Suzuki T250 får ny kostym

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det fanns även GT 380, först med trumbromsar fram senare med skiva. GT 550 och GT 750. GT 750 hade också trumma fram på den första årsmodellen. Hur det var men 550in minns jag inte. Alla var trecylindriga med fyra ljuddämpare! 550in med Ram Air Intake för lite extra kylning av mittencyllen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var och en gör väl vad dom vill med sina grejer vill man modda så gör man ju det. Hade det varit min hoj hade jag nog inte börjat kapa i ram och liknande men jag hade säkert gjort en rad ändringar men gjort dessa så man kan återställa hojen till original.

Då det kommer till mitt eget bygge så har jag resonerat så att man ska kunna återställa till original så om världens alla CB250N är sönderkapade om några år kan mina grabbar återställa min hoj och sälja den dyrt i framtiden ;) Dock får jag inte samma känsla av denna hoj som då Boyds kapade sönder en kanonfin 59 Cheva för att bygga nån roadster, även om det var en stolpe och en av de billigare modellerna. Fast jag har kanske dålig koll på gamla tvåtaktare.

Den där hojen borde ju bli en frän racer nästan som den är utan några större ingrepp, bara göra en ny sadel, tt-styre verkar ju finnas, nytt avgassystem. Ett tips, gör en ny sadel som går ner över ramen och täcker den då behöver du inte svetsa i bakramen.

Ska bli spännande att följa bygget.
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Jag finner det rätt tillfredsställande att göra något eget av en serietillverkad gamal hoj så det tänker jag fortsätta med, MEN om någon vill så plockas denna (eller den andra jag har) gärna ihop till original och säljs till det facila priset av 100.000:-
Eller i delar som det står för halva priset 50.000:-

Skämt å sido, det har förlöpt en sommar sen sist och andra åtaganden har åsidosatt bygget. I dagsläget är garaget fortfarande fullt med målade och icke målade staketpinnar vilka jag snart räknar med är borta och projektet kan återupptagas!
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Det går sakta framåt men här kommer en lite uppdatering.
Jag har plastat bakre fästen för cutsen och börjat spackla, medans plasten härdat passade jag även på att skära ut några ramförstärkningar.

Jag har även kommit över en framgaffel från en T500 -69, dessa ben verkar vara modifierade sedan tidigare (kortade). Eftersom gaffelkronan från T500 skiljer sig något mot T250 så håller jag på att sticka av dessa ben ytterligare 30mm samt svarvar upp 1x28mm invändig gänga för att använda mig av T250´s lock.
Benen har utanpåliggande fjädrar vilket lämnar utrymme för experimentering med fjädringsväg samt "retur".

thumbnail_3B2DABFE-A85C-4E48-8568-23524D20B079.jpgthumbnail_FB57B62E-2CEF-47D0-A6BA-7BE613F0127E.jpgthumbnail_D63BB7B4-CFDC-4AF7-A41C-857746B26E3E.jpgthumbnail_75BB7D50-4F10-41B2-8B85-701288125842.jpgthumbnail_FD344556-0AFD-4C69-AE1C-7E6000962640.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Var och en gör väl vad dom vill med sina grejer vill man modda så gör man ju det. Hade det varit min hoj hade jag nog inte börjat kapa i ram och liknande men jag hade säkert gjort en rad ändringar men gjort dessa så man kan återställa hojen till original.

Då det kommer till mitt eget bygge så har jag resonerat så att man ska kunna återställa till original så om världens alla CB250N är sönderkapade om några år kan mina grabbar återställa min hoj och sälja den dyrt i framtiden ;)

Nja. Jag har också kvar min gamla CB400N, men betraktar den som en alltför medioker och trist hoj för att någonsin få ett framtida samlarvärde. Ungefär som att jämföra en Opel Rekord -70 jämfört med en Volvo Amazon -68, viss skillnad i värde tror jag. Vissa fordon får kultstatus och andra inte, nästan omöjligt att veta vilka i förväg.
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Efter att spacklat och slipat så händerna värker så har jag nu lagt på ett par lager 1 k filler, tanken är att slipa ner detta med fint papper för att sedan lägga på en grund. Nu ser man iaf. lite bättre hur linjerna blir..

Jag ser gärna att ni kommer med tips / inspiration på grafik (färgsättning) min grundtanke är att lacka gräddvita fält på sidorna av cuts och tank, detta måste ju dock harmonisera med ngn färg. Jag har varit inne på British racing green med avdelningsstripe i guld men upplever att det blir för mörkt..? Jag kanske får köra en Photoshopkväll, om någon är duktig på detta får denne gärna inkomma med tips!

GOTT NYTT ÅR!
 

Bifogat

  • GetAttachmentThumbnail-4.jpg
    GetAttachmentThumbnail-4.jpg
    29.2 KB · Visningar: 82
  • GetAttachmentThumbnail-1.jpg
    GetAttachmentThumbnail-1.jpg
    19.8 KB · Visningar: 107
  • GetAttachmentThumbnail-2.jpg
    GetAttachmentThumbnail-2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 90

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Tillverkning av oljetank färdig, återstår nu fästen på ramen.
 

Bifogat

  • IMG_0784.jpg
    IMG_0784.jpg
    56.1 KB · Visningar: 84
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Ser kul och bra ut! Har ju även jag ramlat tillbaks i tvåtaktsträsket!
Dock med en medioker standard/ratbike GT 250 x7 från 1980, inte lika ball som din...
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Kul! Har du ngn bild?
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Lite provmontage innan bläster och lack..
Jag har försökt att hitta ngn oljeguide till denna utan att lyckats, någon som kan svara på vad man bör använda för olja i motorn?

thumbnail_F03B1E7C-C96E-4C16-B32C-7A53830B5622.jpg
thumbnail_E76B35DF-513E-429A-B122-9B620A1D0B01.jpg
thumbnail_D7E0E140-82E0-4AA7-A6A5-33D499E8BD20.jpg
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Jag har försökt att hitta ngn oljeguide till denna utan att lyckats, någon som kan svara på vad man bör använda för olja i motorn?...
Med så låg trimningsgrad går det nog att hälla i nästan vad som helst.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Till växellådan vanlig mineralolja 20-40
Tror det finns två avtappningspluggar under motorn.
Till själva motorn någon bra tvåtaktsolja
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Tack den har jag läst, det var ju ett tag sen den trycktes så tänker om någon hade erfarenhet. Men bara kopplingen trivs så är det ju bara köra ngt liknande.
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Lilla (h)julafton..

Äntligen kom en försändelse från England med lite godsaker! Kan ju knappt hålla mig tills de ska monteras, tyvärr har det kommit ett litet projekt emellan just nu som stavas Motorhaveri AUDI. Blir till att lägga detta projekt på hyllan ett tag tills bilen är ute ur garaget.IMG_0914.png
 

Bifogat

  • Foto på helsida.pdf
    68.1 KB · Visningar: 92
Last edited:

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Lite uppdatering, piporna är nu klara och inpassade. Ett litet provmontage ser ni här..
Nya växellänkaget på plats, fick göra lite åverkan på kåpan för att få plats med alla 6 växlar..
 

Bifogat

  • Foto på helsida.pdf
    48.6 KB · Visningar: 145
  • vxl.pdf
    46.4 KB · Visningar: 92
Last edited:

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Sista besiktningen för all framtid idag!

IMG_2523.JPG
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top