svårstartad rg 125!

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Ett helt korrekt svar ang batteriet. När det belastas så blir det ett spänningsfall. Är då batteriet dåligt så finns det ingen kraft kvar till tändningen. Mät batteriet under belastning!

Har varit nere och mätt batteriet nu. Både i viloläge och under belastning.
I viloläget visade den 12 volt och sjönk ner två volt under belastning, alltså när jag körde startmotorn. Normal eller ej? ;o


edit: Kom på en sak, kanske :p Kunde ju dra ner den till mindre än 10 volt om jag kört startmotorn längre, men det gör den väl ändå? :S
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Har varit nere och mätt batteriet nu. Både i viloläge och under belastning.
I viloläget visade den 12 volt och sjönk ner två volt under belastning, alltså när jag körde startmotorn. Normal eller ej? ;o


edit: Kom på en sak, kanske :p Kunde ju dra ner den till mindre än 10 volt om jag kört startmotorn längre, men det gör den väl ändå? :S
Låter klent i mina öron. Prova sätt det på laddning, då det ändå inte var ett så stort fall i förhållande mellan vila och belastning, och ge det ett försök till..

EDIT: Det var visst nyladdat läste jag i första inlägget.. då skulle jag prova på ett annat batteri för att utesluta det. Biltemas duger gott och väl, har bara bra erfarenheter ifrån deras GEL-batterier iaf, så länge man underhåller och sköter batterierna..
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Låter klent i mina öron. Prova sätt det på laddning, då det ändå inte var ett så stort fall i förhållande mellan vila och belastning, och ge det ett försök till..

grejen är att jag har laddat det, alldeles nyligen. verkar som att batteriet är kasst helt enkelt? ska det bytas kanske?
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
grejen är att jag har laddat det, alldeles nyligen. verkar som att batteriet är kasst helt enkelt? ska det bytas kanske?
Se uppdatering ovan.

Men det låter inte riktigt som batteriet är ditt huvudproblem när du skriver att startmotorn går och driver som den ska.. Låter mer som något i tändningen.
 
Last edited:

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Se uppdatering ovan.

Men det låter inte riktigt som batteriet är ditt huvudproblem när du skriver att startmotorn går och driver som den ska.. Låter mer som något i tändningen.

Mycket sant, men någon sa att batteriet spelade roll där ändå. Och spänningen verkade inte riktigt vara som den ska, trots att jag laddat det. Snackar lite med förra ägaren nu också, och han sa att han hade glömt att underhållsladda batteriet under vintern då det suttit i sedan lite mer än ett år tillbaka.

Edit: Den startar ju direkt när man rullar igång den, så tändningen ska ju funka utmärkt annars, eller? ;S
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Mycket sant, men någon sa att batteriet spelade roll där ändå. Och spänningen verkade inte riktigt vara som den ska, trots att jag laddat det. Snackar lite med förra ägaren nu också, och han sa att han hade glömt att underhållsladda batteriet under vintern då det suttit i sedan lite mer än ett år tillbaka.

Edit: Den startar ju direkt när man rullar igång den, så tändningen ska ju funka utmärkt annars, eller? ;S

Startar den direkt när du rullar igång? Då låter det ju faktiskt som batteriet ändå. Ett batteri är ju inte några större pengar heller (såvida man inte köper original), så du kan ju ge det ett försök för att åtminstone utesluta det.

Du kan ju först kika om du har gnista när du kör på elstarten..

(Jag ber om ursäkt för att jag inte tog mig tid att läsa igenom tråden.)
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Startar den direkt när du rullar igång? Då låter det ju faktiskt som batteriet ändå. Ett batteri är ju inte några större pengar heller (såvida man inte köper original), så du kan ju ge det ett försök för att åtminstone utesluta det.

Du kan ju först kika om du har gnista när du kör på elstarten..

(Jag ber om ursäkt för att jag inte tog mig tid att läsa igenom tråden.)

Jo, men det verkar som om vi har problemet. Kommer förhoppningsvis med en rapport imorgon då jag är ledig och kanske kan dra och köpa mig ett batteri :tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ett friskt batteri ligger väl på strax över 13 volt, eller har jag fel? :confused:

Men sen undrar jag: har tändningen verkligen något med batteriet att göra, är inte dom systemen separata? :va
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ett friskt batteri ligger väl på strax över 13 volt, eller har jag fel? :confused:

Men sen undrar jag: har tändningen verkligen något med batteriet att göra, är inte dom systemen separata? :va

Jag tycker också att det är konstigt om batteriet är felet.

Det kan ju vara så att det på nåt vänster blir kortslutning när man trycker på elstarten så att det inte kommer nån gnista
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Jag tycker också att det är konstigt om batteriet är felet.

Det kan ju vara så att det på nåt vänster blir kortslutning när man trycker på elstarten så att det inte kommer nån gnista

Precis. Men väntar fortfarande på att han ska kolla om han verkligen får gnista när han kör elstarten..
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
En tanke som poppade upp.
Finns det sidostöds brytare på den här modellen?
Om det gör det, så kan det vara något tjall där i kopplingar eller liknande.
Höll på med en hoj i helgen, som dog när man la i växeln. Det var ett par kablar som inte satt ihop som orsakade detta.
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
En tanke som poppade upp.
Finns det sidostöds brytare på den här modellen?
Om det gör det, så kan det vara något tjall där i kopplingar eller liknande.
Höll på med en hoj i helgen, som dog när man la i växeln. Det var ett par kablar som inte satt ihop som orsakade detta.

Alltså, det är inte så att den startar alls, bara när den är kall. Är den varm så startar han direkt på elstarten - Läs första inlägget :p

Jag tycker också att det är konstigt om batteriet är felet.

Det kan ju vara så att det på nåt vänster blir kortslutning när man trycker på elstarten så att det inte kommer nån gnista

Precis. Men väntar fortfarande på att han ska kolla om han verkligen får gnista när han kör elstarten..

Sorry att det blev dubbelpost nu..
Jag har faktiskt inte kollat gnistan än, men högst troligt att det inte finns någon gnista, för då hade den startat eller i alla fall gett rök ur avgaspipen när jag försöker starta.
Men som sagt, bara när man kör startmotorn.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Alltså, det är inte så att den startar alls, bara när den är kall. Är den varm så startar han direkt på elstarten - Läs första inlägget :p





Sorry att det blev dubbelpost nu..
Jag har faktiskt inte kollat gnistan än, men högst troligt att det inte finns någon gnista, för då hade den startat eller i alla fall gett rök ur avgaspipen när jag försöker starta.
Men som sagt, bara när man kör startmotorn.
Men skulle du inte ha gnista skulle den väl inte starta varm.

Testa om du har gnista, det är en ganska basic sak att göra.
Annars kan du passa på att byta stift då det inte skadar och det kostar inte mycket heller
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Nu så, har jag vart nere och kollat gnistan. Och har även fått svar på i alla fall en utav era frågor ^^
Hursomhelst, det var gnista, tro det eller ej, men en väldigt klen gnista och troligen inte stark nog för att starta.
Sedan så är det fel att tändningen bara går på generatorn, det gör den - för det mesta.
Men under start så går gnistan på batteriet till den startar och sedan tar generatorn över.
Vilket gör att det ser ut som om batteriet skulle vara enda felet just nu, eller har ni andra förslag? :)
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Nu så, har jag vart nere och kollat gnistan. Och har även fått svar på i alla fall en utav era frågor ^^
Hursomhelst, det var gnista, tro det eller ej, men en väldigt klen gnista och troligen inte stark nog för att starta.
Sedan så är det fel att tändningen bara går på generatorn, det gör den - för det mesta.
Men under start så går gnistan på batteriet till den startar och sedan tar generatorn över.
Vilket gör att det ser ut som om batteriet skulle vara enda felet just nu, eller har ni andra förslag? :)

Byt du ut det där batteriet som tidigare nämnt..
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Prova med att använda ett bilbatteri och startkablar. Går det inte då heller, använd hojen som bojsänke som exempel.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top