Svårstartad PEUGEOT

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Temgivare på en bil som är kall gör inte mycket nej.
Att dem (beroende på om det är en ecu baserad tempgivare eller enbart för det visuella) kan justera upp bensinen är givet, men inget som hindrar en bil från att starta och fungera. Det är inte som att en bil blir flödad av bensin kall så att stiften dränks helt.
Men hur vet den att den är kall om tempgivaren är kass?:va
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Update!

Bytt rotor och fördelarlock - fortfarande svårstartad dock...
Va å besiktade nu (den gick igenom)
Avgasvärdena var bra - 0 på allt utom lambdan som var 1,03.
Har 30% e85 i tanken...

Ska mäta upp den där tempgivaren imorrn.

:gnissla

Svårt att uttala sig med catt, men den går nog magert.


Du har väl bytt soppafilter?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Byt ut kylaremblemet till valfritt från annat land än franskt så kommer alla problem lösa sig. Observera att Italienska har vissa tendenser att likna franska i sitt självdestruktiva sätt... (men dom har iaf själ så man mår bra i själen innan de går sönder)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Temgivare på en bil som är kall gör inte mycket nej.
Att dem (beroende på om det är en ecu baserad tempgivare eller enbart för det visuella) kan justera upp bensinen är givet, men inget som hindrar en bil från att starta och fungera. Det är inte som att en bil blir flödad av bensin kall så att stiften dränks helt.

Tempgivare på en bil som är kall gör ganska mycket ja.
En kall motor som ger signal om att den är varm startar knappt.
En varm motor som ger signal om att motorn är kall startar knappt.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Jaha nu har jag mätt igen - tyvärr måste jag säga.. Tempgivaren funkar som den ska :huvet
Vafan kan det vara för fel?? Funderar på om det är någon backventil till bränslet som gett upp??

För att få igång bilen behöver jag pumpa med gasen - ibland en kort stund å ibland ganska länge..
När den hoppat igång så bluddrar den ett par sekunder för att sedan gå jättefint å lent :va
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Fyll mer bensin och skit i etanolen, det är för mycket sånt skit som det är i soppan ändå nuförtiden. Ju mer etanol desto svårare att starta när det är kallt.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jaha nu har jag mätt igen - tyvärr måste jag säga.. Tempgivaren funkar som den ska :huvet
Vafan kan det vara för fel?? Funderar på om det är någon backventil till bränslet som gett upp??

För att få igång bilen behöver jag pumpa med gasen - ibland en kort stund å ibland ganska länge..
När den hoppat igång så bluddrar den ett par sekunder för att sedan gå jättefint å lent :va

Prova att sätta en svetstång eller dyligt på returen, eller ännu hellre, mät upp bränsletrycket.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Fyll mer bensin och skit i etanolen, det är för mycket sånt skit som det är i soppan ändå nuförtiden. Ju mer etanol desto svårare att starta när det är kallt.


För det första så var den svårstartad med enbart bensin också.
För det andra är den svårstartad när den är varm också.
För det tredje är den svårstartad efter ett par dygn i 20 graders garage.

Men tack för hjälpen :hej
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Tempgivare på en bil som är kall gör ganska mycket ja.
En kall motor som ger signal om att den är varm startar knappt.
En varm motor som ger signal om att motorn är kall startar knappt.

Jag är fullt medveten om hur en bil fungerar, och jag hade även helt rätt att det inte var tempgivaren.
En kall bil som signalerar att den är varm (OM den nu har dubbla givare som går till ecu vilket jag tvivlar på att en fransk bil har) dricker bara en sjujävla massa mer bensin. Inte flödas en motor för att den visar på kall motor till ecu.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är fullt medveten om hur en bil fungerar, och jag hade även helt rätt att det inte var tempgivaren.
En kall bil som signalerar att den är varm (OM den nu har dubbla givare som går till ecu vilket jag tvivlar på att en fransk bil har) dricker bara en sjujävla massa mer bensin. Inte flödas en motor för att den visar på kall motor till ecu.

Uppenbarligen vet du inte det.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Jag är fullt medveten om hur en bil fungerar, och jag hade även helt rätt att det inte var tempgivaren.
En kall bil som signalerar att den är varm (OM den nu har dubbla givare som går till ecu vilket jag tvivlar på att en fransk bil har) dricker bara en sjujävla massa mer bensin. Inte flödas en motor för att den visar på kall motor till ecu.
Yttertemp på en något sådär moderna bil används till lite mera än att visa tempen i displayet ;)
En trasig tempgivare kan ställa till det rejält, samma med motortemp, insugstemp etc.
En udda avvikelse mellan några av tempgivarna kan resultera i att ecu faller tillbaka i "nödläge" och går då på basvärden som fungerar "sådär", så kolla även andra tempgivare, inte bara motortemp.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Efter lite googlande på bilens symptom så är jag nu inriktad på vevaxelgivaren :)

Kan jag mäta resistansen på den också, eller hur vet jag om den är paj ??
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Efter lite googlande på bilens symptom så är jag nu inriktad på vevaxelgivaren :)

Kan jag mäta resistansen på den också, eller hur vet jag om den är paj ??
Beror på vad det är för givare, men du skulle kunna mäta den och få något värde, kortis eller avbrott är antagligen orimligt, det bör vara något i mellan det.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
den ska va på 370 ohm enligt mekonomens webkatalog...
Vad är problemet då?
Det är väl bara att mäta, avviker det för mycket är den trasig.
Kan vara en ide att slänga ett öga på kamaxelgivare också, om den är "udda" kan du få jämförelsefel mellan dom två givarna med konstigheter som resultat.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Problemet är att jag inte vet hur jag ska avgöra om den är trasig.
Är du säker på att det bara är att mäta?
Ska motståndet konstant vara 370 ohm? Eller bara i ngt visst läge?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top