svårstartad!

Kettwett

Gränsen finns där!....
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Haninge
Hoj
KTM 640 SM
tjena!
har en ktm 640 sm -05
det är omöjligt att starta den med kicken..men om man kör på startmotorn går den igång efter ca 5 sekunder om man har tur har hänt att batteriet tagit slut oxå. men när den är varm går en igång på engång med elstarten, men inte med kicken. har testat att byta tändstift. vad kan det vara för fel? är inte så haj på 4-taktare =(.
mvh robin
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kettwett skrev:
tjena!
har en ktm 640 sm -05
det är omöjligt att starta den med kicken..men om man kör på startmotorn går den igång efter ca 5 sekunder om man har tur har hänt att batteriet tagit slut oxå. men när den är varm går en igång på engång med elstarten, men inte med kicken. har testat att byta tändstift. vad kan det vara för fel? är inte så haj på 4-taktare =(.
mvh robin

Har du den på stödet när du skall kicka ?

Inte för att jag vill vara taskig/elak,men att kicka stånka är mycket teknik,det gäller att hitta rätt läge på kolven innnan man kickar.
 

Kettwett

Gränsen finns där!....
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Haninge
Hoj
KTM 640 SM
hehe...ja jag har stödet uppe dödarknappen i rätt läge och drar in komp handtaget och kickar tills det klickar, chokar lite oxå men de fungerar inge bra endå :(
 

Kettwett

Gränsen finns där!....
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Haninge
Hoj
KTM 640 SM
mmm...men det gör den ju inte tar ju typ 5-6 sekunder om man har tur.batteriet tog slut en gång när jag skulle starta den. den ska ju gå igång på engång!!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kettwett skrev:
tjena!
har en ktm 640 sm -05
det är omöjligt att starta den med kicken..men om man kör på startmotorn går den igång efter ca 5 sekunder om man har tur har hänt att batteriet tagit slut oxå. men när den är varm går en igång på engång med elstarten, men inte med kicken. har testat att byta tändstift. vad kan det vara för fel? är inte så haj på 4-taktare =(.
mvh robin
Har du provat med större tomgångsmunstycke?
Har för mig att avgaskrav gör att man har för små munstycken.
XR600 har detta problem.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Argyle skrev:
Hihi, skaffa en mc =)
Ja, det var ju ett konstruktivt inlägg till en lirare som bara vill ha lite hjälp.
Hihi, skaffa ett liv! :7peta



Kettwett:
Eftersom knarren är i stort sett ny så _bör_ ventilerna stå rätt men man vet aldrig så jag håller med den som föreslog snävt ventilspel. Kolla gärna det, om inte annat så för att det blir dyra skador om du kör med för snävt spel. Jag tror dock inte att det är det som är felet.

Om nu för små munstycken är ett känt problem så ska du nog ta en titt på det. Iofs borde en anings mer choke hjälpa i så fall.

Jag tror, precis som långgubben, att det är en teknikfråga. Det _är_ verkligen viktigt med rätt teknik när man ska kicka igång en stånka. Gör man rätt så är det plättlätt och gör man fel så blir man bara svettig och börjar få säljtankar.
Tyvärr är det rätt svårt att beskriva rätta tekniken, som dessutom antagligen kan variera mellan olika hojar men jag kan tala om mina erfarenheter:
Jag hade en KLR650 och började med att kicka som en jävla galen bastard och den gick aldrig igång på kicken, kall eller varm, hopplös. Av en händelse när jag tröttnade så trampade jag runt kicken lite löst från halvläge och neråt och då hoppade minsann fanstyget igång på stört. Vem kunde ana det? Det visade sig alltså att på just den knarren skulle man man bara trampa lite lojt från halvvägs ner (med kolven just före komp), då gick den alltid, kall som varm och man behövde inte ta i särskilt hårt heller.
OBS:
Nu menar jag inte att just detta är rätt teknik på just din knarr men jag menar att du måste hitta vad som är rätt teknik, sen kommer det att gå jättesmidigt (hoppas jag:))
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Min 660 blev lite kinkig att starta när första ventiljusteringen närmade sig. Efter justering blev den mycket bättre.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
som sagt kolla om ventilerna ska justeras annars e de du som ska justeras :3freak

jag hade likn problem som du men kickningen av min gamla 640. men min starta på elstarten på engång
även lite svårt med min xr som jag har nu men efter nåra dar så max 3 kickar om den e kinkig
 

Kettwett

Gränsen finns där!....
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Haninge
Hoj
KTM 640 SM
oki...ska ta reda på vilket tomgångsmmunstycke jag har och kolla om de e lagom stort eller inte.sen får man väl kolla ventilerna...men det e väl ganska svårt om man bara meckat en hel del med 2 taktare innan? tackar för alla svaren!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kettwett skrev:
oki...ska ta reda på vilket tomgångsmmunstycke jag har och kolla om de e lagom stort eller inte.sen får man väl kolla ventilerna...men det e väl ganska svårt om man bara meckat en hel del med 2 taktare innan? tackar för alla svaren!

Gör en sökning på "ventiljustering Lc4" så hittar du några bra trådar.


Använd sökfunktionen som ligger högst upp i kanten,den tar hela forum,rutan som ligger högst upp i mekhörnet tar bara i mekhörnet.

Dom flesta frågor och svar om supermotard finner man i offroad/supermotard delen.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49493&highlight=ventiljustering+Lc4
 

Kettwett

Gränsen finns där!....
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Haninge
Hoj
KTM 640 SM
hade 180 på huvudmunstycket och 45 på tomgångs munstycket enligt manualen skulle tomgångens munstycket vara på 45 och huvud på 165.men att huvudmunstycket är för stort kan väl inte ha nått med att den e svårstartad att göra? :va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Huvudmunstycket påverkar inte startegenskaperna, det är tomgångsmunstycket och inställning på luft/tomgångsbränsleskruven som påverkar det.
Någon skrev högre upp att det är för snålt tomgångsbetsyckat original, om det är så kan det ju vara galet trots att det är enligt boken.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag är skeptisk till att det är något fel på hojen,många nya KTM-Lc4 motorer tycks ha ett eget liv på tomgång tills dom släppt i motorn,varför vet jag inte.

Så länge den startar på elstarten så och går rent så skulle jag inte "bry" mig så mycket utan bara köra in den.
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top