Svårstartad KTM-88

Hermelinen

Hjälplös
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
1988, KTM Mx 600
Just köpt en KTM Mx 600 från 1988 men som har blivit konverterad till en Motard. När den väl är igång går den bra men problemet är att den är nästan omöjlig att kicka igång pga det är så "tungt" motstånd.. Själv är jag ny med motorcyklar men funderar på att plocka isär den för att städa ut och göra rent.

Är detta något svårt eller går det om man skaffar service manualen??

Tips för hur annars man kan få en motorcykel att starta lättare är mkt uppskattade.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Finns en tråd om den hojen tror jag:hej

Den är öh ganska speciell, minns när jag såg den på blocket typ förra året...hoppas den var RIKTIGT billig och att du bara kör på natten..

( skojar bara, lite )

Förresten, har den ingen dekomp? Ett typ litet handtag med en vajer ner till toppen?

Last edited:

Hermelinen

Hjälplös
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
1988, KTM Mx 600
Finns en tråd om den hojen tror jag:hej

Den är öh ganska speciell, minns när jag såg den på blocket typ förra året...hoppas den var RIKTIGT billig och att du bara kör på natten..

( skojar bara, lite )

Förresten, har den ingen dekomp? Ett typ litet handtag med en vajer ner till toppen?

Jo, den har ett dekomp.. Verkar som om du känner till denna motorcykeln:yoparty , eller? Några tips?:)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Det är nog inget fel på motorn direkt!! MEN dom där kräver att man är stenvan kickare och storväxt minst 110kg och urstark och bra teknik..
vad du därimot bör kolla är förgasare och tändning ..typ rengör fuggen ,,och ställ in luftskruven noga när du väl fått igång den,,ställ även tomgången lågt dvs den får inte ha hög tomgång ställd för då blir den svår. Och använd decompen om den inte startar på 3 kick (lufta ur) Kolla även tändplattan så inte den är tokförtänd... Ställ även ventilerna så du är säker på att dom har rätt spel. Du bör även stå på en pall/stol och kicka med högerbenet,,man får bättre snurr då:)
Ps... Jag är tjock och så stark att jag inte kan sova på nätterna och har bra teknik 30 års enstånkakickande---Men jag fick ge mig för en 88as ktm 600:gnissla :huvet

Hermelinen

Hjälplös
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
1988, KTM Mx 600
Kolla även tändplattan så inte den är tokförtänd... Ställ även ventilerna så du är säker på att dom har rätt spel.

Lite tips kring detta?:) Detta låter säker ur dumt.. men, tändplattan, vart är den och hur ser den ut när den är i bra skick??

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Lite tips kring detta?:) Detta låter säker ur dumt.. men, tändplattan, vart är den och hur ser den ut när den är i bra skick??

Den sitter bakom svänghjulet eller i kåpan för svänghjulet?? Vet ej på gammel ktm?? Och jag är inte ens säker på att den är justerbar? Men ta en titt på den ..leta efter sprickor och ev brända märken efter för heta spolar.... Om den har ovala hål för tändplattan så den går att justera fram eller bakåt så kolla så den inte ligger stummt åt ena hållet! Typ max förtänd eller max baktänd.
Får du offta bakslag när du ska starta den så kan du flytta tändplattan typ 2mm..DVS 2mm framåt i rotationsriktningen!

Hermelinen

Hjälplös
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
1988, KTM Mx 600
Den sitter bakom svänghjulet eller i kåpan för svänghjulet?? Vet ej på gammel ktm?? Och jag är inte ens säker på att den är justerbar? Men ta en titt på den ..leta efter sprickor och ev brända märken efter för heta spolar.... Om den har ovala hål för tändplattan så den går att justera fram eller bakåt så kolla så den inte ligger stummt åt ena hållet! Typ max förtänd eller max baktänd.
Får du offta bakslag när du ska starta den så kan du flytta tändplattan typ 2mm..DVS 2mm framåt i rotationsriktningen!

TACK! för tipsen, skall börja fixa med den snart..

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa