Svårstartad Hornet 600

nordnord

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 -98
Hej jag är rätt novis på hojjar och har nyss införskaffat mig en Hornet,,
Nu till frågan på kvällarna när det är kyligt ute (på kvällarna) blir hojjen jävligt svårstartad, Det verkar som den dränker sig i soppa.
Vad ska ja skruva på eller röra?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
provat choken? (stavn?)
 

nordnord

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 -98
jovisst men bara man nuddar choken eller gashandtaget så tänder den inte ens,, iövrigt startar den hur bra som helst men de är bara vid kall motor på sena kvällar den inte vill
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nordnord skrev:
2247778 jovisst men bara man nuddar choken eller gashandtaget så tänder den inte ens,, iövrigt startar den hur bra som helst men de är bara vid kall motor på sena kvällar den inte vill

om de är en fin sen kväll då?
tänkte om de e nå fukt om lägger sig nånstans :va
funkar choken på dagen då?
 

nordnord

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 -98
Spelar tydligen ingen roll om det är fuktigt eller torrt ute är tempen under ca 12 grader så vill den inte. Choken funkar annars dvs över 12 grader :va
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
nordnord skrev:
2247795 Spelar tydligen ingen roll om det är fuktigt eller torrt ute är tempen under ca 12 grader så vill den inte. Choken funkar annars dvs över 12 grader :va

Provat med endast gas + startknapp?

Batteri och tändstift ok? Tomgången ok annars?

Kom ihåg att inte gasa och använda choke samtidigt bara. :näsblod
 

nordnord

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 -98
hejhej
gas+startknapp funkar ej choke+startknapp funkar ej,, har man tur tänder den till om man bara trycker på startknappen minsta lilla gas/choke vid tändtillfället så dör hojjen och bli ännu mer svårstartad.. låter man bli dessa 2 så går den nån sekund å dör. Efter många försök går de ju tillslut men det blir ganska pinigt utanför jobbet :(

Stift är okey batteri likaså, tomgången är bra så fort hojjen går igång
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
nordnord skrev:
2248145 hejhej
gas+startknapp funkar ej choke+startknapp funkar ej,, har man tur tänder den till om man bara trycker på startknappen minsta lilla gas/choke vid tändtillfället så dör hojjen och bli ännu mer svårstartad.. låter man bli dessa 2 så går den nån sekund å dör. Efter många försök går de ju tillslut men det blir ganska pinigt utanför jobbet :(

Stift är okey batteri likaså, tomgången är bra så fort hojjen går igång

Dessa Hornet kan vara lite kinkiga att få igång ibland. Känsliga är bara förnamnet. Full choke och startknapp utan att röra gasen, små korta gnugg på startmotorn tills den tänder. När den väl smäller igång så låt den vara några sekunder, sen kan du prova att varva upp den lite, och sedan minska aningen choke, varva lite osv osv.... typ... Om du nu inte har något annat vingel med motorn i övrigt. Fast det låter ju konstigt...det är ju en Honda. :)
 

nordnord

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 -98
tack för tipsen hittils =)
att den verkar känslig att starta har ja märkt nu ;//
men grejjen är ju fortfarande att så fort man har choken på eller gasen så vägrar den att tända över huvetaget.. fast detta problem uppstår ju bara när de är kallt,, iövrigt lirar ju allt perfekt
 

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-01 (såld...)
TukTuk skrev:
2248096
Kom ihåg att inte gasa och använda choke samtidigt bara. :näsblod

Vad är det som är så farligt med det? Själv måste jag dutta till med gasen lite för att min ska skutta igång..
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Är du helt säker på att batteriet är ok? Min Hornet var förut helt omöjlig att starta när den var varm. Kall startade den hur lätt som helst, men varm stod den bara och tuggade. Efter att ha bytt batteri (typ 250 kr biltema) startar den direkt, varm som kall. Jag har hört andra Hornetägare som också haft problem med svårstartade hojar vilket berott på dåliga batterier.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Svep skrev:
2248546 Vad är det som är så farligt med det? Själv måste jag dutta till med gasen lite för att min ska skutta igång..

Konstigt att det går bättre för dig för blandningen blir ju magrare om du gasar samtidigt som choke och starten bör försvåras istället. :va

Vid längre choke( bör inte vara mer än runt en halv minut annars kan smörjningen försämras ) så kan man ju tänka på att inte rusa motorn ifall så blir fallet.
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Jag kan inte starta med choke i när det är såhär varmt, då dör den direkt. Däremot kan den ha svårt att gå upp i varv när den stått någon timma i solen. Vet dock inte varför
 

nordnord

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 -98
hmm någonmer som har tips vad jag ska göra?

Har under dem senaste dagarna gjort en liten service på Hondan.
Nytt Batteri, nya tändstift, filter och olja

Och problemet kvarstår och numera ännu mer svårstartad samt blir några tryck på starknappen även dagtid för att den ska hoppa igång, vilket det tidigare inte var?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top