Suzuki RMZ 450 -06 kokar

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Pauliström
Hoj
Suzuki RMZ 2006
Hej!

Har crossen som rubriken lyder. För några veckor sedan kokade crossen och jag tyckte det var märkligt så jag har plockat isär den och planade toppen, bytte packningar mm.
Nu igår fick jag igång den igen efter att jag bytt kolv, ventiler och lite mer grejor men det är samma visa än. När jag ligger och kör crossbana eller runt i skogen lite halvsakta så kokar den och det rinner ut i dreneringsslangen till kylaren. Har prövat med andra kylarlock med men det är samma sak...

Har någon en aning om vad detta kan vara för spökhistoria?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att plana toppen låter ju inte som någon höjdare.

Vad menar du med kokar? Dels så trycker dom alltid ur sig lite om du fyllt för mycket. Och dels så kokar dom alltid om du står med den still på tomgång för det finns ingen kylfläkt. Det krävs fartvind.
 

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Pauliström
Hoj
Suzuki RMZ 2006
Varför skulle inte plana toppen vara bra?

Vad jag menar med kokar är att den blir för varm och trycker ur kylvattnet ur dreneringsslangen precis som jag skrivit.

Har inte fyllt för mycket för det bara fortsätter att drenera om man låter den gå.

Nu skrev jag ju att den kokar även om man kör på crossbana eller i skogen och det är ju inte normalt.. Skrev inte att den kokade på tomgången vilket den också gör... Men det var inte frågan!

Tack för snabbt svar iaf!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför skulle inte plana toppen vara bra?

Vad jag menar med kokar är att den blir för varm och trycker ur kylvattnet ur dreneringsslangen precis som jag skrivit.

Har inte fyllt för mycket för det bara fortsätter att drenera om man låter den gå.

Nu skrev jag ju att den kokar även om man kör på crossbana eller i skogen och det är ju inte normalt.. Skrev inte att den kokade på tomgången vilket den också gör... Men det var inte frågan!

Tack för snabbt svar iaf!

För att med ökad kompression så blir det varmare och mer värmeförluster till toppen. Det brukar dessutom inte finnas mycket marginaler innan ventilerna krockar med kolven.

Har du skruvat nåt innan felet uppstod? Jag vet en som kokade för att kammen var kuggad fel ett kugg.
Felinställd tändning?

Går den helt perfekt i övrigt?

Jag antar att du kontrollerat så att kylare och vattenpump är helt.
 

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Pauliström
Hoj
Suzuki RMZ 2006
Jodå det planades på tusendelar uppmätt och fint så det är ingen fara.

Kamkedja/kammar är och var perfekt inställt när det började koka.

Den går perfekt i övrigt, smäller dock lite när man släpper gasen efter gaspådrag. Du vet som det smäller på de trimmade rallybilarna, avgassmäll eller vad det är.

Kylare och vattenpump är i perfekt skick.

Tändningen vet jag dock inte, hur tittar man det och hur ställer man in det?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jodå det planades på tusendelar uppmätt och fint så det är ingen fara.

Kamkedja/kammar är och var perfekt inställt när det började koka.

Den går perfekt i övrigt, smäller dock lite när man släpper gasen efter gaspådrag. Du vet som det smäller på de trimmade rallybilarna, avgassmäll eller vad det är.

Kylare och vattenpump är i perfekt skick.

Tändningen vet jag dock inte, hur tittar man det och hur ställer man in det?

Om den smäller så går den sannolikt snålt. Kolla om den får tjuvluft någonstans. Är den orginal? Trimrör? Rätt bestyckning?

Rengör förgasaren?

Tändningen brukar inte bli fel om ingen varit och pillrat i den. En cross min brorsa köpte hade dom filat wodrufkilen på för att kunna vrida svänghjulet förtidigare tändning.

Den skar och sköt ut en vevstake genom cylindern.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om den smäller så går den sannolikt snålt. Kolla om den får tjuvluft någonstans. Är den orginal? Trimrör? Rätt bestyckning?

Rengör förgasaren?

Tändningen brukar inte bli fel om ingen varit och pillrat i den. En cross min brorsa köpte hade dom filat wodrufkilen på för att kunna vrida svänghjulet förtidigare tändning.

Den skar och sköt ut en vevstake genom cylindern.

Hur dum är man när man filar på kilen istället för att programmera om CDI?:va:va

Håller med om att kontroll av förgasaren är en god ide. Många cyklar slutar koka när man sätter i en storlek större lågfartsmunstycke. Sen är väl de flesta 450 crossar och RMZ i synnerhet kända för väl små kylsystem så det kokar om man inte kör snabbt nog...
 

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Pauliström
Hoj
Suzuki RMZ 2006
- Ingen har pillat på tändningen
- Original är den
- Ej trimrör (som sagt)
- Rätt bestyckning vet man ju inte, kan vara boven. Men ska göra som Ni sagt att sätta i ett större lågfartsmunstycke och se hur det går..

Dock är ena kylaren lite tillbucklad, kan ju vara det. Men jag prövar med munstycke innan jag ger mig på att köpa större radiatorer.

Tack för svaren, mycket trovärdiga!:)
 

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Pauliström
Hoj
Suzuki RMZ 2006
Tog några stycken bilder. Hoppas ni kan se något!
Jag vet ju inte hur känsligt det är med böjda kylflänsar och sådant.
 

Bifogat

  • DSC00614.jpg
    DSC00614.jpg
    250.5 KB · Visningar: 262
  • DSC00613.jpg
    DSC00613.jpg
    269.1 KB · Visningar: 177
  • DSC00612.jpg
    DSC00612.jpg
    267.5 KB · Visningar: 125
  • DSC00611.jpg
    DSC00611.jpg
    253.8 KB · Visningar: 210

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Pauliström
Hoj
Suzuki RMZ 2006
Kylarna blir ju varma på bara någon minut, det går inte ens att ta på dem så varma dem blir. Min första 4T-hoj så jag vet ju inte hur varma dem ska bli..

Det går ju som sagt att köra så länge man inte är på crossbana och i skogen..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur dum är man när man filar på kilen istället för att programmera om CDI?:va:va...

Ja det vette f-n vissa tror allt är samma som på deras gamla Puch Dakota. Och fick dom mer effekt så var det nog bara i deras fantasivärld. Det var inte nån seriös tävlingåkare utan det var en typisk skogsåkare med lite mer pengar än dom brukar ha som hade köpt den ny. Tröttsamt att dom dessutom säljer den i pillat skick utan att säga nåt. Ny cylinder med delar till avgasportar, ny vevstake, ny kolv plus lite annat smått och gott drog ju iväg en slant även om jag gjorde jobbet åt honom.
Sen var det en KX250 från 03a eller nåt sånt med standard cdi så den gick inte att programera.

Kylarna blir ju varma på bara någon minut, det går inte ens att ta på dem så varma dem blir. Min första 4T-hoj så jag vet ju inte hur varma dem ska bli..

Det går ju som sagt att köra så länge man inte är på crossbana och i skogen..

Den är ju byggd för crossbana så nog ska den tåla det. Särskillt nu när det börjar bli kallare.

Tycker inte kylarna är så skadade att det ska vara nåt problem.

Men det ska inte gå att ta på kylaren utan att man bränner sig. 55 grader har man i varmvattenkranen och där bränner man sig.

Kylarvätskan lär vara minst 80 grader men 110 grader är inte heller omöjligt eftersom det är tryck i kylaren.
 
Last edited:

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Pauliström
Hoj
Suzuki RMZ 2006
Det är sant det du säger med trycket och graderna, tyckte bara det var konstigt. Har jämfört lite med 2T hojjar idag och dem kylarna blir inte varma alls..

Jag ska pröva munstycke imon, lite större..

Har en till fundering, tror ni det kan va luft i systemet? Jag har gått tillväga såhär när jag fyllt på kylarnvattnet:

Fyllt i så mycket det går, sen kört en stund. Stannat och fyllt i ännu mer när det åkt ner.. Tills det är fullt då.
- Kan det vara så att jag måste stå på tomgång med locket och luftskruven öppna och fylla på efter hand om det skjuter ut ännu mer luft?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pumpa med handen på slangarna genom att klämma till på dom några gånger så pumpar man bort eventuellt luft. Finns väl en luftningsskruv också någonstans men den brukar inte behövas.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Vill minnas att min 640 tröck ur sig vatten i dräneringsslangen en vända, men då räckte det att göra rent kylarlocket så det blev tätt.
 

Nrftygacf

N.R.F.T.Y.G.A.C.F
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Pauliström
Hoj
Suzuki RMZ 2006
Äääntligen!!!!
Har varit ute och kört skiten ur hojen och den kokar inte något alls.. Köpte en kylarvätska från garage 24 som sänker graderna med 10 grader och det verkar funka klockrent :) Tack för all hjälp ändå!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top