Suzuki RM 125:a som vägrar starta ! ! !

Rosenpärla

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Suzuki RM 125-1994
Hej hopp, första inlägget på detta forum...Synd att det är ett med problem
men det är väl delvis därför forum finns :tummenupp

Jag har nyss köpt en Suzuki RM 125:a från 1980...

Den vägrar starta, har köpt ett beggat tändsystem och nu har jag gnista iaf.

Har nu bytt hela tändsystemet och gjort ALLT förutom och komptesta den!

Och med allt menar jag, kollat svänghjulet (krysskilen), rengjort förgasarn samt köpt nytt luftfilter,

Läst på internet hur förknasarn "grundinställs" och har gjort det.

Testat med startgas ner i toppen, in i förknasarn, bensin i toppen men ingen skillnad.

Justerat tändningen i säkert 10 olika lägen, testat 4 olika tändstift.

Imorrn ska jag ut och leta markeringar på tändplattan/motorn så jag får tändningen helt rätt så att säga.


Har nu dubbla uppsättningar med tändplatta, tändspole och cdi box och har pusslat ihop och provat mig fram med dom olika delarna och ett ställe det "jordas på" är ju tändspolen som sitter i ramen och jag har slipat på ramen så det ska vara god kontakt där!


Har rengjort tanken, hällt i fräsch oljeblandad bensin, bytt olja i motorn samt rengjort kröken och ljuddämparen.

Har sprungit runt huset och på asfalt båda för att "blåsa ur den" och att få igång den om jag skriver så!

Den bara blöööööar, inte minsta tendens till att vilja tända.....:va

Det finns små märken nästan över hela kolven (på ovansidan) och på topplocket och det beror antingen på att tändningen varit felinställd eller så beror det på att vevstaken är glapp och "går för högt" så att kolven slår i toppen och tydligen så kan vevlagren vara slut (vet inte om ramlagret också är inblandat) enligt VERKSTADEN.


Ska ta loss cyllen och känna på staken och då vet jag ju lite mer iaf!



På nya tändplattan och cdiboxen så är det ju "snabbkontakter" så det går inte att koppla fel, delarna kommer från en 125:a -83 och är i stort sett samma lika som på min -80 förutom en blå kabel från tändplattan/cdi boxen men den kunde man bortse ifrån sa verkstaden (orkar inte skriva allt om det)

Finns bara en kabel från cdi boxen som hänger löst nu men den är ju till dödaren och den har jag testat koppla in och dödarknappen fungerar iaf!


Har säkert missat att skriva nåt men jag har gjort allt som går att göra, minst 5 ggr utan resultat....

Alla tips är mer än välkomna..........

Har suttit timme efter timme och letat på webben och sett liknande trådar
men ofta får ju folk igång sina hojjar men dom orkar inte bry sig om att fortsätta skriva på nätet om vad felet var:arsele

Ofta är det ju bara nå skitfel som missats, stift eller gammal bensin osv...

Har ej manual till hojjen men ska nog beställa en från Ebay...

VÄLDIGT tacksam för tips och hjälp.....:)





Mvh Rosen
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
när du ändå kollat allt skulle jag lyft på cylindern o kollat över kolven o om det finns glapp i vevstaken, ser kolven bra ut med minimalt gapp i kolvringen om du tar lös kolvringen o för in den till ca mitten av cylindern, låt inte kolvringen hamna över en port bara, lätt o föra in rakt om du tar kolven o puter den till rätt ställe, bara testa en bit ner o mitten o längre upp, kolvringsgapet bör inte vara mer en 1.5mm max, är det det är den tokslut o du har troligen ett problem där i sånna fall, den bör hålla nån stanns mellan 0.45-0.6 för att utesluta kolvrigen, du kan även kolla efter om kolvrigen håller tätt i loppet genom att kolla med ljuset från ena sidan o kolla in från andra sidan i cylindern, ser du inget ljus är den troligen inte oval, har du något o mäta upp kolven/cyl så vet du tolerancen bör vara nån stanns 0.5-1mm beror lite på kolvkvalite o cylinderljutning.

Hur känns kompet för övrigt när du kickar ? blir det bra komp eller känns det som segt smör.

Har för mig det sitter reeds på en sådan motor, hur ser dom ut i sånna fall ? sluter dom tätt.
 

Rosenpärla

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Suzuki RM 125-1994
Hejsan och tack för svaret....

Ja jo jag ska ta och kolla kolven och ringarna imorgon men jag vet till 99% iaf att cylindern är borrad och att kolven å ringarna bara gått nån timme så det vore väl fan om dom delarna inte är ok, bara fiskörd lite sen delarna byttes men då funderar jag på hur det kan ha blivit märken i kolven/toppen på den lilla körningen? ! ? ! :va
 

Rosenpärla

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Suzuki RM 125-1994
Jahapp då e kolven å ringarna "checkade" och cyllen såg bra ut samt Reedsen i fint skick...

MEN det jag undrar över är om vevstaken "får" glappa något alls i sidled??!!

Bifogar nåt kort...

Går inte att lägga upp filmsnutten men staken rör sig kanske 1-2 mm i sidled medans kolven slungar fram å tillbaka typ 4-5mm - ska det vara så??!!:va

Staken glappar ju lite i sidled men hojjen borde ju starta/tända iaf så staken kan väl inte ha med själva "starten" att göra...!!!

E nog nåt med tändningen iaf men vad f*n kan det vara?!

Som att nåt fattas alt. nån jordning som ställer till det men det är ju bara kablarna som sätts ihop och sen spolen å plattan asså ja blir inte kloooook på detta löjliga feeeeeeel!!!!:va
 

Bifogat

  • DSC08129.jpg
    DSC08129.jpg
    233.2 KB · Visningar: 101
  • DSC08125.jpg
    DSC08125.jpg
    238.1 KB · Visningar: 56
  • DSC08126.jpg
    DSC08126.jpg
    228.8 KB · Visningar: 92
  • DSC08133.jpg
    DSC08133.jpg
    236.1 KB · Visningar: 82

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Glapp i sidled är det även om sakerna är nya i princip, om staken är körd en längre stund så tycker jag 1-2 är helt klart godkänt, kolven såg inte ny ut men den såg inte slut ut heller.

De du ser i toppen är troligen smutts eller spikningar eller från tidigare med smuts/spikningar.

Kolven såg bra ut på kolvtoppen.

Även förbräningen såg kanon ut.

Men jag skulle ändå plockat loss kolvrigarna o kollat kolvringsgapet när du ändå har sakerna öppnade.

Men som sakt det där med tändningen är viktigt så den inte tänder aldeles för tidigt eller sent då bör du inte ens få en tändningspuff.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
...men staken rör sig kanske 1-2 mm i sidled medans kolven slungar fram å tillbaka typ 4-5mm - ska det vara så??!!:va

Vad, exakt, menar du nu? Glappar vevstakslagret i storändan 4-5 mm vertikalt? Isåfall är vevstakslagret rasat. :näsblod Du kanske menar att kolven rör sig åt höger/vänster 4-5 mm på vevstaken? Detta är helt normalt isåfall, de ska ha sidspel där med, brukar vara ca: 2-3 mm men kan säkert uppfattas som mer innan man mäter det. Edit: I synnerhet när även storändan glappar i sidled samtidigt, då brukar det kunna kännas rejält sladdrigt i sidled.

Att vevstaken har ett sidspel är helt OK, original brukar vara mellan 0,25 till 0,75 mm, (man får mäta med bladmått, detta mäter man mellan vevstaken och en av de tunna friktionsbrickorna vid storändan) men vissa har lite mer spel och andra har en vev som varit isärplockad för vevstaksbyte, och då kanske de inte har pressat ihop veven helt vilket gör sidspelet lite större. Ingen större fara att köra med så länge allt snurrar fint. Men visst, ett för stort/för litet sidspel kan vara en varningssignal på att något inte står rätt till. Det kan vara slitage, (MEN då borde vevstaken även glappa vertikalt) felaktigt pressade vevhalvor, vevhalvor som släppt i pressfattningen mm.

Att din cross inte startar kan bero på att du har surat ner motorn. Om du har av cylindern nu, kolla då om det plaskar runt en massa bensin i vevhuset. Ibland kan det vara MYCKET bensin där inne, har själv fått en motorsåg och en moped att sura ner sig riktigt rejält och då var det ca: 1 dl i motorsågens vevhus (med andra ord nästan fullt) och 1,5dl i mopeden som plaskade runt där inne. Inte undra på att motorerna inte startade.
Så, detta måste du få ut. Själv brukar jag ta en tunn slang (helst genomskinlig så man ser bensinen) och sticka ner i botten, sen suger jag försiktigt i slangen och stoppar precis när soppan är ca: 1 cm ifrån munnen. Då håller jag för slangen med ett finger, sen för jag slangen nedanför vevhusets nivå och släpper fingret, då rinner soppan ut.

Smörj gärna storändan av vevlagret också innan du monterar cylindern, eftersom en nedsurad motor mer eller mindre har snustorra lager när man fått bort all överflödig bensin. Man borde även försöka få in lite olja i ramlagrerna, men detta brukar vara snudd på omöjligt om man inte klyver blocket eller har ett tålamod av stål. Det är bara att skita i om man frågar mig, starta och ta det lugnt i början så får lagrerna snart sin smörja, ramlager tål i regel mycket "abuse" till skillnad mot storändan av vevstaken. :)
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Förresten, det sitter en kopparpackning vid toppen. Denna kan du återanvända, bara att försiktigt få loss den och sedan elda på den med en gasbrännare. Det kallas "annealing" på engelska och det gör den mjuk igen. Här är en som "annealar" en kopparpackning:

http://www.youtube.com/watch?v=9VcqBprVP6o

Edit: Jag tycker vi ska kalla det "anala" på svenska. :D
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top