Svårstartad ktm 660 -04a

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Hojen har tidigare varit mkt lättstartad, men har på senare tid blivit lite svår att kicka igång den.

Jag får kicka den 10 - 20 gånger :mad: innan jag får igång den, medan tidigare startade den efter max 5 kickar...

Även när den är riktigt varmkörd startar den inte på första kicken längre...

Om jag rullar igång den i nedförsbacke, så startar den utan problem direkt.

Vad kan det vara?

Jag tror inte att jag gör fel när jag kickar... jag gör som jag alltid gjort... som det beskrivs i "kick-trådarna" på SH

Nån som har/har haft samma problem?

Tacksam för svar!! :Bugar
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
sirSmokealot skrev:
Hojen har tidigare varit mkt lättstartad, men har på senare tid blivit lite svår att kicka igång den.

Jag får kicka den 10 - 20 gånger :mad: innan jag får igång den, medan tidigare startade den efter max 5 kickar...

Även när den är riktigt varmkörd startar den inte på första kicken längre...

Om jag rullar igång den i nedförsbacke, så startar den utan problem direkt.

Vad kan det vara?

Jag tror inte att jag gör fel när jag kickar... jag gör som jag alltid gjort... som det beskrivs i "kick-trådarna" på SH

Nån som har/har haft samma problem?

Tacksam för svar!! :Bugar

Du har inte rätta knycken!! :hihi
Får komma förbi å visa dig hur man gör.... :lol
 

Hi-ho

Guest
jag har någon light-variant av det du beskriver. Nu när man åker så sällan, ca 1gång i veckan så får jag kicka betydligt mer än förut, innan den startar.
ska iofs upp men cykelt till Lelles på service snart!!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hi-ho skrev:
jag har någon light-variant av det du beskriver. Nu när man åker så sällan, ca 1gång i veckan så får jag kicka betydligt mer än förut, innan den startar.
ska iofs upp men cykelt till Lelles på service snart!!

Det är soppan i flottörhuset som dunstar bort en del av de mer lättflyktiga ingredienserna. Om du vrider av bränslekranen något hundratal meter innan du ska stanna och låter motorn gå tills den nästan självdör, så kommer du att få fräschare soppa ner i flottörhuset nästa gång du vrider på kranen och ska kicka igång. Det gör faktiskt så stor skillnad.

Den kallare väderleken kan också göra sitt till nu, om man har en förgasare inställd för sommarväder och får en lite för mager blandning vid start. Med acc.pump kan man "snapsa" in lite extra bensin i förgasaren innan man kickar.
 

Staffan

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
SirSmokealot,när dom tätar din ventilkåpa så kollar dom vetilspelet,då det
ändras något när man haft av den.Men snacka med dom för säkerhets skull,
så att dom gör det.

Mvh
 
Last edited:

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Hallåeller. :)

Är du osso här? Jag skall till superbike nästa vecka och se vad de kan göra.

Se nu till att skaffa en hoj som vibrerar mindre och så kan vi ut och åka!

TomK skrev:
Det är soppan i flottörhuset som dunstar bort en del av de mer lättflyktiga ingredienserna. Om du vrider av bränslekranen något hundratal meter innan du ska stanna och låter motorn gå tills den nästan självdör, så kommer du att få fräschare soppa ner i flottörhuset nästa gång du vrider på kranen och ska kicka igång. Det gör faktiskt så stor skillnad.

Den kallare väderleken kan också göra sitt till nu, om man har en förgasare inställd för sommarväder och får en lite för mager blandning vid start. Med acc.pump kan man "snapsa" in lite extra bensin i förgasaren innan man kickar.
Det är så det hela startade...
Jag gjorde så som du sa en gång (för att den inte skulle bli sur nästa gång jag startar hojen) men sen när jag skulle kicka den så var den sådär svårstartad.

Och sen är det likadant när motorn är varm... den blir svårstartad då osso fastän jag drar i varmstartspaken... jag får kicka 5, 6 gånger...
:confused:

Rasorblade skrev:
Du har inte rätta knycken!! :hihi
Får komma förbi å visa dig hur man gör.... :lol
Jag har iaf nytt bakdäck ;)
 

Lunkan

Å det spruta kyckling...
Gick med
8 May 2003
Ort
Eknö
Hoj
...
TomK skrev:
Det är soppan i flottörhuset som dunstar bort en del av de mer lättflyktiga ingredienserna. Om du vrider av bränslekranen något hundratal meter innan du ska stanna och låter motorn gå tills den nästan självdör, så kommer du att få fräschare soppa ner i flottörhuset nästa gång du vrider på kranen och ska kicka igång. Det gör faktiskt så stor skillnad.

Den kallare väderleken kan också göra sitt till nu, om man har en förgasare inställd för sommarväder och får en lite för mager blandning vid start. Med acc.pump kan man "snapsa" in lite extra bensin i förgasaren innan man kickar.

Tycker det låter dumt att köra förknasaren torr innan man ställer in den! Har jag aldrig gjort på nån av mina hojar och dom har funkat klanderfritt!
Nya hojar SKA funka utan att man måste ha massa konstigheter för sig!

Konstigt att den inte startar när den är varm dock!

Kolla stiftet först, ställ ventilerna!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lunkan skrev:
Tycker det låter dumt att köra förknasaren torr innan man ställer in den! Har jag aldrig gjort på nån av mina hojar och dom har funkat klanderfritt!
Nya hojar SKA funka utan att man måste ha massa konstigheter för sig!

Och alltid på första kicken oavsett väder och hur länge den stått, right ? Jo, i den bästa av alla världar så... Men faktum kvarstår att vissa maskiner är mer känsliga för kvaliteten på bensinen även med korrekt justerade ventiler, nytt stift och en offrad get på sadeln. Inget konstigt med det. Att då tömma förgasaren ger vissa fördelar - det ska normalt sett inte behövas, men ibland så måste man ha det där lilla extra.

Ett halvt eller kvarts varv på lågfartsskruven kan också göra underverk när höstrusket sätter in.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top