Svårstartad Gsx 550ES -84

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
Tjena, jag är ny här på forumet, har precis köpt en Suzuki Gsx 550ES från -84.

Problemet är att den är lite svårstartad, jag har kört den lite med hjälp av startspray, men nu startar den inte längre, vart kan jag börja, jag har köpt verkstadshandboken, men den e på engelska, så det är lite krångligare, jag har inte mycket kunskap om att mecka, men jag har hjälp av min låssasfarsa som har jobbat på bilverkstad.
Men vi vet inte vart vi ska börja.

Här är lite info som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig:
Startmotorn tjirrar på och jag har fått igång den ibland med choke och startspray. Alla tändstiften är bytta!

Vad ska jag börja med :S. Tacksam för hjälp, bjuder på öl till den/dem som lyckas hjälpa mig!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Går den på startgas och choke så skulle jag kolla så den får soppa, kolla soppakran,slangar och rengöra förgasarna känns som en bra början.
 

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
Har fått igång den nu, den startar fint!

MEN!!

Tomgången är värdelös, när vi kollar på tändstiften så verkar det som att dem 2 yttre cylindrarna på vardera sida inte funkar, tändstiften har inga bevis på sig att dem varit igång.

Kanske någon som har lite tid över orkar ta detta på nån chat, så jag kan fixa min hoj! Belöning utlovas!.. Jag är riktigt sugen på att fixa detta, har tagit ner laptopen te garaget och sitter och klurar nu, det känns inte långt kvar nu!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du gnista på alla stift? Om du har det så är nästa steg att kolla ventilspel samt att förgasarna inte har en massa skit i flottörhusen (något som är vanligt på gamla hojar).

EDIT: Då låter det som något förgasar-relaterat problem, men att kolla ventilspelet skadar aldrig. :)
 

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
Vad är ventlispelen (hjälper om det är på engelska för jag har en engelsk verkstadshandbok) Och hur Justerar man dem?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad är ventlispelen (hjälper om det är på engelska för jag har en engelsk verkstadshandbok) Och hur Justerar man dem?

Ventilspel brukar formuleras som valve clearance eller valve lash. Beror lite på manualen och vad det är för hoj.

Ventilspelet är kort och gott spelet mellan ventilen och kamaxelns lob (som öppnar och stänger ventilerna när motorn är igång). Är detta spel för tight (under 0mm) så ligger ventilerna öppna konstant och på så sätt får du ingen kompression på cylindern = bränsleblandningen kan inte antända.

Ventilspelet kommer du åt att justera genom att lyfta på ventilkåpan och skruva på skruvarna som sitter på vipparmarna (som i sin tur trycker på ventilen). Din låssasfarsa kan nog det där. :)
 

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
Just nu sitter vi och rengör förgasarna, det ser riktigt rent ut så jag tror inte det är det, något vi bör göra när vi ändå har den isärskruvad? några justeringar eller något? Vad som helst, jag gör allt, bara jag får hjälp med vad eller hur!

Tack till alla som har svarat, ni är riktigt hjälpsamma!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har fått igång den nu, den startar fint!

MEN!!

Tomgången är värdelös, när vi kollar på tändstiften så verkar det som att dem 2 yttre cylindrarna på vardera sida inte funkar, tändstiften har inga bevis på sig att dem varit igång.

Kanske någon som har lite tid över orkar ta detta på nån chat, så jag kan fixa min hoj! Belöning utlovas!.. Jag är riktigt sugen på att fixa detta, har tagit ner laptopen te garaget och sitter och klurar nu, det känns inte långt kvar nu!

Ofta är det två tändspolar på hojar, skifta runt stiften till dom tändkablarna som går och se om det ger gnista på dom stiften som inte går.

Funkar det så är ju risken stor att det är en tändspole som inte går.

Just nu sitter vi och rengör förgasarna, det ser riktigt rent ut så jag tror inte det är det, något vi bör göra när vi ändå har den isärskruvad? några justeringar eller något? Vad som helst, jag gör allt, bara jag får hjälp med vad eller hur!

Tack till alla som har svarat, ni är riktigt hjälpsamma!

Går den dåligt på tomgång så kolla till lågfartsmunstycken och naturligtvis blåsa rent alla andra munstycken också.
 
Last edited:

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
Ofta är det två tändspolar på hojar, skifta runt stiften till dom tändkablarna som går och se om det ger gnista på dom stiften som inte går.

Funkar det så är ju risken stor att det är en tändspole som inte går.



Går den dåligt på tomgång så kolla till lågfartsmunstycken och naturligtvis blåsa rent alla andra munstycken också.

Tack, det ska jag testa med!
 

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
Ofta är det två tändspolar på hojar, skifta runt stiften till dom tändkablarna som går och se om det ger gnista på dom stiften som inte går.

Funkar det så är ju risken stor att det är en tändspole som inte går.



Går den dåligt på tomgång så kolla till lågfartsmunstycken och naturligtvis blåsa rent alla andra munstycken också.

Jag tror att du fick till det där!
Vi kollade tändspolarna och den högra tändspolen som är till cylinder 2 och 3 verkar funka, för cylinder 1 och 4 verkade inte funka enligt tändstiften, och dem cylindrarna som inte funkar sitter till samma tändspole, kan det stämma?

Vad kan jag göra nu då? För det verkar som om det är problemet, att den inte tänder alla cylindrar och därför är svårstartad och går dåligt på tomgång?

tack ÄNNU en gång, ni killar här är riktigt underbara, jag trodde aldrig att jag skulle få hjälp såhär fort, stor eloge!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det enklaste är väl att felsöka tändspolen som inte går,det går ju att mäta upp dom med multimeter ,tyvärr vet jag inte vilka värden som gäller men det kanske går att jämföra siffrorna med den som funkar ?

Kolla också tändkablar,kopplingar osv innan det är dax att skaffa ny,kan man tänka sig en begagnad så kolla på Ebay,hojskrotar eller omBiltema har någon universal som passar.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Bara för säkerhets skull ,går den på 95 eller behöver den blytillsats i bensin,dom tog väl bort blybensin i mitten -80.

Det vore ju synd att få igång den och den sedan dör pga detta.
 

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
Det enklaste är väl att felsöka tändspolen som inte går,det går ju att mäta upp dom med multimeter ,tyvärr vet jag inte vilka värden som gäller men det kanske går att jämföra siffrorna med den som funkar ?

Kolla också tändkablar,kopplingar osv innan det är dax att skaffa ny,kan man tänka sig en begagnad så kolla på Ebay,hojskrotar eller omBiltema har någon universal som passar.

Jag håller på att byta plats på tändspolarna!

EDIT: Vart kan man köpa sådana isåfall?
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag tror att du fick till det där!
Vi kollade tändspolarna och den högra tändspolen som är till cylinder 2 och 3 verkar funka, för cylinder 1 och 4 verkade inte funka enligt tändstiften, och dem cylindrarna som inte funkar sitter till samma tändspole, kan det stämma?

Vad kan jag göra nu då? För det verkar som om det är problemet, att den inte tänder alla cylindrar och därför är svårstartad och går dåligt på tomgång?

tack ÄNNU en gång, ni killar här är riktigt underbara, jag trodde aldrig att jag skulle få hjälp såhär fort, stor eloge!

1 & 4 får gnista från samma spole. IAF på 1100:eek:rna.
Kolla att du får fram strömmen dit. Prova att byta plats på spolarna och se vad som händer. Flyttar felet eller är det kvar. Utgå från det.
Lycka Till
 

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
OK killar, verkar som om jag och min låssasfarsa har hittat problemet!

Vi testade att starta den, och medans den va igång så drog vi ut kontakten till den tändspolen vi trodde var sönder, och den rullade på på dem 2 cylindrarna som den gjort hela tiden! men när vi drog ut den tändspolen som vi visste fungerade, då dog hojjen, vi har altså lokaliserat problemet!!!!

Tack som fan till alla som hjälpt mig.

Någon som vet var man kan köpa tändspolar på en söndag?
Är jävligt sugen på att köpa den direkt!
Om inte det går så får jag köpa imorgon, men VART? jag har ingen aning
 

Sanelko

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Gislaved
Hoj
Suzuki GSX 550ES -84
Det verkar vara riktigt mycket strul, 1ans cylinder tänder inte ens om vi häller i bensin i cylindern! men 4an tänder då.

Men 1an och 4ans cylinder är riktigt konstiga. Dem vägrar gå, men 2-3 går riktigt fint... vad ska man göra?
Har inga verktyg att testa spolarna med, hade gärna köpt en ny om jag visste vart och det inte är för dyrt!
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top