suzuki rg 125 strypning

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
jag är ägare till en suzuki rg 125 -91 (den gamla modellen) på pappret står de att de är strypt i avgasporten. någon som har egen erfarenhet av detta eller vet något tacksam för svar
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
järpan skrev:
jag är ägare till en suzuki rg 125 -91 (den gamla modellen) på pappret står de att de är strypt i avgasporten. någon som har egen erfarenhet av detta eller vet något tacksam för svar

min står det att den är stryp i avgassystemet, det löste man genom att byta :)

öppna & titta hur det ser ut där inne :) öppnar/stänger den inte fullt är det nog där du har felet :rolleyes:
 

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
men jag har hört att man ska klippa någon sladd i cdi
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
järpan skrev:
men jag har hört att man ska klippa någon sladd i cdi

nja, nu blir jag lite tveksam, det jag hört om det det är på den nyare modellen som kom -92 :) [ironi] testa & klipp & klistra lite du. det är ju bara att tejpa ihop sen [/ironi] :tungan
 

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
Solid snake skrev:
[Vetalltmode]
Alla motorer har en avgasport, annars kommer inte avgaserna ut. :mattias [/Vetalltmode]


men alla har inte sådana som styrs efter gaspådrag
 

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
min suzuki rg 125 -91 är strypt i avgasporten står de på pappret.
de öppnas alltså inte helt vid gaspådrag som jag förstår det.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
järpan skrev:
min suzuki rg 125 -91 är strypt i avgasporten står de på pappret.
de öppnas alltså inte helt vid gaspådrag som jag förstår det.
3 delad gaswire då eller?. :va Hur styrs den.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kolla om motorn till porten arbetar när du gasar. Kan vara så enkelt att strömmen till den brutits
 

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
Anton_Ljunghusen skrev:
Kolla om motorn till porten arbetar när du gasar. Kan vara så enkelt att strömmen till den brutits

menar du att porten är helt nere hela tiden då eller?
 

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
är de någon som har egen erfarenhet av detta eller?
jag citerar direkt ur papprena "motoreffekten sänkt från 18kw genom begränsning i avgasport" seriösa svar tack
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag var snäll att jag googlade åt dig. Tydligen är de strypta med en bricka mellan cylindern och avgassystemet samt genom att låta avgasventilen vara helt öppen.

Tillägg:
Kontakten till avgasventilservon är inte ansluten. Du bör antagligen rengöra ventilen så att den löper lätt innan du kopplar in servon.

Alltså var Anton på rätt spår hela tiden.
 
Last edited:

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
jag undrar fall den är strypt i sådana fall för att de är ingen bricka i början av avgasystemet inte vad man kan se i alla fall inte heller i utblåset (från cylindern till avgassystemet) och de konstiga är att avgasventilen är fullt öppen hela tiden (har kollat :brinnerup ) den toppar runt 140 km/h om man jobbar lite. Är den strypt då?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Då är alltså "halva" strypningen borttagen. Att ventilen är fullt öppen borde inte påverka toppfarten, men gör att den går sämre på lägre varv. Jag tycker verkligen att du ska koppla in servon.

Kolla också att trotteln i förgasaren öppnas helt när du gasar fullt. Det är tydligen ett vanligt sätt att strypa på. Dock verkar det inte som att det ska vara så på din. Men det kan ju vara värt att kolla.
 

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
Bearing skrev:
Då är alltså "halva" strypningen borttagen. Att ventilen är fullt öppen borde inte påverka toppfarten, men gör att den går sämre på lägre varv. Jag tycker verkligen att du ska koppla in servon.

Kolla också att trotteln i förgasaren öppnas helt när du gasar fullt. Det är tydligen ett vanligt sätt att strypa på. Dock verkar det inte som att det ska vara så på din. Men det kan ju vara värt att kolla.[/QUOTE

jag såg inte att de var några sladdar lösa de gick ut två sladdar från avgasventilens motor som sedan gick in i en svart box som inte gick att öppna upp (vid sidan om sadeln). jag provade även att ta ur dessa sladdar genom en kontakt som satt på kabeln men gjorde ingen skillnad hur ska man få liv i avgasventilen igen? och gör de stor skillnad med avgasventilen?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om det nu är så att avgasstrypningen är borta men porten alltid öppen kommer du inte få högre effekt, därimot härligare register

140 knyck låter kanske lite klent men en gammal kolv eller liknande tror jag är boven

Ring gamla ägaren, vet inte han.. ring den innan
 

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Ort
vetlanda
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
Anton_Ljunghusen skrev:
Om det nu är så att avgasstrypningen är borta men porten alltid öppen kommer du inte få högre effekt, därimot härligare register

140 knyck låter kanske lite klent men en gammal kolv eller liknande tror jag är boven

Ring gamla ägaren, vet inte han.. ring den innan

vet du någonting om hur man får igång avgasventilen igen?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top