se till att man får lite fläskigare ljud eller är det ersättningsdämpare som gäller?! Tacksam för hjälp i detta ämne...

Mitt råd...satsa på att köpa ett begangnat eller nytt. Det går säkert att dela på ljuddämparen men jag är tveksam till att du får till det. Mycket lättare att köpa....och du får dessutom rätt ljuddämpare på en gång.
Dessutom, om ditt 600-system passar och du är säker på att den går igenom besiktningen, är det dumt att riskera förstöra den enda fungerande ljuddämparen du har.
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Mitt råd...satsa på att köpa ett begangnat eller nytt. Det går säkert att dela på ljuddämparen men jag är tveksam till att du får till det. Mycket lättare att köpa....och du får dessutom rätt ljuddämpare på en gång.
Dessutom, om ditt 600-system passar och du är säker på att den går igenom besiktningen, är det dumt att riskera förstöra den enda fungerande ljuddämparen du har.

ja, besiktningen går den ju igenom.. men de dryga e ju kostnaden att byta burk, men sen samtidigt kan de ju bli ännu dyrare om ja dessutom måste köpa en ny orginal om ja inte får igenom den med ersättningsburken... om ja meckar med den ja har och förstör den på nått vis dvs... dilemma....
 

fredrikö

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
Rf900r
rf forum i engalnd

Hej här är ett bra forum för vi som kör rf hojar :tummenupp:

http://www.rfownersclub.co.uk

Bara att ansöka så blir man antagen i klubben, medlemmar finns över helar värden.

Bra sätt att få svar på olika problem mm.

/Fredrik
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Tanken...

Hejsan.

Lyfte av tanken för första gången idag. Bytte luftfilter och tändstift.
När jag skulle sätta tillbaka tanken blev den inte riktigt bra. Den glappar som bara den i sidled. Känns som inget håller i taken i framkant. Jag undrar om det inte ska sitta nått gummi i den främre "bygeln" på tanken.
Letade som en tok i garaget och hittar inget sådan som kan ha trillat av vid demonteringen. Någon som vet hur det ska vara?

MVH
Magnus
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jepp sitter en gummi sak runt fästet i ramen som man hakar fast taken i fram.
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
tanken

Misstänkte det :huvet
Då blir det att finkamma garaget igen då. Kan inte fatta var det har tagit vägen. Tanken kan ju inte ha suttit utan den.
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Scottoiler.

Tjenare.
Tänkte puffa upp hojen med en scottoiler i vinter.
Är det någon här som använder en sådan?
Undrar vad ni använder för olja isåfall. Om det finns andra oljor som funkar bra förutom scottoilers egna.

MVH
Magnus
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jag kör scottoiler och tycker det funkar lysande. Har bara använt deras egna olja men misstänker att det borde funka även med andra oljor.
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Träff

Snart är det Jul, efter julen kommer våren.
Tycker det blir läge i vår/sommar att annordna en liten RF träff.
Varför inte samla ihop ett gäng RF åkare och ta en tur i sommar. :tummenupp
Skicka mig ett PM med intresse och geografiskt läge så kan man försöka sätta upp en lämplig rutt.

/Magnus
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Snart är det Jul, efter julen kommer våren.
Tycker det blir läge i vår/sommar att annordna en liten RF träff.
Varför inte samla ihop ett gäng RF åkare och ta en tur i sommar. :tummenupp
Skicka mig ett PM med intresse och geografiskt läge så kan man försöka sätta upp en lämplig rutt.

/Magnus

Vilken Kanon idé! :tummenupp Jag hakar på helt klart! :D
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har Ni läst recensionen av Suzuki RF 900R i tidningen Bikes Begagnat nummer för 2009. Väldigt trevlig läsning för oss RF-ägare:)
 

Jorpas

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
-
Hoj
Suzuki RF900
"Har Ni läst recensionen av Suzuki RF 900R i tidningen Bikes Begagnat nummer för 2009. Väldigt trevlig läsning för oss RF-ägare:)"

Vill ha denna recension, om någon kan skicka den till mig.
Är det någon RF som ska till Lelleträffen.
 

fredrikö

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
Rf900r
Tjena grabbar jag säger som föregående talare, Vill ha denna recension, om någon kan skicka den till mig så är jag glad :tummenupp.

mvh

Fredrik
 

mickloh

Medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Tänkte slänga in en rad här nu eftersom jag är både ny i forumet och gjort det fatala misstaget att köpa mig en röd 1997 års RF600R hehe. :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top