Svårförståeligt språkbruk

Croft

Sporthoj?
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Åland
Hoj
Suzuki AN 650
Två saker jag inte fattar med svenskar nuförtiden:

1. varför ska allting särskrivas? Det är ju oerhört irriterande.

2. Det där förb... felanvändandet av "vart"! :mad: Det heter "var är du?" inte "vart är du?" Däremot heter det "vart ska du fara?" men där använder väl säkert någon "var ska du fara?"...

Håhåjaja. Nå, det är väl bara att acceptera att folk inte kan skriva.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
En annan irriterande sak är att en del (du, bland andra) förkortar svordomar. Förb... använde du in ditt inlägg. Varför inte skriva ut hela ordet? Skit i att använda det om du inte tycker det låter bra, för helvete.

Annars håller jag med dig! :tummenupp
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Jag har sagt det förut och kommer nu säga det igen...


Jag är för sär skrivning och om du vill kan du få vara med i min och Bingos Sär skrivar förening?
 

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Malmoe!
Hoj
GSX-R 600
Hata särskrivning. Croft! Jag förstår precis vad du menar....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Om man inte förstår att 'vart' kommer från talspråket så kan man inte ha funderat länge på det......









.....och jag fattar inte att viktigpettrar aldrig tröttnar på att rätta människor som inte är intresserade av att bli rättade.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Chrille skrev:







.....och jag fattar inte att viktigpettrar aldrig tröttnar på att rätta människor som inte är intresserade av att bli rättade.

Vadå, så det är fel att ge brottslingar fängelse? Det måste väl ändå vara definitionen på ditt påstående. :hej
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Om int' annat kan man säg vars!

eller de ids ja int'
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Chrille skrev:
Om man inte förstår att 'vart' kommer från talspråket så kan man inte ha funderat länge på det......

.....och jag fattar inte att viktigpettrar aldrig tröttnar på att rätta människor som inte är intresserade av att bli rättade.

:rofl :rofl :rofl
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Croft skrev:
Två saker jag inte fattar med svenskar nuförtiden:

1. varför ska allting särskrivas? Det är ju oerhört irriterande.

2. Det där förb... felanvändandet av "vart"! :mad: Det heter "var är du?" inte "vart är du?" Däremot heter det "vart ska du fara?" men där använder väl säkert någon "var ska du fara?"...

Håhåjaja. Nå, det är väl bara att acceptera att folk inte kan skriva.
I talspråk tycker jag att "t":et i "vart" är helt ok, orden flyter på bättre.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Varför startar alltid det värsta gnabbet kring språk.
Måste ligga många komplex begravna sedan man var tvungen att skriva "Mor åt gröt, Far åt helvete" medans en lärarinnan slog ens knogar blodiga med en slö linjal.

Jag är för ett välvårdat språk, men här skiter jag blankt i hur man väljer att uttrycka sig. I yrket, i föreningslivet, etc. så har det sin plats att vara genomtänkt när man skall kommunicera med text.
Här belönas snabbhet.

gladh
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Sär skrivning råkkar phett : headbangarsmileyn
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
"En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plecarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer.
Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som hehlet."
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gustav1 skrev:
Vadå, så det är fel att ge brottslingar fängelse? Det måste väl ändå vara definitionen på ditt påstående. :hej
Det är ingen definition. Påståendet "det är fel att ge brottslingar fängelse" är en värde lös värde utsaga, inte en definition.
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Och personer som inte kan skilja på när det ska vara 'de' eller 'dem' bör fortsätta att skriva 'dom' (precis som vi alla pratar) istället för att konsekvent skriva 'dem'. Det låter väldigt konstigt ('dem ska ut och leka'...). :rolleyes:

Men 'var' och 'vart'... hmm... på min östgötska heter det 'vart ä hojen?!' och det lär det nog fortsätta att göra! :D
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Nacka skrev:
Och personer som inte kan skilja på när det ska vara 'de' eller 'dem' bör fortsätta att skriva 'dom' (precis som vi alla pratar) istället för att konsekvent skriva 'dem'. Det låter väldigt konstigt ('dem ska ut och leka'...). :rolleyes:

Word, high five osv osv.

Håller fulltständigt med, antingen håller man sig till talspråk och kör 'dom' rakt igenom eller så vet man när var hur varför det ska vara 'de' eller 'dem'.
 

Croft

Sporthoj?
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Åland
Hoj
Suzuki AN 650
Själv blir jag irriterad av att höra folk säga vart även i talspråk när dom använder det fel. Det är också bara inflyttade svenskar på vårt jobb som använder det och dom trackas stenhårt direkt när det halkar ur ett "vart"... ;)

Tja, det kostar ju inte så mycket att gnälla om det. Med lite tur så kanske nån tar åt sig och tänker efter i alla fall lite innan dom skriver...

Jag håller också med när det gäller "de" och "dem". Personer som inte får det rätt ser ju helt outbildade ut när dom skriver. "Dom" är ju talspråk, ja, men det ser i alla fall inte helt vansinnigt ut som det gör när man skriver "dem" på fel ställe.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Croft skrev:
...Tja, det kostar ju inte så mycket att gnälla om det. Med lite tur så kanske nån tar åt sig och tänker efter i alla fall lite innan dom skriver...
Om jag säger till dig att du inte skall mästra vuxna människor; tar du då åt dig och tänker efter lite?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
vilketjävlahemsktochmeningslöstlivmanmåstehaommangåroch störsigpåsmåsaker.vafan!!folkkörihjälsig,ministrarblir mördade,detärvalomeuro,folksvälter,småbarnblir misshandlade.men det ärklart!"sär"och"ihop"skrivningärju MYCKETstörreproblem:tummenupp
Jävlaordkuksmänniskor:zpy
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top