Suzuki RMX250-98 vill inte varva o ingen tomgång

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Hona cylinder?? Nej knappast nicasilfoder. Tror blixtens racing kan hjälpa dig men det är inte billigt.
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Det var ett spår i cylindern som man kände av rätt rejält, den syns till och med på bild.
Vet inte hur mycket man kan rädda, hona den är nog uteslutet då det är ganska djupt. Det är nog snarare uppsvarvning och nybehandling med nicasil.

Surt sa räven :gnissla
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Jaha..... vad säger man.....

KUKEN!!!!!!!

Har spenderat kvällen med att mäta CDI-boxen... började med att lägga en timme på att mäta upp den och upptäckte att jag fick jäv... konstiga värden, och när jag var klar med mätningen upptäckte jag att min multimeter hade gett upp i en kabel:huvet
Iväg till min bästa polare Clas Ohlsson och införskaffade en ny... vill ändå ha en med amperemätare..:brynad
Nåja, där gick första tusenlappen i reparationen.
Tillbaka till jobbet med ny utrustning i hoppet om att de galna siffrorna jag fick sist bara var resultatet av en pissig mulitmeter. Men oj vad fel jag hittade, det var i stort sett bara 50% av kablarna som hade rätt värde.
Så tyvärr har jag nog hittat felet, tyvärr så var ju detta det absolut dyraste felet...:gråta

Återkommer när jag testat med ny box.

Här har du en beggad CDI box för 40£ + frakt bättre det än lägga upp 3200kr för en ny i Svedala. :)

http://cgi.ebay.co.uk/SUZUKI-RMX-25...39:1|66:2|65:12|240:1318&_trksid=p3286.c0.m14
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Men vad sysslar du med? Hojen hamnade hos dig för att den behövde kärlek!
Du verkar ha misstolkat det till att den behövde ha BDSM stryk med extra allt.
:pannkyss
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Men vad sysslar du med? Hojen hamnade hos dig för att den behövde kärlek!
Du verkar ha misstolkat det till att den behövde ha BDSM stryk med extra allt.
:pannkyss

Jag kör alltid med extra allt...:rolleyes: :rolleyes:

Säg som det är nu, du hade kört med kolven uppåt en 800timmar utan att byta.:blah

Har fått tips i en annan tråd om Wössnerkolvar, Någon som har fler bra tips?
Eventuellt funderar jag även på att byta expansionspipa också då tidigare ägare verkar ha kört mer utanför banan än på, och hittat varenda sten i skogen:D :hihi Tips på sådan är också välkomna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kollade in ripan noggrannare nu,,och det där är ju inga skader ,,, bara att skrapa bort det värsta och slipa tvärsöver ned sandpapper mod ca 400 våtslip!! huvudsak är att det inte sticker ut något. I med ny kolv bara, den kommer hålla hur länge som hellst och inte gå någe sämmre just. Jag körde flera år med 10ggr värre skador på nicksilen på en kx 500 no probblems:tummenupp

Tuta och kör bara och har du ingen tut så kör ändå........:D
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Jag kör alltid med extra allt...:rolleyes: :rolleyes:

Säg som det är nu, du hade kört med kolven uppåt en 800timmar utan att byta.:blah

Har fått tips i en annan tråd om Wössnerkolvar, Någon som har fler bra tips?
Eventuellt funderar jag även på att byta expansionspipa också då tidigare ägare verkar ha kört mer utanför banan än på, och hittat varenda sten i skogen:D :hihi Tips på sådan är också välkomna.

Kolven? Korven, heter det väl? De tyska korvarna är godast. Dr Wössner, heter dem. :va
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Jaha!!!
När det regnar så öser det.
Se nedan bilder på avgasporten, gissa vad som tagit i:rolleyes:
 

Bifogat

  • Avgasport öppen.jpg
    Avgasport öppen.jpg
    221.4 KB · Visningar: 82
  • Avgasport stängd.jpg
    Avgasport stängd.jpg
    216.6 KB · Visningar: 92

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
FUCKELIFUCK!!!!!:gnissla

Har nu bytt kolv, renoverat avgasportarna men inte faa... hjälpte det.

Den går lite bättre på tomgång nu, men det var ju inte oväntat med tanke på att kolv o port var i behov av byte ändå.

Nu har jag även mätt upp strömspolarna på vänstersidan av motorn, (innanför svänghjulet) men får rätt värden även där.
Har precis plockat av högra motorkåpan för att kolla om packboxen till vevaxeln har hoppat ur, och kanske sög lite olja där. Men icke då....
Börjar sakna ideér här nu på va faan jag ska göra.:va

Vete faan om jag inte köper en till hoj snart och använder denna som reservare:rolleyes:
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Jaha, då vaknade man äntligen upp en dag utan att behöva fundera på vad felet var.

Gjorde det enkelt för mig och åkte iväg i helgen och köpte mig ytterligare en cross, hittade dessutom en i nästan samma årsmodell. Dock med samma elsystem.:)
Och efter att ha bytt tändspole, CDI-box, regulatorn, reedventiler så kom jag till förgasaren..... och då började skiten att fungera.:gnissla
Det var alltså den som jag började med att göra rent men tydligen inte lyckades, så något litet jävl.. gruskorn av något slag satt tydligen kvar. Så efter andra rengöringen och ytterligare justering av flottörnivån så fungerade hojen med de gamla prylarna igen.
Visserligen så var ju kolven och avgasportarna i behov av renovering, så den verkar gå bättre nu efteråt, alltid nåt i alla fall.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Gosse, å du som tyckte att Trajjan gav mig besvär!
Vänta bara tills du behöver ge bussen samma behandling...
:crash
 

Solid snake

Guest
Du kan inte mäta en CDI box med multimeter, måste köras i en speciell testbänk för att få rätt värden.

Men nu hade den ju nypt så det var ju inte CDI boxen som felade men bara så du vet det där med boxen.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det är med största sannolikhet ypvs ventilen som spökar för dej....... avgasventilen i cylindern alltså. när dom inte funkar går hojjen som en trimmad moped eller ännusämmre.... kolla att den inte står helt öppen, och att den funkar som den ska.....

Än en gång YPVS är Yamhas avgasventil http://www.rd350lc.net/pageYPVS.htm
2-stroke power valve system
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The 2-stroke power valve system is an improvement to a conventional two-stroke engine that gives a high power output over a wider RPM range.

Contents [hide]
1 Operation of a two-stroke engine
2 Engineering design improvements
2.1 Suzuki AETC and Super AETC
2.2 YPVS
2.3 Honda V-TACS
2.4 Honda RC-Valve
2.5 Kawasaki KIPS
3 External links



[edit] Operation of a two-stroke engine
A stroke is the action of a piston travelling the full length of its cylinder. In a two-stroke power valve system, one of the two strokes combines the intake stroke and the compression stroke, while the other stroke combines the combustion stroke and the exhaust stroke.

As the piston travels upward in the cylinder, it creates low pressure area in the crankcase; this draws fresh air and atomized fuel from the carburetor through a hole in the cylinder wall or directly into the crankcase. As the piston continues travelling upward, transfer ports and the exhaust ports are closed off, thus trapping the combustible mixture in the combustion chamber. As the piston reaches the top of the cylinder, the mixture in the cylinder is compressed to the point of ignition.

The second stroke begins once ignition has taken place. The power stroke begins after the air-fuel mixture is ignited. The burnt fuel creates pressure in the cylinder above the piston and forces it downward. As the piston passes the midpoint of the downstroke, the exhaust port to the side of the cylinder is uncovered and initiates the flow of burned fuel out into the expansion chamber or muffler through the manifold.

As the piston moves downward,where the air-fuel mixture remains from the previous intake-compression stroke. Shortly after the exhaust port is uncovered by the downward travel of the piston, the transfer ports begin to be uncovered. The transfer ports act as a passage through which the air-fuel mixture moves from the crankcase into the cylinder above the piston. Once the piston reaches the bottom of the stroke, the second cycle is completed and the process is repeated.


[edit] Engineering design improvements
The only moving parts inside a two-stroke engine are the crankshaft, the connecting rod and the piston. This means two-strokes are very simple engines. Because there is a combustion-stroke whenever the piston travels downward, they are capable of producing tremendous power. It is the same simplicity in design, however, that makes a two-stroke engine less fuel-efficient. At the bottom of the power stroke, the transfer ports, which deliver fresh fuel, are open at the same time as the exhaust port. This allows a significant amount of fresh fuel to run straight through the engine without ever being available for power production. Properly designed exhaust systems help minimize the amount of raw fuel loss in the exhaust process, but a two-stroke engine will always waste some fuel.

Many producers of two-stroke performance bikes fit them with the exhaust valve systems. A valve acts to vary the height(and width) of the exhaust port. Fixed height exhaust ports have problems with only producing usable power in a narrow rev range, this has a detrimental effect on fuel consumption and emissions.

In a race bike, this is not a problem as the engine will be operating at high RPM almost all the time. However, in a road/commuter bike, this presents a problem. To give more low RPM power, as well as enable the engine to be able to produce a lot of high RPM power, a power valve system is used.

All power valve systems vary the duration of the exhaust port open time, which gives the engine usable low end power combined with excellent top end power.Manufacturers have also included sub exhaust chambers that extend the 'tuned length' of the expansion chamber.

Power valve actuation can be by mechanical(RPM dependent) or electric(servo motor) means increasingly with electronic control. Electronic control offers a greater degree of accuracy as well as being able to vary the opening of the valve and be tuned to conditions.


[edit] Suzuki AETC and Super AETC
AETC and Super AETC Suzuki engines, Automatic Exhaust Timing Control: The two-blade version was fitted to the VJ21 RGV250, and the three-blade version, to the VJ22 RGV250 and Suzuki RG150.

With the AETC system, the power-valve systems are normally partially closed at low RPM; when closed, it enables the engine to make more power. Up to a certain point, however, power drops off as the engine is unable to expel enough gases out of the exhaust. When the power-valve is opened, it allows more gases to flow out of the exhaust port. This system is recognizable by a small box above the exhaust outlet; the power-valves are situated in this box. Depending on the valve, they may be made of two (older version) or three (newer version) separate blades.


[edit] YPVS
YPVS Yamaha engines, Yamaha Power Valve System: Yamaha engineers realised that by altering the height of the exhaust port they could effectively change the engine power delivery thereby having (almost) the best power across the entire rev range. so it was that the YPVS was born. The valve is of a cylindrical design running across the top of the exhaust port, it is turned using a servo motor controlled from a computer box taking information from the cdi (and other locations). The valve is a sort of oval shape. This changes the size of the exhaust port at different engine speeds maximising the available power at all rev ranges. It was fitted to all of the latter models of the RZ/RD two-stroke road bikes (125, 250 350 and 500 cc),their TZR range, as well as most of the YZ series of motocross bikes (The YPVS is only found on the liquid cooled bikes not air cooled versions). Yamaha have also used a guillotine version in some of their later models such as the TZR250R SPR model.

Yamaha was actually the first company to produce consistent results with their YPVS in their race bikes. The 1977 OW35K was the first race bike to incorporate the power valve system and it won the Finnish GP in 1977. The Kadenacy effect was harnessed and controlled to a point that gave Yamaha great advantage over all the other manufacturers throughout the late 70's and into the mid 80's. The first street bikes with YPVS were the RZ/RD350 YPVS,(LC2) and RZ 500 GP Replica in 1983-84.


[edit] Honda V-TACS

The "V-TACS system" works differently from the "AETC system" and it will only work when it is used in conjunction with a tuned muffler. Tuned mufflers/expansion chambers increase power but only at the RPM they are designed for and can actually cause a power loss outside their tuned RPM. "V-TACS system" takes advantage of using an expansion chamber without losing power outside the expansion chamber's tuned RPM. Within the head and cylinder of the engine, there is a chamber that is sealed by a valve. This sealed chamber is vented onto the exhaust port when the valve is open. At low RPM this valve is open, this has the effect of increasing the exhaust manifold volume and negating the power loss that would normally be apparent at low RPM with an expansion chamber. At mid RPM the valve is closed, this enables the expansion chamber to work. It is identified by the head and cylinder, being much larger than normal for its displacement, the cylinder is also cast with the wording VTACS on it.

V-TACS was a foot-operated power valve system made by Honda on some of its small two-stroke bikes and scooters, like the Honda FC50.


[edit] Honda RC-Valve
The Honda Remote Control valve is designed and works in principle like the "AETC system." A small computer monitors engine RPM and opens and closes a 2 blade exhaust valve controlled by an electric servo. Honda equipped many two-stroke motorcycles such as the NSR125 and NSR250 models with RC - Valve powerplants.


[edit] Kawasaki KIPS
Kawasaki uses a power-valve system called KIPS (Kawasaki Integrated Powervalve System) on their two-stroke bikes
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Du kan inte mäta en CDI box med multimeter, måste köras i en speciell testbänk för att få rätt värden.

Men nu hade den ju nypt så det var ju inte CDI boxen som felade men bara så du vet det där med boxen.

Hej!

Nej, det var dom uppgifterna som jag fick från suzuki också.
Men eftersom det fanns ett motståndsschema så tänkte jag att det gick....:rolleyes:
Det kunde ju gått, nåja det var som sagt inte det felet:)

Äntligen ska det ut och gasas i helgen:yoparty
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top