Suzuki rg

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Tjena ! Nu har jag fanimej bestämt mig för en suzuki rgf men jag undrar lite om soppaförbrukning driftsäkerhet, lätt att hitta reservdelar hur snabbt den går och lite sån information som kan va bra att veta:tungan

Tackar på förhand =)
 

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
#Husqvarna 250
http://www.suzukicycles.org/RG-series/RG125-Gamma.shtml - där står mycket information om hojen...!

Som sagt, med tanke på att du ska köpa en hoj med några år på nacken kan man aldrig vara säker på hur den har skötts. Vissa mc-ägare våldtar verkligen sina hojar och visar inte den kärlek och respekt som en motorcykel faktiskt kräver. Dock gör Suzuki kvaliétsgrejer utan snack, så oftast går hojarna väldigt bra. Inte mycket som krånglar, om det nu skulle göra det så är RG-modellen en mycket lättmekad hoj.

Körde lite nyss och fy fan säger jag bara! Sjukt bra drag i min, man får verkligen allas blickar längs vägen när man drar på!
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
tackar=) Jo dem ska ju tydligen gå som satan :yoparty Men skulle jag kunna få lite mer fakta vad du tycker om hojen o va dem drar o sånt:) ?
 
Last edited:

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
#Husqvarna 250
Som sagt, mycket beror på om den är rätt inställt. Insåg nyligen att min oljepumpswire va lite knasig, så den drog för mycket olja. Men va inga problem att fixa.

Det som talar för en RG är priset, lättmekat, finns många duktiga Suzukikännare som kan mycket om hojen, många reservdelar, lätt att styla/modifiera.

När det gäller bränsleförbrukningen kan det varriera, men jag skulle skulle tro att min ligger på 0,7-0,9 liter /milen beroende på körstilen!

Köp en RG så kan vi glida fram längs sveavägen i sommar! =)
 

Gangsta

Sjör KTM
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Götteborg
Hoj
KTM 640
Köp min :tummenupp

Håller med Lama, i princip allt beror på hur föregående ägare har skött hojen. Så den måste verkligen ses och provköras innan.

I mina ögon är den något bland de vackraste 125 sporthojarna som finns, och med tanke på åldern så är den ännu vackrare. Men en nackdel finns det däremot, avgasportarna som är ganska kända för att gå sönder och krångla. Min ena avgasventil är pajj nu (har beställt ny) men kostar skjortan.

Om jag hade köpt en 125:a nu så hade jag inte tvekat att köpa en RG.
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Jora=) 1 rg blir det ju men först så ska jag väll ta kortet o sen så blir det hoj så det är väll kanske 2 månader kvar tills dess men det blir fanimej härligt :)
Ja det blir lätt ut och glida i sommar :yoparty
 

rg_racing

Knulla en get i röva
Gick med
4 Apr 2007
Ort
Jkpk
Hoj
grå en
Hur mycket kostar avgasportarna ?
kanske ska köpa en med trasiga avgasportar!
 

montauk

Montauk
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Öckerö
Hoj
Suzuki Rg 125 Gamma -86
Hur fan märker man att avgasporten är sönder? I vilket fall så händer något vid 7000 varv... Mer kraft och bättre ax.
 

ojjehojje

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 640 LC4 03
Tjena
har också rg 125 -91. De går bra som fan och roliga att köra. Någon som hjort några modifikationer eller trimm på sina?
 

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
rgf är en rolig och ganska så problem fri maskin hadde en sån som var trimmad och våldtog den ganska rejält i 2 år utan att den krånglade nått det enda som kan hända egentligen är just avgasportarna skitdyra att skaffa nya orginal men det fins modifierade såna (ennu dyrare) men dom går inte sönder iallafall Den varvar ut i helvetet och går rätt så fort 170 enligt suzuki fick 185 på mätaren med min... Bromsarna är jävligt bra inget problem att bromsa upp på framhjulet i 70km/h om man vill och framgaffeln är grov jämnfört mot dagen cbr 125 tx den drar lite mera bränsle en vad andra 150r gör men den är desto skönare att köra iställe så köp säger jag ! :tummenupp :yoparty
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
rgf är en rolig och ganska så problem fri maskin hadde en sån som var trimmad och våldtog den ganska rejält i 2 år utan att den krånglade nått det enda som kan hända egentligen är just avgasportarna skitdyra att skaffa nya orginal men det fins modifierade såna (ennu dyrare) men dom går inte sönder iallafall Den varvar ut i helvetet och går rätt så fort 170 enligt suzuki fick 185 på mätaren med min... Bromsarna är jävligt bra inget problem att bromsa upp på framhjulet i 70km/h om man vill och framgaffeln är grov jämnfört mot dagen cbr 125 tx den drar lite mera bränsle en vad andra 150r gör men den är desto skönare att köra iställe så köp säger jag ! :tummenupp :yoparty

Du har möjligtvis inte gått i skolan och lärt dig vart man sätter ut punkt och kommatecken?
Eller har ni inte skola i Finland? :rolleyes:
 

montauk

Montauk
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Öckerö
Hoj
Suzuki Rg 125 Gamma -86
effekt system

Köpte mig en suzuki rg 125:a i höstas. Insåg inte förrän i förrgår att det inte var orginal på avgassystemet. hela slutändan är otroligt mycket bredare. Plus att ljuddämparen verkar nästan vara hemmasnickrat och popnitat dit.

Är det någon som kan förklara hur formen på själva avgassystemet är uppbyggt och om det verkligen är rätt att ha så otroligt tjockt precis innan ljuddämparen. Kanske tänker fel men trodde man ville ha brett som sen gick ihop till smalt för att få bra tryck.

Eller beror allt på själva effektkurvan?
 

ojjehojje

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 640 LC4 03
Köpte mig en suzuki rg 125:a i höstas. Insåg inte förrän i förrgår att det inte var orginal på avgassystemet. hela slutändan är otroligt mycket bredare. Plus att ljuddämparen verkar nästan vara hemmasnickrat och popnitat dit.

Är det någon som kan förklara hur formen på själva avgassystemet är uppbyggt och om det verkligen är rätt att ha så otroligt tjockt precis innan ljuddämparen. Kanske tänker fel men trodde man ville ha brett som sen gick ihop till smalt för att få bra tryck.

Eller beror allt på själva effektkurvan?


Tja, jag tror att det ska vara så... en kompis dämpare är likadan, alltså nästan lika bred hela vägen. Och den går mkt fint. Har du bild på den? Funderar även på att göra ngt sånt till min rg:D:)
 

montauk

Montauk
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Öckerö
Hoj
Suzuki Rg 125 Gamma -86
Tja, jag tror att det ska vara så... en kompis dämpare är likadan, alltså nästan lika bred hela vägen. Och den går mkt fint. Har du bild på den? Funderar även på att göra ngt sånt till min rg:D:)

Givetvis. Här är två bilder från imorse iofs tagen med mobilen. Om du vill ha bättre så går det givetvis att fixa. Varför jag undrar är för att min inte går så bra tycker jag. Svårt att få den gå över 100-110km/h. Lägger jag sen i 6:an så pallar den inte hålla hastigheten. Blev ifrånåkt av en ny 15hk honda... :(
 

Bifogat

  • avg.jpg
    avg.jpg
    90 KB · Visningar: 73

rg_racing

Knulla en get i röva
Gick med
4 Apr 2007
Ort
Jkpk
Hoj
grå en
Givetvis. Här är två bilder från imorse iofs tagen med mobilen. Om du vill ha bättre så går det givetvis att fixa. Varför jag undrar är för att min inte går så bra tycker jag. Svårt att få den gå över 100-110km/h. Lägger jag sen i 6:an så pallar den inte hålla hastigheten. Blev ifrånåkt av en ny 15hk honda... :(

Det är antagligen inte original avgassystemet!
Min är inte alls lika tjock mellan kröken och ljudämparn :rolleyes:
Och dämparn ser ju handgjord ut :confused:
 

ojjehojje

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 640 LC4 03
Givetvis. Här är två bilder från imorse iofs tagen med mobilen. Om du vill ha bättre så går det givetvis att fixa. Varför jag undrar är för att min inte går så bra tycker jag. Svårt att få den gå över 100-110km/h. Lägger jag sen i 6:an så pallar den inte hålla hastigheten. Blev ifrånåkt av en ny 15hk honda... :(

Okej den ser ungefär ut som min kompis fast han har inte det lilla slutröret efter dämparen. Vet dock inte om det blir ngn skillnad utan eller med det.
Provat sota ur ljuddämparn?

Min RG -91 sakar oftast inte i 6:an om det inte är lite backe. Men det ska den göra eftersom det bara är en överväxel för att få ner varvet. Visserligen får jag upp den i mer än 100- 110 km/h
Kolla om cylindern är spårrig? Kanske behövs kolvbyte?
 

ojjehojje

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 640 LC4 03
Hej
Är det någon som har effektrör på sin rg och kan tala om hur den går med det på och hur det exakt ser ut?
 

montauk

Montauk
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Öckerö
Hoj
Suzuki Rg 125 Gamma -86
Tänkte sota ur avgassystemet. Dock så verkar ljuddämparen popnitad så jag vet inte riktigt hur jag skall gå till väga så jag inte pajjar den.
Snackade med en annan kille som sa att det kanske kunde va ljuddämparen som var kass och därför blev det inget som hindrade utflödet och alltså inget tryck... Kan det stämma?
(jag har ingen tomgång tex, kan det hänga ihop!?!)

Okej den ser ungefär ut som min kompis fast han har inte det lilla slutröret efter dämparen. Vet dock inte om det blir ngn skillnad utan eller med det.
Provat sota ur ljuddämparn?

Min RG -91 sakar oftast inte i 6:an om det inte är lite backe. Men det ska den göra eftersom det bara är en överväxel för att få ner varvet. Visserligen får jag upp den i mer än 100- 110 km/h
Kolla om cylindern är spårrig? Kanske behövs kolvbyte?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top