Suzuki Rg 125 -91 Bra hoj? Vad ska jag kolla innan köp?

MrEsso

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Rieju
Japp, idag var stora dagen. Idag klarade man uppkörningen på Hisingen i spöregn.
Nu gäller det att skaffa hoj så snabbt som möjligt. Det jag vill ha är 2-takt för att allt annat är lika snabbt som moppe, och touringhoj är min grej tror jag. Sporthojarna verkar ha lite jobbig körställning och svintråkiga på grusväg. Offroadhoj har jag kört på körskolan så jag vet hur rolig den är på motorväg i motvind :)

Hojen jag tror att jag har fastnat fär är Suzuki rg 125 årsmodell -91, för om jag inte är helt ute och cyklar så blev den en riktig sporthoj från -92 och framåt.
http://www.bikepics.com/pictures/173020/ (apstor bild)

Detta är en -91:a som ser skaplig ut, årsmodell -90 verkar se ungefär likadan ut.
Så nu håller jag koll på blocket efter lämpliga köp, jag såg en fin -91:a för 9000:- på blocket i lördags som jag hade köpt direkt om jag hade kortet. Den fanns i jönköping, om du inte har sålt den, hör av dig!

Frågorna som jag gärna vill ha svar på är:

Är rg:n en bra långfärdshoj, är den kul att busa med?
Svårt med reservdelar, saker som brukar krångla?
Hur är den i lite högre farter? Kan man köra 120km/h i en timma i sträck utan att blåsa sönder?

Berätta gärna om det finns några direkta grejer som man ska kolla på den här hojen innan man köper den.
Om det finns någon annat märke som har ungefär samma stuk (som jag inte har hittat) så tipsa gärna om det med.

Tack på förhand och kör lugnt i sommar!
 

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
hejsan.. Grattis till körkortet. :fyllisar

Har själv en RG -91a och har en del problem med den. Vågar inte säga att det är så på alla men vissa av problemen har jag hört är standard på den modellen.

Först och främst, har den en svinkass motor. Om man rusar den i 9000 varv orkar den precis upp i 120 enligt mätaren, som i verkligheten är 110. Vid varvtal över 7000 varv (6500 varv vid 90km/h) så vibrerar hojen som fan och det låter riktigt obehagligt. Av vibrationerna känns det som att motorn ska flyga åt helsike när som helst. Fast suzuki är ju kända för högvarvade, vibrerande motorer :p

Ovan skrivet gäller alltså när strypningen sitter i.. När jag tog av min strypning gjorde det kanske en skillnad på 10km/h, det vill säg näst intill omärkbart.

Reservdelar och sånt är ganska lätt att få tag på vad jag har förstått, iallafall på mcskrotar och liknande.

Det största problemet av allt, är att den (iallafall min, som har en nybytt motor och allt) är galet svårstartad.. Det har tagit ett år att lära mig hur man startar den utan att behöva stå och kicka i en kvart. Oftast när den är kall blir jag tvungen att plocka av sadeln och sätta fingarna för luftintaget så den trycker in mer soppa i motorn. När man har lärt sig choken så brukar man få igång den på första kicken, sen måste man köra direkt när den hoppat igång, annars dör den direkt och sen får man av med sadeln.


Nu säger jag inte att det är såhär på alla, men vad jag har hört är det ett känt problem..

En annan kul sak med RGn, (vet inte om honda eller yamaha har lika dant, men...) motorhalvorna på rgn är endast fastskruvade med 6 st skruvar. Det finns alltså inga riktiga motorbultar, och med de stora vibrationerna i motorn vill det till att skruvarna sitter jävligt hårt för att de inte ska lossna. Mina lossnade, och det började läcka ut luft och olja under motorn, som kom från cylinderhuset. Det gjorde att kompressionen i motorn blev mycket mindre och den tappade effekt som sjutton.

Hojen är för övrigt väldigt liten.. Den är smal, låg och ganska ostabil i vissa lägen, tycker jag. Har man t.ex lite för lite luft i däcket börjar den lätt självsvänga och mista håla man träffar så känns det som den ska börja vobbla.

Vill även påpeka att backspeglarna är skit. De sitter för långt in, så man har inte riktigt full sikt rakt bakåt, och de har lätt för att trilla av.. De är bara fastsvetsade med 2 st "loppor" och om man stöter dem mot nånting så kan lopporna lossna och bakspegeln trillar av när som helst. Min backspegel trillade av utan förvarning i 70 på en grusväg.. Som tur var var det en grusväg. Hade det varit på en motorväg hade den säkert blivit överkörd och man hade fått köpa en ny.


Andra hojar jag skulle rekomendera är Honda NSR, eller Yamaha TZR. Lite dyrare, mycket bättre. Jag lovar att om du har en RG, och testar en nsr eller tzr, kommer du aldrig mer vilja köra din rg. Tro mig :hihi
 

MrEsso

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Rieju
JojjeL skrev:
2186198 hejsan.. Grattis till körkortet. :fyllisar

Har själv en RG -91a och har en del problem med den. Vågar inte säga att det är så på alla men vissa av problemen har jag hört är standard på den modellen.

Först och främst, har den en svinkass motor. Om man rusar den i 9000 varv orkar den precis upp i 120 enligt mätaren, som i verkligheten är 110. Vid varvtal över 7000 varv (6500 varv vid 90km/h) så vibrerar hojen som fan och det låter riktigt obehagligt. Av vibrationerna känns det som att motorn ska flyga åt helsike när som helst. Fast suzuki är ju kända för högvarvade, vibrerande motorer :p

Ovan skrivet gäller alltså när strypningen sitter i.. När jag tog av min strypning gjorde det kanske en skillnad på 10km/h, det vill säg näst intill omärkbart.

Reservdelar och sånt är ganska lätt att få tag på vad jag har förstått, iallafall på mcskrotar och liknande.

Det största problemet av allt, är att den (iallafall min, som har en nybytt motor och allt) är galet svårstartad.. Det har tagit ett år att lära mig hur man startar den utan att behöva stå och kicka i en kvart. Oftast när den är kall blir jag tvungen att plocka av sadeln och sätta fingarna för luftintaget så den trycker in mer soppa i motorn. När man har lärt sig choken så brukar man få igång den på första kicken, sen måste man köra direkt när den hoppat igång, annars dör den direkt och sen får man av med sadeln.


Nu säger jag inte att det är såhär på alla, men vad jag har hört är det ett känt problem..

En annan kul sak med RGn, (vet inte om honda eller yamaha har lika dant, men...) motorhalvorna på rgn är endast fastskruvade med 6 st skruvar. Det finns alltså inga riktiga motorbultar, och med de stora vibrationerna i motorn vill det till att skruvarna sitter jävligt hårt för att de inte ska lossna. Mina lossnade, och det började läcka ut luft och olja under motorn, som kom från cylinderhuset. Det gjorde att kompressionen i motorn blev mycket mindre och den tappade effekt som sjutton.

Hojen är för övrigt väldigt liten.. Den är smal, låg och ganska ostabil i vissa lägen, tycker jag. Har man t.ex lite för lite luft i däcket börjar den lätt självsvänga och mista håla man träffar så känns det som den ska börja vobbla.

Vill även påpeka att backspeglarna är skit. De sitter för långt in, så man har inte riktigt full sikt rakt bakåt, och de har lätt för att trilla av.. De är bara fastsvetsade med 2 st "loppor" och om man stöter dem mot nånting så kan lopporna lossna och bakspegeln trillar av när som helst. Min backspegel trillade av utan förvarning i 70 på en grusväg.. Som tur var var det en grusväg. Hade det varit på en motorväg hade den säkert blivit överkörd och man hade fått köpa en ny.


Andra hojar jag skulle rekomendera är Honda NSR, eller Yamaha TZR. Lite dyrare, mycket bättre. Jag lovar att om du har en RG, och testar en nsr eller tzr, kommer du aldrig mer vilja köra din rg. Tro mig :hihi


Okej. Grejen är att jag tror att tzr och nsr har lite taskig körställning. Det är inte bekvämt att sitta i rejs-ställning på långturer. Angående kvalitetsproblemen så låter det som att du har haft en oturshoj, eller finns det någon annan som kan bekräfta att rg är en skithoj?
Jag har hört att en RG ska göra nästan 150km/h ostrypt, om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hej

gör så att du prov sitter en tex tzr . nsr. det ser ut att va dålig sitt ställning.det va min första tanke oxå . men det är det inte :) inte så mkt man tror ifall
lycka till mvh tomas
 
Last edited:

Solid snake

Guest
TZR är ju komfortabel att sitta på, pröva att sitta på en mito så är TZR en touring efter det.
 

MrEsso

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Rieju
mjo. Jag har mailat en kille om en rg idag. Det skulle vara trevligt om någon här som har en rg ger lite betyg på den. vad som är bra, vad som är dåligt. hur den är att köra/meka med.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tzr har knappast sportig körställning

Det är en bra 125a som är mkt enkel att mecka med

Du får min för 10 lök!
 

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Japp kanske fick jag en oturshoj men de flesta problemen på den kan jag tänka mig vara standard..


Har testat en tzr också, och måste säga att den är mycket skönare.. Den är högre och större, då slipper man böja så mycket på benen och man kan då köra lä'ngre streckor med tzr.. Enligt mitt tycke alltså.-
 

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
jag hadde en rgf från 96 som jag gillade skarpt!(enda orsaken varför jag skaffade 250) inga problem med körställningen fast jag är över 190... och på mototväg toppade jag 175 mätar fart med trim avgas system så ja tycker det räcker :tungan vibrerar gör den en hel del fast inte så att det är störande tycker jag ljudet är skönt och den är skoj att köra.... en svaghet är att avgas ventilerna kan gå sönder utan varning å de kan bli dyrt.... fast jag körde min 30000km å pressade skiten ur den helatiden så klagade den inte ens! så ja rekomenderar den!
 

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1000R 03
Kan också rekomendera Rgf.en. Är 180 och har aldrig upplevt några problem med körställningen. Har iof bara åkt 10mil i ett streck men iaf.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
MrEsso skrev:
2187031 Okej. Grejen är att jag tror att tzr och nsr har lite taskig körställning. Det är inte bekvämt att sitta i rejs-ställning på långturer. Angående kvalitetsproblemen så låter det som att du har haft en oturshoj, eller finns det någon annan som kan bekräfta att rg är en skithoj?
Jag har hört att en RG ska göra nästan 150km/h ostrypt, om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
Jag har kört gamla NSR, TZR, RG mm och måste säga att NSRen är den helt klart skönaste hojen att köra, den känns mest hoj också. Stabilast chassi, störst och skönast sittställning. :tummenupp
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ja jag har testat den gammla rg:n och den gammla nsr:en. Jag rekomenderar varmt nsr:en som har en riktigt skön sittställning ändå. Och som philsson säger så är det stabilt chassi och stor är den. Motorn hänger med den med. Ingen rgf, af1 eller rs men ganska nära ändå.
 

knaZ

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Åland
Hoj
Honda CBR 600F -93
nsr

jag tycker du skall testa en NSR, de är inte så jävlig körställning på dom. MEn det är absolut skönast att köra runt 110-120 km/h med dom :)
 

MrEsso

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Rieju
Gött att man kan få lite andra åsikter om saken. Tack vare er ska jag nog kolla på en nsr nu. Vilken årsmodell gäller tycker ni? vi snackar "gamla" nsr då jag inte är gjord av pengar.
 

knaZ

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Åland
Hoj
Honda CBR 600F -93
NSR 89-93 är ju av samma, den "gamla" modellen, sån som ajg har dvs. 94 och uppåt ser nyare ut. Så sen är det väl i stort sett vad du har för pengar i börsen som avgör vilket det blir..
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
knaZ skrev:
2192917 NSR 89-93 är ju av samma, den "gamla" modellen, sån som ajg har dvs. 94 och uppåt ser nyare ut. Så sen är det väl i stort sett vad du har för pengar i börsen som avgör vilket det blir..

Nja, lite uppdateringar blev det -91 och -92 kom en jubileumsmodell.

Vill också påpeka att folket är lite fel ute med att jämföra NSR med TZR å RG, snarare bör RG å TZR jämföras med Honda NS, det är motsvarigheten till TZR å RG. NSR motsvarar snarare Aprilia AF1 och Cagiva Freccia (alla tre byggdes dessutom i Italien..)

Hitta en fin 89-91, det bör gå för drygt 10 000. Den är trevlig i ostrypt utförande, jag trivs med min. Dock är den ju inte lika rå som RS, RGF, Mito & CO som har några fler hästar och lite bättre prestanda, men dom kostar ju bra mycket mer också.
 

knaZ

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Åland
Hoj
Honda CBR 600F -93
Aah, det är sant iof, men dom är ju rätt lika, vad skiljer dom egentligen? -92an har dubbla lyktor fram, enda skillnaden jag vet iaf.. :D



lorkan skrev:
2194597 Nja, lite uppdateringar blev det -91 och -92 kom en jubileumsmodell.

Vill också påpeka att folket är lite fel ute med att jämföra NSR med TZR å RG, snarare bör RG å TZR jämföras med Honda NS, det är motsvarigheten till TZR å RG. NSR motsvarar snarare Aprilia AF1 och Cagiva Freccia (alla tre byggdes dessutom i Italien..)

Hitta en fin 89-91, det bör gå för drygt 10 000. Den är trevlig i ostrypt utförande, jag trivs med min. Dock är den ju inte lika rå som RS, RGF, Mito & CO som har några fler hästar och lite bättre prestanda, men dom kostar ju bra mycket mer också.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top