Svårkickad KTM 620

Cos

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Västra Götaland
Hoj
KTM 620 supermotard, Honda CRM 125
Tjena
Jag kom precis hem med min nya hoj..(ktm 620 supermotard 98:a).
Men den var inte så lätt startad som jag trodde, stog och kickade i 20-30 minuter utan att den gick igång.
Den förra ägaren kickade igång den väldigt snabbt när den stog inne i garaget.
Men sedan när den hade varit ute ett tag avstängd så tog det lång tid innan han fick igång den! :confused: .
Så jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd gällande kicknig!
Skriv gärna hur man bäst använder de-compen också!
Tackar för inlägg, skulle gärna vilja ha dem så fort som möjligt!

MVH/Robin
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Cos skrev:
Tjena
Jag kom precis hem med min nya hoj..(ktm 620 supermotard 98:a).
Men den var inte så lätt startad som jag trodde, stog och kickade i 20-30 minuter utan att den gick igång.
Den förra ägaren kickade igång den väldigt snabbt när den stog inne i garaget.
Men sedan när den hade varit ute ett tag avstängd så tog det lång tid innan han fick igång den! :confused: .
Så jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd gällande kicknig!
Skriv gärna hur man bäst använder de-compen också!
Tackar för inlägg, skulle gärna vilja ha dem så fort som möjligt!

MVH/Robin

Att den blir svårstartad då motorn är kall tyder på att kolven e kass. Vanligt på de största KTM:erna, försök häva köpet!!
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
frekke skrev:
Att den blir svårstartad då motorn är kall tyder på att kolven e kass. Vanligt på de största KTM:erna, försök häva köpet!!
Kanske skulle göra ett komptest först...? Gissar på fel teknik eftersom du nyss köpt hojen! Du lär dig så småning om :)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har erfarenhet av svårkickade hojar. jag hade en nyrenoverad honda 500 cross förut och den var fruktansvärt jobbig att kicka igång. tre tips kan jag ge dig som kan göra stor skillnad.

1. gör rent förgasaren.

2. kolla så att choken står rätt.

3. det var hur många som helst som försökte kicka igång min 500 när den var som minst sugen på att starta och det enda sätt vi fick igång den på var att mata kickar i så högt tempo som möjligt. vi provade 100ggr+ att ställa den i rätt läge och bara dra en tokkraftig kick men det funkade inte. det som funkade var alltså att du ställer dig och tokkickar utan mellanrum mellan kickarna. du ska alltså bara stå och pumpa på kicken med din fot så att motorn är i gång hela tiden. den ska helst knappt stanna till alls mellan kickarna. det är svinjobbigt. mer än 20 kickar orkade aldrig jag på min 500, men den gick alltid igång lättast med denna teknik. om inte det här funkar får du väl bogsera igång den efter bil :)

lycka till.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Hehe tokkicka en 600 fyrtaktare :) . Ha de sköj!
Hadde samma problem med en 620 som jag lånade, den var så jävla svårkickad, ända tills ägaren kickade igång den på två-tre kick.....
 

HanneZ

Guest
Att dra igång stonkor krävs ofta teknik. Det gäller o ha lite "schwung" i benet så man får god fart på motorn. Varken styrka eller vikt behövs!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Enkel förklaring:

Ställ hojen på stödet.
Stå på fotpinnarna.
Leta reda på 'kompläget'.
Ut med kicken och lägg vikt på.
Lägg hela vikten bakom och 'släpp' ner.

Hur läget ska vara på choke och gas kan du bara fråga förra ägaren om eller experimentera lite själv med. :)
 

Jar

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Huddinge
Hoj
RSV1000
Ingen gas. Ut med choken, håll in dekompen och kicka runt motorn 3-4 gånger.
Släpp upp kicken helt och tryck ner den förbi första läget när det börjar
gå trögt (med dekomp). Släpp dekomp och släpp upp kicken helt och sen
trampar man till HELA vägen ner. Funkar på alla LC4 men det var inge kul
innan man fick reda på tekniken.
Min 620 startar alltid på 1-2 försöket med denna teknik även i -15grader.
När motorn är varm eller man fått tjyvstopp/vurpat byter man ut choken mot varmstarts knappen/reglaget.
 

Cos

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Västra Götaland
Hoj
KTM 620 supermotard, Honda CRM 125
Tack för all hjälp! :Bugar

Fick igång den förut idag, och den går som ett skott! :banana

MVH/robin
 

Cos

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Västra Götaland
Hoj
KTM 620 supermotard, Honda CRM 125
Jag har ingen choke på den dock.

Det sitter en trimmförgasare på som inte har choke.

Så jag undrar bara om jag ska göra något speciellt när jag har kört den ett tag så att den är varm och sedan ska få igång den?

Förra gången så fick jag inte igång den förrän den blev kall.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
bmwjohan skrev:
...om inte det här funkar får du väl bogsera igång den efter bil :)

lycka till.

Det var möjligtvis inte en CR500 du hade? "Mata kickar" på en 600 4t, lycka till. Asså, nån jävel måste ju bogserat dig efter bil mellan Stockholm och Göteborg.

Vilken kille.
 

Cos

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Västra Götaland
Hoj
KTM 620 supermotard, Honda CRM 125
Jar skrev:
Ingen gas. Ut med choken, håll in dekompen och kicka runt motorn 3-4 gånger.
Släpp upp kicken helt och tryck ner den förbi första läget när det börjar
gå trögt (med dekomp). Släpp dekomp och släpp upp kicken helt och sen
trampar man till HELA vägen ner. Funkar på alla LC4 men det var inge kul
innan man fick reda på tekniken.
Min 620 startar alltid på 1-2 försöket med denna teknik även i -15grader.
När motorn är varm eller man fått tjyvstopp/vurpat byter man ut choken mot varmstarts knappen/reglaget.


Tack för inlägget, det hjälpte oerhört mycket! :Bugar
Den går igång på första kicken varje gång nu, när jag har fått in tekniken. Tack så mycket
MVH/Robin
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top