Svårstartad Suzuki GS550

Fraggel

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS 550 Katana
Svårstartad Suzuki GS550 - Problmet löst!

Hej

Finns det några kända "standard fel" när en Suzuki GS550 -82 är omöjlig att starta utan startgas när den stått typ två dagar?
Har köpt hojen för nån vecka sen och låtit den stå i väntan på besiktnings tid, och när jag skulle starta den så var det tji! :huvet
Fick i gång den och tänkte att "det var väll bara lite fukt eller nåt" förra ägaren sa att den stått ute (under tak) i vinter.
Den startade sen utan problem flera gånger samma dag och så blev den stående i två dar (ja, jag ska skärpa mig och köra dagligen) och var omöjlig igen, första försöket full choke, ingen gas - tänder till 2 - 3 sec. och sen händer nada tills jag matar den med startgas.
Nån som har nån idé?

/Fraggel
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Fraggel skrev:
2216398 Hej

Finns det några kända "standard fel" när en Suzuki GS550 -82 är omöjlig att starta utan startgas när den stått typ två dagar?
Har köpt hojen för nån vecka sen och låtit den stå i väntan på besiktnings tid, och när jag skulle starta den så var det tji! :huvet
Fick i gång den och tänkte att "det var väll bara lite fukt eller nåt" förra ägaren sa att den stått ute (under tak) i vinter.
Den startade sen utan problem flera gånger samma dag och så blev den stående i två dar (ja, jag ska skärpa mig och köra dagligen) och var omöjlig igen, första försöket full choke, ingen gas - tänder till 2 - 3 sec. och sen händer nada tills jag matar den med startgas.
Nån som har nån idé?

/Fraggel


Batteriet eller tänder den? kanske en kabel till en tändspole då min hade de precis ena kablen va lite lösare på satt o gummiskon hade glidit av
 

Fraggel

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS 550 Katana
Zenit skrev:
2216417 Batteriet eller tänder den? kanske en kabel till en tändspole då min hade de precis ena kablen va lite lösare på satt o gummiskon hade glidit av

Hej

Intressant tanke!
Näe, den tänder inte men eftersom batteriet orkar dra runt startmoton trodde jag inte det kunde vara det som var problemet.
Jag tog bort dom två yttersta stiften och det var iofs gnista men jag tycke den såg dålig ut, hoppade hit och dit och var mer vit än blå som den väll borde vara?

/Fraggel
 

Fraggel

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS 550 Katana
BINGO!! :) :banana :fyllisar
Var på Biltema och köpte nytt batteri idag, nu startar den utan problem!
Tack för hjälpen!

/Fraggel
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Problemet (som drabbar alla äldre Suzuki fyrtakttare) är att när batteriet är kasst så sjunker spänningen såpass mycket medans startmotorn går att den inte orkar tända.

En klassiker är att den inte orkar starta hur mycket man än nöter på startmotorn, men hojen går att rulla igång utan större problem (testas helst utan lyse)

Har du otur så blev batteriet kasst efterssom laddningen fungerade dåligt (standardfel) vilket kan bero på tre saker..

- Oxid
- Kass laddningsregulator
- Kassa spolar.


..Om du har problem med tex laddningsregulatorn så kommer ditt nya batteri att koka sönder tyvärr..
 

Fraggel

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS 550 Katana
GlennB skrev:
2232939 Problemet (som drabbar alla äldre Suzuki fyrtakttare) är att när batteriet är kasst så sjunker spänningen såpass mycket medans startmotorn går att den inte orkar tända.

En klassiker är att den inte orkar starta hur mycket man än nöter på startmotorn, men hojen går att rulla igång utan större problem (testas helst utan lyse)

Har du otur så blev batteriet kasst efterssom laddningen fungerade dåligt (standardfel) vilket kan bero på tre saker..

- Oxid
- Kass laddningsregulator
- Kassa spolar.


..Om du har problem med tex laddningsregulatorn så kommer ditt nya batteri att koka sönder tyvärr..

Hej Glenn

Jag hoppas du har fel gällande laddningsregulatorn.
Förra ägaren sa att batteriet var minst 2 år gammalt och att cykeln stått ute under tak vintern 05 / 06.
Jag skulle tro att betteriet tog stryk av den behandlingen men den som lever får se.....
Tack för tipset!

/Fraggel
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Tja jag menade bara att det KAN vara det, förhoppningsvis är det bara batteriet.

Det finns annars ett fint felsöknings-flödes-schema i PDF-format man kan skriva ut och sedan felsöka med en multimeter för att klura ut felen, det är gjort av en tillverkare till ersättningsregulatorer f.ö :D


Biltemabatterierna är ju dessutom så billiga att man kan chansa. (Jag har ett själv i min GSX1100 :) )
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top