Svårstartad Yamaha XJ550

vault13

Only death is eternal, make no misstake
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Buell S1, Suzuki GSX750 -99
Hej

Jag har en Yamaha XJ550 från 82, Det har inte varit några problem med den, men efter att ha stått ute under en natt utan regnskydd kunde jag starta den fast bara i ca 15 sekunder innan den dog.
Jag fortsatte att försöka starta den Startmotorn gick runt utan problem och även putta igång den.

Då jag givetvis gissade på fukt och att någonstans efter tändspolen kortslutade den fel så lät jag den torka upp. Och försökte starta den dagen efter och efter mycket om och män och ett bilbatteri för att ge lite extrakräm efter att stått ett bra tag o starta den.
Så puttrar den sakta men säkert igång.

Andra gången jag startar den. kollar jag tändstift och jag får gnista "ibland" ibland kommer det inget alls, och ibland kom det någon gnista. Jag blev väldigt skeptisk.
När jag försöker starta så kommer den igång tillslut och startar lite lättare en innan.

Nu startar den lättare och lättare för varje gång känns det som. En annan sak är att jag kan köra i regn obehindrat (7 timmar ösregn så länge den är igång).

Påpekas bör att den är svårstartad fast den stått i garage i en natt, fast man kvällen innan var ute och körde den.

Jag har svårt att inte se att det är ett fuktproblem. Jag har svårare att förstå om det är tändningsspolen som kortsluter konstigt vid fukt.

Jag skulle behöva lite input på idéer, om vart mitt problem kan komma ifrån.

cicero

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
z-650
Hej,
en så gammal hoj kan ha allehanda problem med oxiderade elanslutningar och kablar. Byt tändkablar, om du inte redan har nya. Kolla också anslutningsstiften för strömmatningen vid tändspolarna. Om de är oxiderade skall du putsa upp dem med smärgelduk och byta motsvarande anslutning på matarkablarna. Helst drar du helt ny strömmatning till spolarna.

lycka till

vault13

Only death is eternal, make no misstake
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Buell S1, Suzuki GSX750 -99
cicero: det låter mer som den inte skulle starta alls. denna puttrar igång sakta men säkert så fort den får lite tändning. sedan går fint. Fast jag antar att det inte skulle skada.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...