Suzuki RGV250R Frågor

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Är lite sugen på en RGV 250 och ha nu hittat en jag ska titta på.
Det är en 89:a som gått 1500 mil, mycket slit-delar bytta o den ska inte vara ban-körd. Men det är en sak jag är lite fundersam på. Oljepumpen skulle tydligen vara bortkopplad, killen sa att nån tidigare ägare gjort detta för att vinna effekt. Verkar detta vettigt? :confused:
Nån som vet om det är lätta att "koppla in" oljepumpen igen? Eller är det bara tuta-o-köra utan den o blanda "soppan" själv?

Är oxå tacksam om ni kan komma med lite allmänna tips om vad jag ska kolla nu när jag ska titta på den.
(om nån ha nån synpunkt på priset, 20k:-, så är jag tacksam om ni plitar nån rad)

Kan ju oxå skriva att jag ska ha hojen som första hoj, alltså lära mig o ha lite skoj me. Verkar detta vettigt?
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hmm, att oljepumpen skulle sno effekt känns inte riktigt som en vettig anledning att koppla ur den tycker jag. Det kan inte vara många millihästkrafter den drar. Om den bara är urkopplad och inte sönder så ska det ju gå att koppla in den igen. Hur är den urkopplad? Är det bara slangarna till förgasarna som är borta, eller är pumpen helt enkel bortplockad? För övrigt vet jag inte så mycket om RGV, mer än dom ökända avgasportarna, men det finns garanterat folk här som har bättre koll på detta än jag.

Lycka till!! :tummenupp
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Att förra ägaren plockat bort den i tron om att det ger mer effekt har jag svårt att tro. Han har snarare plockat bort den för att minska risken att hojen skär pga havererad oljepump. En sak mindre att oroa sig över med andra ord.

Vill du använda den igen är det bara att montera. Men lita inte på att den är rätt inställt så låt någon som kan det göra det åt dig om du inte känner dig säker.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tjugotusen är på tok för dyrt. Och några 1500 mil har den alldeles säkert inte gått. Hundra mil om året i snitt känns inte trovärdigt, va? Jag gav 25 000:- för en RGV-89 för tio år sen. Dagspriset borde ligga på 15000:-, ungefär.

Annars är det en grymt kul hoj, men det finns MASSOR av saker som kan vara trasiga på en femton år gammal hoj. Kolla noga, kör den ordentligt varm. Lyssna, kläm, känn. Jag skulle absolut inte betala över 18000:- för en RGV-89, och då skulle den behöva vara jävligt fin.

Angående problem, så är det inget som är jätteakut. Avgasröret på övre (vänstra) cylindern spricker gärna. Kopplingskåpan läcker gärna lite olja. Kolvarna borde vara bytta minst en gång om miltalet stämmer. Avgasportventilerna mår bra av en rengöring då och då. För övrigt gäller att ha god mekanisk sympati, och lyssna på vad hojen säger med diverse skrammel och missljud. Det är en "high maintenance girlfriend".

Är den fin och du sköter den noga är det himmelriket. Missköter du den och den går sönder ofta är den som sänd av djävulen. Try it, you might like it.
 

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RGV 250 -92
Här e en som har bra koll på RGV:s.
Personligen skulle jag hellre försöka satsa på en senare än -91 då den fick banansving och USD-gaffel samt lite modifieringar i motorn.

Angående oljepumpen skall den vara inkopplad för att motorn skall få smörning på rätt ställen. Det finns ett smörjhål under avgasporten som är viktig samt att hojen drar mer olja vid blandning i tanken. Vid hårdkörning kan jag dock rekommendera att blanda i lite extra i tanken.

Avgasportarna e väl RGV´s akilleshälar. Mina säckade troligtvis ihop för en vecka sedan med krossad kolv som facit. Dom brukar säcka ihop runt 1500+ mil. Inte trevligt !

RGV:n är min första hoj oxå och den är bra att lära sig köra med då den är mkt lätthanterlig, nackdelen är främst att vridmomentet inte är anpassat för gatkörning. Tänkte börja köra bana med den så snart den är fixad för att utforska dess gränser. En underbart kurvmaskin med andra ord. :tummenupp
 

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Tack för snabba svar =)

verkar som de flesta verka tycka den lämpar sig bättre på bana än gata... är de nåt att ha på "vanlig" väg alls? :confused:
Är ju tänkt jag ska ha de som första hoj, lära mig, ha skoj o få upp intresset. Kanske köra till jobbet (1 mil) sen ut på småvägar kvällar o lediga dagar, kanske ta sig till halmstad (20 mil) nån gång med.

Nån som ha nåt annat förslag om denna RGV visar vara "sopor", annan rolig, bra första hoj i lagom prisklass (max 25k:-, gärna billigare).

En annan sak med, är de lätta o bli av med sen om man nu vill "byta upp sig" efter nåt år?
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Ang. avgasventilerna så är de annorlunda på 89:an jämfört med 91 och framåt. Det ska nog till rätt så mycket mer innan den gamla modellen får för sig att trilla ned i cylindern.

Det klassiska problemet med 91 och framåt är att ventilen är i tre delar, jämfört med tidigare modeller där den är tvådelad. Den nya tredje delen sitter fast med någon typ av styrpinne som är av annat material än resten av ventilen. Pga materialens olika expansion vid värme så blir det väl lite glapp, och jag antar att vibrationerna ser till att styrpinnen hoppar runt och slits ned, och till slut så går den sönder, så ventilbiten åker ned i cylindern och mosas av kolven. Tråkig historia. Gamla modellen däremot, där måste det gå av vid armen som lyfter ventilerna, och det är rätt mycket gods att tugga sig igenom, ca 10 mm med ett ~5mm hål igenom för lyftarmen. Min gissning är att 89:an inte lider av det problemet alls. Om det är problem lär det märkas eftersom man ändå måste plocka ur och rengöra avgasventilerna då och då.

Att oljepumpen är bortplockad är inte så farligt. Så jobbigt att blanda direkt i tanken är det inte. Man vänjer sig efter någon tankning. En sak mindre som kan gå sönder/som är i vägen då man skruvar också.

Nya modellen kanske har USD-gaffel och banansving, men den väger 10 kg mer också.

GammelRGV:n är en riktigt kul hoj, så länge allting fungerar. Men räkna med mycket tid i garaget dock. Hoppar du över det får du ägna mycket mer tid i garaget längre fram, förebyggande underhåll är en bra taktik.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Ang oljepumpen och "en sak mindre som kan pajja" så har jag inte hört talas om en enda oljepump som pajjat på dessa modeller (RGV/RS250) däremot om vevar som skurit då de inte får tillräckligt med smörj genom soppainblandning. Oljepumpen doserar ju direkt på lagren och ut i cylväggarna.
Riktigt roliga maskiner är det hursomhelst fast 20Kkr låter dyrt för en 89:a (medellen utan banansving och avgaspipor på varje sida va?) Ska nog in på 90-talet för att va värt det.
 

Skold

2-takt skare va!
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Har själv en RGV 250 - 93 som jag köpte för 20 000kr och då fick jag med 2 krashkåpeset, extra däck, öhlinare bak och lite diverse saker, så priste är nog som sagt lite för högt!

Eftersom rgv:n är min första hoj så är jag ingen direkt hojexpert men jag kan säga, efter mina erfarenheter, att det är en otroligt kul hoj att åka på kurviga vägar då den är lätt och innehar väldigt bra bromsar! Sen är den inte så trevlig att åka långa sträckor med, då körställningen är ganska jobbig och att den måste varvas rejält innans det händer nått.. Sen är den ganska törstig också..drar väl 1L/mil + olja och en tank på 12(?)L gör att man lätt blir stammis på statiol..

Men för katten, köp dig en rgv! :yoparty
 

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929
Att koppla ur oljepumpen på en RGV ska man inte göra av vad jag har hört. Det beror på att oljan även fungerar som kylning där den sprutas in, och att dom brukar skära om man plockar bord pumpen och blandar direkt i tanken. Iaf i racingsammanhang.

Det är nog bättre att göra en årlig koll på pumpen. Typ, testa den löst och blåsa ren alla slangar. Brukar jag göra.

Men om du vill ha kontakt med riktiga RGV mästare så gå in på http://www.rgv250.co.uk/ och forumet på den sidan. Dom brukar ha svar på allt.

Annars jävligt rolig och smidig hoj när det svänger, dock lite väl törstig som sagt. Att man får spendera mycket tid i garaget kan även jag skriva under :tummenupp
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Om du ska koppla tillbaka oljepumpen så kika på bestyckningen. När man börjar hälla olja direkt i tanken "späder" du ju ut bensinen, det kommer således ~2% mindre bensin än vanligt.

Hur stor inverkan detta har har jag ingen aning om, kanske inte spelar någorn roll med tanke på att det är så lite? Det kanske är originalbestyckning eller så har förra ägaren gått upp i storlek på munstyckena. Någon som vet hur noga det är?

I värsta fall går ju hojen bara lite fett.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top