Suzuki SFV Gladius

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Någon som vet hur man tar bort den motorbromsen som träder in vid gassläpp? Den är lite väl hård skulle vilja ställa in den men vet inte hur man kan göra det.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Någon som vet hur man tar bort den motorbromsen som träder in vid gassläpp? Den är lite väl hård skulle vilja ställa in den men vet inte hur man kan göra det.
Det är inget du kan justera utan att göra ändringar i mappningen för bränsle/luft och eventuellt byta luft- och avgassystem.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Det är inget du kan justera utan att göra ändringar i mappningen för bränsle/luft och eventuellt byta luft- och avgassystem.
Med tanke på att den är helt original så kanske det borde bromsa mindre om jag byter dämpare med bättre flow eller vad tror du?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Här tror vi inget! :brinnerup Byter du ljuddämpare och ändrar motståndet för motorns avgaser (baktrycket) bör du även justera bränsleblandningen/mappningen för att få rätt förhållande. Med fel bränsleblandning kan motorn skadas. Det är inget man bör tro något om utan mäter upp i bromsbänk så att man vet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När du släpper gasen så fungerar motorn som en tryckluftkompressor och motor bromsen styrs av komprisions trycket och detta kan du inte göra ett dugg åt. Ju större motor ju kraftigare motor broms.

Det du kan göra det kallas gaskontroll att precis som ut ur böjar gå på försiktigt med gas, så gör du tvärtom vi avslag du smyger av gasen
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Enklast är väl att du inte växlar ned när du motorbromsar.
Jag har svårt att tro att motorbromsen är så värst kraftig på en så liten motor.
Motorbroms är ju i stort sett en funktion av kompression, avgasmottryck och utväxling.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Varför skulle man vilja sänka motorbroms på en gathoj...

Men du kan väl alltid koppla upp hojen och höja tomgången. Eller så lär du dig köra med det du har eller köper en hoj med en karaktär som du gillar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Varför skulle man vilja sänka motorbroms på en gathoj...

Men du kan väl alltid koppla upp hojen och höja tomgången. Eller så lär du dig köra med det du har eller köper en hoj med en karaktär som du gillar.
Jag hade ett par intressanta släpp innan jag vande mig vid min KTM 990's motorbroms. Kom från ett flertal år på en hoj med slirkoppling och var van att kunna peta ner några steg och bara dumpa kopplingen, men KTM'en var inte riktigt lika förlåtande.

Men som du säger så är det bara att lära känna hojen så brukar det går bra.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag hade ett par intressanta släpp innan jag vande mig vid min KTM 990's motorbroms. Kom från ett flertal år på en hoj med slirkoppling och var van att kunna peta ner några steg och bara dumpa kopplingen, men KTM'en var inte riktigt lika förlåtande.

Men som du säger så är det bara att lära känna hojen så brukar det går bra.
Kör 990 nu och det händer att det släpper lite, om bakdäcket e slut. Det är en hoj med karaktär. Kraftig motorbroms, svarar på gasen med full kraft blixtsnabbt osv. Det andra kalla ryckigt kallar jag karaktär och kul :) Lärt mig köra på ett effektivt sätt med med fotbromsen tack vare detta. Perfekt att jämna ut ”ryckigheten” om man behöver växla, slå av eller på gasen lite vid nedlägg...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är inget du kan justera utan att göra ändringar i mappningen för bränsle/luft och eventuellt byta luft- och avgassystem.
Nja, sanning med modifikation, det är väl inget ride-by-wire spjäll i dom där? Så att spänna gaswiren lite så spjället släpper igenom lite mer luft när man klipper gasen borde ju fungera. Har du riktigt flax finns tom en tomgångsskruv.

Sen att det är en fruktansvärt dålig idé är väl en annan sak.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gå lite KNIX-kurser och lär dig använda gaskontroll så skall du se att det löser sig. :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Kör 990 nu och det händer att det släpper lite, om bakdäcket e slut. Det är en hoj med karaktär. Kraftig motorbroms, svarar på gasen med full kraft blixtsnabbt osv. Det andra kalla ryckigt kallar jag karaktär och kul :) Lärt mig köra på ett effektivt sätt med med fotbromsen tack vare detta. Perfekt att jämna ut ”ryckigheten” om man behöver växla, slå av eller på gasen lite vid nedlägg...
Japp, det var en riktigt trevlig hoj när man lärde sig hantera den. Det är synd att man inte har utrymme och ekonomi att behålla alla hojar man gillar.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top