svänga fortare..

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
Lokke skrev:
Så med styrdämpare å racedäck så blir man bättre pilot? ....finns allt för många som tycks tro det..... :tungan

Jag menade UTAN styrdämpare. Hojen blir LITE mer lättsvängd utan styrdämpare. Och, ja, hojen blir mer lättsvängd med racedäck. (jag har provat med flera hojar) Det är ingen jätteskillnad men man känner hur den faller snabbare in i böjarna.

Se de så :arsele

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Backe skrev:
Jag menade UTAN styrdämpare. Hojen blir LITE mer lättsvängd utan styrdämpare. Och, ja, hojen blir mer lättsvängd med racedäck. (jag har provat med flera hojar) Det är ingen jätteskillnad men man känner hur den faller snabbare in i böjarna.

Se de så :arsele

Helt rätt gällande däcken. Racedäck har ofta lite bättre höjd. Platta landsvägskörda däck (rejsdäck eller inte) är mkt jobbigare att kurva med. Styrdämparteorin köper jag inte dock... Så stora styrutslag har du inte o har du det kör du för sakta (eller för fort...)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Svårt att begripa vad svänga snabbare skulle betyda, antagligen vill grabben ta sig igenom en kurva snabbare, då ska man bromsa senare, mjukare och luta mer samt gasa som satan och hoppas att fäste finnes, inget annat hjälper

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Asylum_Nakaza skrev:
heh... jo tack jag vet hur man gör.. men kan inte någon duktig berätta istället?
Akta dig för dessa idiottips säger jag bara. :kocko
valmers skrev:
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin? :mad:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Asylum_Nakaza skrev:
kan någon hjälpa mig för ja vill svänga meeeeeeer!!!! :yoparty

Det är enkelt, hitta en rondell och sväng ut ur den.

Men vill man ta en kurva snabbare så borde man nog börja med inbromsningen, det är trots allt det första man gör i en kurva och ganske avgörande hur mycket fart man har med sig in i svängen.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
hehe... kul att ni engagerar er iaf... jag ville mest ha tips på hur man ändra färdrikting. jag tycker mig känna igen det mesta, men man vill ju alltid svänga mer!!!

det är bara att kasta ner hojen!! pressa allt ner!! hahaha :yoparty

jag brukar bromsa och svänga med. hhmm.. lite väl farligt kanske.. men snabba s-kurvor brukar framdelen av hojen kasta lite när man byter riktning.. och nej ja kör inte så hårt, men hur ska man annars beskriva det.. jag brukar sätta mig på sidan me osv, flytta bak foten på ena pinnen och luta mig mot tanken lite.. nae grabbar, solen skiner nu... vi hörs ikväll!! :Bugar

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Och komihåg ungdommar, ryck i gasen betyder ryck på bakhjulet! Det vill vi inte göra när vi gasar ut ur kurvan ;)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Asyl: Du skall komma ner hit så jag får inspektera dina däck!!!!!!!

O du kör snabbare om du kör på bana utan de vita satans strecken o brunnslock o allt som inte skall finnas på en väg....

RING!

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
när ja blir rik eller nån köper det där däcket... då ska vi köra!!

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
#Olsson# skrev:
Precis. Men först ändras färdriktningen till vänster (om styrutslaget är vänster) Sedan ändras färdriktningen till höger(ungefär i sambande med att bågen börjar luta höger). Jag ville bara ge ett litet luddigt svar på Asylums lite luddiga fråga :D

Hur länge svänger det vänster då, 10 cm eller? Jag upplever att hojen lägger sig direkt åt höger.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
mudder skrev:
Hur länge svänger det vänster då, 10 cm eller? Jag upplever att hojen lägger sig direkt åt höger.

När en motorcykel svänger så lutar den åt det håll den svänger. Stod den stilla skulle den tippa, men nu håller centrifugalkraften mot. Motorcykeln är byggd så att den själv justerar kurvradien för den lutning du har. Mycket förenklat, men det är principen.

Lutningen är vad du måste åstadkomma (och bibehålla), det är din del av avtalet med motorcykeln.

Om du kör rakt fram men vill luta vänster, hur åstadkommer du det lättast? Motorcykeln vill av naturen (för att klara tricket med kurvradien ovan) fortsätta rakt fram och upprätt. Se vad som händer när folk kliver av i farten av olika anledningar.

Du kan hänga dig åt sidan och slåss med motorcykeln. Det fungerar bara tämligen uselt. Sak samma med att trycka på fotpinnar, skrika åt den eller göra ett rituellt offer till högersvängsgudarna.

Istället får du vara lumpen mot din MC. Slå undan fötterna på den, eller i alla fall hjulen. Ser du till att hjulen plötsligt är en halvmeter åt höger så hinner inte resten av motorcykeln med utan lutar plötsligt åt vänster.

Och hur får du då hjulen att plötsligt glida åt höger? Japp, vrid styret lite åt höger och ut far de, motorcykeln tippar åt vänster och hela ekipaget ligger ner i en vänstersväng... om du nu inte puttade för hårt och bröt ner så häftigt att du flippade av dig själv.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy