svårstartad rg 125!

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Petie's Problemtråd!

Hejsan.
Har en RG 125 F (nya modellen) som brukar vara något envis med att inte starta när den är kall. Dock så startar den direkt när jag rullar igång den.
Jag skulle inte tro att det är batteriet, för att det dels är nyladdat och sedan funkar all annan strömbegärande utrustning på hojen såsom blinkers osv.
Startmotorn bör det inte heller vara för den drar runt i motorn som den ska och verkar inte "seg" på något sett.

Det jag funderat på är om det kan vara att startmotorn tar åt sig för mycket ström så att den inte vill tända samtidigt som startmotorn rullar.
Någon som har nån idé till hur jag kan gå tillväga?

Tack!/Petie
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Går startmotorn runt som vanligt? har du testat att gasa medan du drar runt startmotorn? du glömmer inte choken? kollat att avgasröret sitter som det ska från cylindern? kollat att förgasaren inte tar tjuvluft? kollat att bensinkranen ger ifrån sig bensin?
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Går startmotorn runt som vanligt? har du testat att gasa medan du drar runt startmotorn? du glömmer inte choken? kollat att avgasröret sitter som det ska från cylindern? kollat att förgasaren inte tar tjuvluft? kollat att bensinkranen ger ifrån sig bensin?

har kollat allt utom att avgasröret sitter fel, men det är inte så att den inte startar alls, för jag kan rulla igång den och då startar den direkt.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
har kollat allt utom att avgasröret sitter fel, men det är inte så att den inte startar alls, för jag kan rulla igång den och då startar den direkt.

Hade en gammal TZR125, hur enkel som helst att rulla igång, men den ville inte gå i gång på kicken om den inte var varm, visade sig att avgasröret satt dåligt (inte riktigt inskruvad plus att den saknade packning). Värt att kolla :tummenupp
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Hade en gammal TZR125, hur enkel som helst att rulla igång, men den ville inte gå i gång på kicken om den inte var varm, visade sig att avgasröret satt dåligt (inte riktigt inskruvad plus att den saknade packning). Värt att kolla :tummenupp

Jo det kan det väl vara värt att göra ^^
Men om nu avgasröret satt fel, skulle inte hojen gå sämre då också?
För prestandamässigt går den fruktansvärt bra liksom alla andra RG 125or
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jo det kan det väl vara värt att göra ^^
Men om nu avgasröret satt fel, skulle inte hojen gå sämre då också?
För prestandamässigt går den fruktansvärt bra liksom alla andra RG 125or

Tja min gamla hoj mådde lika bra när avgasröret satt dåligt som när det satt som det skulle vid körning, tror att påverkan avgörs hur dåligt röret sitter och även vad som gör att det sitter dåligt (dåligt fastskruvat, saknar packning, gängpaj etc) men jag är inte tvärsäker.
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Tja min gamla hoj mådde lika bra när avgasröret satt dåligt som när det satt som det skulle vid körning, tror att påverkan avgörs hur dåligt röret sitter och även vad som gör att det sitter dåligt (dåligt fastskruvat, saknar packning, gängpaj etc) men jag är inte tvärsäker.

Tjo, tror att detta kan vara felet. :tummenupp För har snackat med förra ägaren och han sa att det hade läckt olja ut ur det och att det såg ut som om det inte satt helt tätt (Skarp92 @ sportoj).
Men bara för att försäkra mig, hade din samma symptom som min? Alltså att den vägrade tända när startmotorn var igång.:va
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Sorry för dubbelpost.
Anyway, har vart o kollat med avgasröret och det. Men inget satt fel, tog till och med loss det för att kolla säkert, men inget fel där heller.

Pappa har nu fått för sig att det är startmotorn som tar all ström så att den inte har tillräckligt med ström till att tända.
Nån som vet hur jag ska bära mig åt?:va
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skruva loss tändstiftet och sätt det mot motorn (jordning). Kör sedan med elmotorn och kolla om det finns gnista
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Gnistan går väl inte på batteriet, den tar väl sin ström direkt från "tändplattan" eller va de heter som agerar generator. Du kan i princip ta bort ditt batteri och sedan rulla igång hojen så ska de funka lika bra ;) Så brukar de iaf vara.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Gnistan går väl inte på batteriet, den tar väl sin ström direkt från "tändplattan" eller va de heter som agerar generator. Du kan i princip ta bort ditt batteri och sedan rulla igång hojen så ska de funka lika bra ;) Så brukar de iaf vara.

Självklart :tummenupp
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Gnistan går väl inte på batteriet, den tar väl sin ström direkt från "tändplattan" eller va de heter som agerar generator. Du kan i princip ta bort ditt batteri och sedan rulla igång hojen så ska de funka lika bra ;) Så brukar de iaf vara.


Men vad kan det då vara? Om det inte är batteriet, så är det generatorn som inte fungerar som den ska, eller hur menar ni? Och hur ska jag bära mig åt nu? ;/
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Men vad kan det då vara? Om det inte är batteriet, så är det generatorn som inte fungerar som den ska, eller hur menar ni? Och hur ska jag bära mig åt nu? ;/

Generatorn genererar el till batteriet och tändplatta/svänghjul genererar el till tändningen. Och eftersom du får igång den när du springer i gång den så alstrar tändplattan tillräckligt med ström.

Det kanske blir kortslutning någonstans när du slår på elstarten :va


EDIT: Kollat om du har någon gnista när du kör med startmotorn än?
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Batteriet kan ju vara kasst eftersom den inte orkar med elstarten
Har du mätt hur många volt det ligger på?
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Batteriet kan ju vara kasst eftersom den inte orkar med elstarten
Har du mätt hur många volt det ligger på?

Kan vara så, fast det är inte så att startmotorn "segar" på nåt sätt, utan rullar på som den ska. Fast må hända, är ju ett biltema batteri :p
Fast har ändå hört att de ska vara rätt bra, fast det kanske ger med sig efter något år?:va
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Kan vara så, fast det är inte så att startmotorn "segar" på nåt sätt, utan rullar på som den ska. Fast må hända, är ju ett biltema batteri :p
Fast har ändå hört att de ska vara rätt bra, fast det kanske ger med sig efter något år?:va

Alla batterier kan ju ge upp efter en tid, har du eller känner du någon med en voltmeter så tycker jag du ska mäta spänningen på batteriet!
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Alla batterier kan ju ge upp efter en tid, har du eller känner du någon med en voltmeter så tycker jag du ska mäta spänningen på batteriet!
Mät spänningen när du trycker in elstarten, bör ligga runt 12-13v då - dvs inte dippa ner för mycket, det är ointressant vad den ligger på i viloläge...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Mät spänningen när du trycker in elstarten, bör ligga runt 12-13v då - dvs inte dippa ner för mycket, det är ointressant vad den ligger på i viloläge...

Mäter man spänningen i viloläge ser man ju om batteriet är friskt, så helt ointressant är det väl inte? :confused:
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Mäter man spänningen i viloläge ser man ju om batteriet är friskt, så helt ointressant är det väl inte? :confused:
Okej, totalt ointressant är det inte. Men egentligen har det ingen relevans mer än att du ser att den har tillräckligt med spänning i vila, och vad har du för nytta av det när det gäller elstarten?
Många batterier som har sett sin livstid visar bra värden i vila, men totalt undermåliga sådana under stress. Alltså kan du sällan avgöra om ett batteri är friskt utifrån värdet du får om du enbart mäter det i viloläget.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Okej, totalt ointressant är det inte. Men egentligen har det ingen relevans mer än att du ser att den har tillräckligt med spänning i vila, och vad har du för nytta av det när det gäller elstarten?
Många batterier som har sett sin livstid visar bra värden i vila, men totalt undermåliga sådana under stress. Alltså kan du sällan avgöra om ett batteri är friskt utifrån värdet du får om du enbart mäter det i viloläget.

Ett helt korrekt svar ang batteriet. När det belastas så blir det ett spänningsfall. Är då batteriet dåligt så finns det ingen kraft kvar till tändningen. Mät batteriet under belastning!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top