Svänghjulstryck Ducati 1000

Grunk

Medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Tuono V4 -12
Hej jag har en kompresson på 10bar och undrar om den har nog med kräm för att dra fast svänghjulet ordentligt på en ducati 1000.
Tror den skulle dras åt med något mellan 250-270 Nm.

Va tror ni?

Mvh Simon
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Är nog inte trycket som spelar så stor roll för en muttermaskin så länge kompressorn fixar flödet.. Sedan kan man ställa sig lite tveksam om det är så lämpligt att dra något så pass viktigt med ett så oprecist verktyg som en muttermaskin (räknar med att du inte har tillgång till någon superavancerad sådan eller momentbegränsande mellankopplingar). Annars finns det grymma mutterdragare och även momentväxlare till dessa så man kan nå över 1000Nm så man får nog vara försiktig om man lånar lite "stadigare" grejer.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Drar alltid svanghjul med min mutterpicka som drivs av en liten 50l-kompressor sa svaret ar Ja
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
örru det drar du med näven med:tummenupp
bullt som bullt inte leka med tryckluft dra det för hand pojk då känner man
 

HELGETHEHELLMOP

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Tokholma Bandithagen....
Hoj
Zuki kaffemoppe
Tjeená...Om D'e den mutern ,som ja tror du menar , så ere b'a å dra
uta'v bá'helvete, å'lite locktite på rynckorna, men kolla
muttern innan du verkställer detta,så den e frisk.......

HADE J .Wayne
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dra med momentnyckel!! Du har ingen aning om vilket moment din dåliga? bra? proffsdragare? levererar vid det tryck som du har just vid åtdragningstillfället.
Blir det fel åtdraget kan skruvförbandet antingen lossna eller så kan gängorna paja .
Jag har jobbat mycket med skruvförband, men jag hade aldrig dragit ett sådant kritiskt skruvförband på känn. Det finns väldigt få människor som har känsla för åtdragningsmomentet när det är så högt.
Upp till M12, dvs runt 80 Nm, kan man hjälpligt "känna", men redan M16 (ca 195 Nm) är i princip omöjligt att pricka utan momentnyckel.

Vad står det mer? Ska gängan smörjas och isf med vad? Ska kontaktytorna smörjas? Utan sådana uppgifter är momentangivelsen inte särskilt mycket värd eftersom klämkraften varierar mycket beroende av andra omständigheter än åtdragningsmomentet.

Vad "experterna" som förordar "dra så mycket du kan" eller "använd muttermaskin" säger, bör du bortse från. Även om det KAN fungera så har du ingen koll på hur förbandet är draget och iaf jag skulle aldrig köpa en begagnad hoj som en sådan klåpare har skruvat på.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Kom igen, snåla inte utan gör det ordentligt. Jag har varit med om att ett svänghjul har lossnat och det var inte roligt. Det blev förbannat dyrt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top