Suzuki SFV 650 Gladius-tråden

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Sweet! Det låter ju alldeles utmärkt. Köpte en 2013 års modell igår. Verkar som att det inte var ett helt tokigt beslut alltså :)

Är det något speciellt man bör tänka på som man kan missa som nybörjare. Har köpt vad jag hoppas är ett schysst skivbromslås (ABUS detecto Granit 8077) och ett godkänt kättinglås.

Svårt att missa att oljefiltret sitter synnerligen lättåtkomligt till. Är den lättmekad i allmänhet?

Zumo

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2015
Hoj
Suzuki Gladius -15
Sweet! Det låter ju alldeles utmärkt. Köpte en 2013 års modell igår. Verkar som att det inte var ett helt tokigt beslut alltså :)

Är det något speciellt man bör tänka på som man kan missa som nybörjare. Har köpt vad jag hoppas är ett schysst skivbromslås (ABUS detecto Granit 8077) och ett godkänt kättinglås.

Svårt att missa att oljefiltret sitter synnerligen lättåtkomligt till. Är den lättmekad i allmänhet?

Rätt beslut helt klart. Grattis till hojen.

Det enda att tänka på oavsett hoj är att sköta servicen och att hålla den ren och det enda mekaniska jag behövt göra med mina "Gladiusar" är just servicen och den är enkel att göra och kostar inte många kronor.

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
Jaha så har man tagit sin första tur på sin "nya" 2013 års Gladius :) Jag är ju total nybörjare och körkortslös så jag har inte så mycket att jämföra med (annat än min Matchless som ibland framförts korta sträckor i skydd av nattens mörker...).

Men nu har jag äntligen både körkortstillstånd och en godkänd handledare, så färden kunde ske i solens sken. Jag tycker att hojen är otroligt lätthanterlig och förlåtande. Råkar man ligga på lite för hög växel brölar den lite förnärmat men inget annat händer, lite orutinerad gashantering ger en ryckig framfart men inte ställer den sig på bakhjulet eller så. Mycket nice för en nybörjare. :tummenupp Mest överraskad var jag dock över hur tyst den är. Hörs knappt alls när den går, säkert bra för grannsämjan. Matchlessen har ju fått barn att springa gråtande därifrån när de hört den...

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det går naturligtvis inte jämföra ett 50 är gammalt museiföremål med en modern motorcykel.

Man måste betrakta den gamla som en klenod. Som MC är det bara" skit" jämfört dagens MC.

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
Nån som vet hur mycket uppkörningsmänniskorna vill att man skall varva en Gladius för att de skall bli nöjda. Finns ju risk att jag ligger på lite väl låga varv efter typ 50.000 mils bilkörning varav hälften med diesel...

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
Jaha 20 mil övningskörning senare så är jag fortfarande mycket nöjd med min Gladius :yoparty

Börjar fundera på olja och oljefilter. Suzuki originalfilter verkar inte direkt prisvärt... Vad tros om HiFlo filter (HF138) och Motul 5100 eller 7100 olja?

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
Tank pad gladius

adesivo-protetor-de-tanque-tank-pad-suzuki-gladius-733111-MLB20488870387_112015-O.jpg

Letar efter en schysst tank pad till min Gladius, typ den ovan men känner ej för att beställa från Brasilien... Andra tips?

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
Jösses Amalia vilket intresse det var för Suzuki Gladius nuförtiden. Här skrivs ju så mycket att man inte hinner läsa allt :)

Nej, men allvarligt talat. Hur upplever ni andra Gladiusägare att frambromsarna känns? Jag tycker nästan det känns som att jag har lite luft i mina. Har man inte använt dem på ett tag måste man trycka ruskigt långt innan de börjar ta. Men pumpar man upp lite tryck tar de mycket snabbare... Luftade dem i helgen utan märkbar förbättring :(

Hade ett liknande problem på min gamla Kapitän, då hade backventilen i huvudbromscylindern gått. Den var dock 55år gammal så det kan väl förlåtas. Vad kan felas på en Gladius som bara är tre år gammal?

Funderar på nya pinnar och belägg då mina ändå verkar allmänt slitna. Finns det några som är OK för övningskörning på allmän väg till rimlig peng att få tag på?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Ingen erfarenhet av Gladius men på min Suzuki Bandit 1250 hade jag precis samma känsla med frambromsen, byta belägg, byta bromsvätska samt lufta gav inget resultat.

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Någon som kört med sin Gladius nära 8000mil? I trafiken sedan början 2017. Kört 9 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet

Rogga13

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2022
Hoj
Kawasaki er6 2007
Någon som vet om det år svårt att ta bort strypningen på en Suzuki SV 650 Gladius årsmodell 2014? Det är en a2 nu och nuvarande ägare vet inte vilken typ av strypning det är.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej

Känner nån till höj och sänkning av sittställningen? Jag ska förmodligen köpa en nu idagarna men han som äger den säger att den är sänkt Och det har gjorts på verkstad med brickor under sadeln. Känner nån till detta hur det går till?

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej

Vet någon om fram och bakblinkers är exakt likadana? D.v.s kan jag sätta en bakblinkers fram?

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Provar att fråga här i tråden först då.
Köpte en Gladius årsmodell 2010 i höstas som jag är himla nöjd med. Förutom sadeln som är väldigt låg och tunn.
Är det värt att köpa den högre komfortsadeln som finns som originaltillbehör?

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...