Suzuki TL 1000r är det nåt att ha?

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
K8 blå/vit
Söker Suzuki TL 1000r ägare eller förare.

Tänkte kolla med er som kör Tl 1000 hur dom är?
Det är nämligen så att jag har blivit erbjuden en MKT fin TL 1000r årsmodell 99 till ett riktigt bra pris av en bekant.
Då jag endast kört vanliga sporthojar känner jag mig väldigt osäker på denna modell.
Då hojen nu finns ca 45 mil ovanför Sthlm så kan jag ju inte prova den.
Går den bra eller blir man besviken på den.
Kör ju även cbr 1000 samt gsxr 600 men hojar kan man ju aldrig få för många.
Det sitter Yoshi helsystem,öhlins dämpare bak även styrdämpare på hojen.
Ska man slå till eller?
Så fram med era råd/kommentarer.
Tack på förhand.:tummenupp
 
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
En klart udda hoj med intressant utseende. Med Yoshi helsystem lär den ju brumma underbart!
Har du råd så varför inte? :)
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
För ett bra pris tror jag inte du blir besviken, twin is the shit :)
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Den var ju inte snabbast ens när den var ny, så jagar du tider är det fel val... men jag skaffade en för en trevlig körupplevelse och ett bra utseende!

Lycka till!
 

JET A1

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Veberöd
Hoj
KTM 640SM-05,TL 1000s-97,Husqvarna ...
Är priset rätt så slå till speciellt med den utrustningen,byt ut bakändan till en gixxer 01-02 tex så får du en asläcker hoj :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag gillar den hojen som fan! Blåvit 98:a är den snyggaste. Det balla är att den är liten som fan i verkligheten.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag gillar den hojen som fan! Blåvit 98:a är den snyggaste. Det balla är att den är liten som fan i verkligheten.

Nej den röda är snyggast, tycker du ska köpa iaf. Hoj med lite egen karaktär som är trevlig att tuffa runt på. Och med annan dämpare bak är den nog lite skönare när det svänger.
 

Bifogat

  • nudå.jpg
    nudå.jpg
    132.3 KB · Visningar: 93

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Udda fågel med udda utseende (är fortfarande kluven om den är ball eller apful) men inte utan en viss charm. Motorn är den stora behållningen, med rätt pipor låter den riktigt mulligt :tummenupp , resten är bara so so tycker jag. Testade det mesta när jag shoppade litertwin för två säsonger sedan och TLn var inte på min shortlist. SV1000 är en bättre hoj på alla sätt.

Har du kört Blade och gsxr 600 kommer du inte att bli alltför imponerad, i synnerhet inte på bana.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Priset och skick är avgörande för om det är ett bra köp eller inte.
Tänk på at det är en 8 år gammal hoj, det kommer vara lite mek med den. Förr eller senare. Men då finns alltid TL tråden. :)

Öhlinaren bak är guld värd. Imho. Tänk på att de är avstämda i vikt till den person som köpte den från början. Så var han/hon en lättviktare på 60kg, och du en ,mmm, lite mer pondusigare så kan det nog bli lite skum dämpning bak. Visserligen bara att köpa en ny, men fjädrarna kostar pengar de också.
Man kan för en relatvt billig peng uppgradera innanmätet fram också, om man skulle vlija det. Kör man bara gata behövs det igentligen inte.

Jag är en av dem som anser att är styrgeometrin inakt på hojen (dvs standard bak, vilket det vanligen är med en Öhlinare, och ej sänkt krona fram) så kan du slänga av styrdämparen ocm du inte tänker wheela med hojen mycket. (Den har den bara för att lillasyrran bråkade mycket i sin uppväxt...)
Och, ang. wheela mycket.
Den wheelar enkelt, MEN, motorn gillar verkligen inte att nosa på himlen. Oljepickupen sitter fram i oljetråget.
Wheela == dåligt :fakta :nicka

Jämfört med en CBR1000R så kommer den kännas bångstyrig. De som kör annat säger att den är lite speciell. Jag kör ju bara min TL och en motard, och de är så väsenskillda att jag tycker Tillern är hel normal... :tungan
Men det finns ju inget skönare än att bara glida genom landskapet på lagom varv (runt 6-8k) i lite sköäna kurviga vägar och det perfekta mullret som man delar med sig är ju en bonus. :)



SV1000 är en bättre hoj på alla sätt.

:näsblod
Errr... Kort och gott: Nej. :tungan
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu tiggar du om stryk Putte :mad:

"lillasyrra"

Se till o inte gå in i några mörka gränder dom kommande dagarna. :finger
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hihi

men?? är det inte lillsyrrona alla villa ha då :tungan
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kolla in denna tlr!
 

Bifogat

  • bikepics-213023-full.jpg
    bikepics-213023-full.jpg
    72.7 KB · Visningar: 121

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nej den röda är snyggast, tycker du ska köpa iaf. Hoj med lite egen karaktär som är trevlig att tuffa runt på. Och med annan dämpare bak är den nog lite skönare när det svänger.

Jag gillar 98 blåvit. fan jag kanske ska ha en så´n...:va
 

Bifogat

  • TLR98.jpg
    TLR98.jpg
    69.8 KB · Visningar: 86

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag gillar den hojen som fan! Blåvit 98:a är den snyggaste. Det balla är att den är liten som fan i verkligheten.

Jäpp så är det !
Blåvit -98 e´ snyggast & lite snabbare än de övriga tillrarna :D
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
TLR's största nackdelar har varit vikten (197kg torr) och bakdämparen.
Originalsettings i chassiet medför att den tenderar att understyra i kurvor, vilket inte känns så skoj.
Med acras helsystem så tappar man bara där 8kg, Vet ej vad yoshi ger.. Men det borde vara ungefär detsamma. Dvs då är du nere på ca 190 panner. Öhlinaren bak ger närmare -3kg till.. Jo originalet väger en del. Dvs ca 187 panner. Vipps så var inte den hojen så ruskigt tung längre..
Geometrin på den bör ändras. En Öhlinare underlättar ju det.. Så upp med den bak.. ca 3-6 mm. Detta medför att du får bort understyrningen.. Och hojen blir mycket mer lätthanterlig.
Iom att det sitter helsystem på den Så bör det sitta en pc2a med. Gör det inte det-- på med en på stört. Tlr har en förmåga att gå torrt om man bara öppnar upp andningen på den.
Och visst går det att köra fort med en tlr. Jag var nere på 58s på gml sviestad med min...
Grymt skön hoj.. Som lämnar stor nostalgi när jag ser dem.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top