suzuki rg 125 strypning

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ja en v.avgasport brukar göra väldigt stor skillnad

Ge motorn spänning manuellt så kan du utesluta trasig motor

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
Anton_Ljunghusen skrev:
Ja en v.avgasport brukar göra väldigt stor skillnad

Ge motorn spänning manuellt så kan du utesluta trasig motor

manuell spänning :va
ska man ta ström ifrån batteriet bara tror du att de blir rätt då

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
järpan skrev:
manuell spänning :va
ska man ta ström ifrån batteriet bara tror du att de blir rätt då

Borde stå på hur mkt spänning den vill ha, testa med 1,5 v annars.. lär väl va ganska ofarligt

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Anton_Ljunghusen skrev:
Borde stå på hur mkt spänning den vill ha, testa med 1,5 v annars.. lär väl va ganska ofarligt
Skulle förmodligen vara 12V.. förvånar mig om det är något annat.
Att den inte är inkopplad har ingen betydelse över ett visst varvtal..

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Skulle förmodligen vara 12V.. förvånar mig om det är något annat.
Att den inte är inkopplad har ingen betydelse över ett visst varvtal..

Lal, det kan lika gärna vara 6 volt, tror du det är 220 volt överallt i en dator eller? :hihi

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
Lal, det kan lika gärna vara 6 volt, tror du det är 220 volt överallt i en dator eller? :hihi
Det va en dålig jämförelse. Dessutom är det 230 volt i uttagen nu för tiden, och det är inte en lämplig spänning d¨det krävs väldigt mycket av komponenterna, vilket gör det dyrt, etc etc...

En motor för avgasportsstyrning låter väll ganska rimligt att driva på 12 volt. Så varför krångla till det..? Klart det kan va på annan spänning. Men om det inte finns nån bra anledning till att krångla till det har man ju inte gjort det, men det är möjligt att det finns.

Sen tror jag inte du vet vad philsson kan riktigt heller, dumt o dumförklara han då...?

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Det va en dålig jämförelse. Dessutom är det 230 volt i uttagen nu för tiden, och det är inte en lämplig spänning d¨det krävs väldigt mycket av komponenterna, vilket gör det dyrt, etc etc...

En motor för avgasportsstyrning låter väll ganska rimligt att driva på 12 volt. Så varför krångla till det..? Klart det kan va på annan spänning. Men om det inte finns nån bra anledning till att krångla till det har man ju inte gjort det, men det är möjligt att det finns.

Sen tror jag inte du vet vad philsson kan riktigt heller, dumt o dumförklara han då...?

Dumförklarade inte honom, bara påpekade, men nu sa du så bara för att du ska ju alltid jaga dina diskussioner hela jäkla tiden...

JAG hade prövat med låg spänning iaf, lönt att riskera att bränna den lilla motorn?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Anton_Ljunghusen skrev:
Precis som solid säger, varför chansa och dra till med 12v direkt :confused:
kör med 12V och ett reglerbart motstånd avsätt för 12V. så skruvar du upp så märker du om den öppnar och stänger.. :fakta
När den är helt öppen behöver du antagligen inte skruva mer. :tummenupp

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
Dumförklarade inte honom, bara påpekade, men nu sa du så bara för att du ska ju alltid jaga dina diskussioner hela jäkla tiden...

JAG hade prövat med låg spänning iaf, lönt att riskera att bränna den lilla motorn?
Det lät ungefär som du hånade honom. Skitsamma ,självklart ska man kolla upp hur det ska va, undra om det inte ska va speciella modifierade pulser till ett sånt servo... Vet dock inte hur det funkar riktigt...

Men din jämförelse suger fortfarande :hihi

(slut på diskussion)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
kör med 12V och ett reglerbart motstånd avsätt för 12V. så skruvar du upp så märker du om den öppnar och stänger.. :fakta
När den är helt öppen behöver du antagligen inte skruva mer. :tummenupp

Visst, men det är ju som att säga "Bestycka gör du med hjälp av en lambdasond"

Hur många har en sån?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Om den fungerar som servos till radiostyrning så räcker det inte med matningsspänning. En sån får 3 sladdar. +5 V (använd alltså INTE 12 v), 0 V samt en styrsladd. På styrsladden sänds en puls som är 1-2 ms lång var 20:e ms. Det blir antagligen rätt svårt att med en sladd försöka "telegrafera" dom pulserna :hihi

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Bearing skrev:
Om den fungerar som servos till radiostyrning så räcker det inte med matningsspänning. En sån får 3 sladdar. +5 V (använd alltså INTE 12 v), 0 V samt en styrsladd. På styrsladden sänds en puls som är 1-2 ms lång var 20:e ms. Det blir antagligen rätt svårt att med en sladd försöka "telegrafera" dom pulserna :hihi
Ser ingen anledning till att det skulle vara uppgyggt på det sättet..

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
philsson skrev:
Ser ingen anledning till att det skulle vara uppgyggt på det sättet..
Hur tror du att det funkar då? hur "vet" motorn när porten är öppnad så att den stängs av då och inte försöker dra vid ändläget?

Jag frågar för att det vore intressant att veta, har aldrig sett hur en sån fungerar.

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Bearing skrev:
Hur tror du att det funkar då? hur "vet" motorn när porten är öppnad så att den stängs av då och inte försöker dra vid ändläget?

Jag frågar för att det vore intressant att veta, har aldrig sett hur en sån fungerar.
det skulle exempelvis kunna vara 2st + poler och 1 jord. När du kopplar ström på den ena polen så öppnar den. Slutar du tillföra ström så stannar den där den var. Om du sen tillför ström på den andra polen så stänger det osv.. det är 1 sätt.
Ett annat är ju att den är olika öppen beroende på spänning.. Att den är totalt öppen vid 12V och stängd vid 0.. alltså ca hälften öppet vid 6V. Fast då är ju risken att om man alltid ligger med helöppen avgasport så kan den ju brännas. om det inte är en slirmekanism eller liknande.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Ja, så skulle det ju kunna vara, men nu spekulerar du lika mycket som mig.

Jag tycker att om man inte vet hur den funkar och vilka spänningsnivåer som används ska man vara väldigt försiktig. Eftersom att det antagligen handlar om elektronik så är 5 V standard och kopplar man då 12 V bränns kretsen antagligen bara av att snudda vid polerna. Därför tycker jag verkligen inte att man ska dra dit 12 V bara för att testa. Tycker inte att man ska testa sig fram alls. Antingen tar man reda på hur den funkar eller så mäter man vad som kommer ur ECU-kontakten med multimeter eller oscilloscop.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tror snarare det är så att givaren ger impulser till databoxen som skickar ström till motorn, men vad vet jag.. aldrig pillat på sånt där

Borde la va lätt att se på motorn

järpan

ride, eat, sleep and repeat!
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
suzuki GSX-R 750 -96
borde de inte gå någon strömkabel till boxen (som kablarna från avgasventilens motor går in i) de går ju bara två sladdar från avgasventilens motorn in i den :va

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
järpan skrev:
borde de inte gå någon strömkabel till boxen (som kablarna från avgasventilens motor går in i) de går ju bara två sladdar från avgasventilens motorn in i den :va

Jo, där lär de fattas nån kabel.. Ser väl om det finns nån kontakt till den där?
fixa ett elschema sen

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...