vilket batteri är bäst att ha?
Utan minsta tvekan: Ett bra fulladdat batteri!
Tänk på att alla batterier laddar ur sig. På hyllan hos Biltema eller på hyllan hos MC-handlaren med "originalbatterier". Så vid batteriköp är första åtgärden när det kommit hem att sätta det på laddning med låg ström (normalt för MC-batterier högst 1A) dvs laddare typ Ctek 0,8A eller Biltema 37707 (0,5A)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/
Batteriet är fulladdat när det under laddning kommit upp i 14,4V. Mäts med digital voltmeter , t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
Sedan är det ju viktigt att när man kör hojen med minst halvljus på så ger hojgeneratorn en batterispänning i området 13,5V till 14,5V. Sjunker batterispänningen med minst halvljus på under 13V är det fel på laddningsregulator (fel jag har haft på Suzukin) eller generator. Eller dålig kontakt nånstans.
Och går spänningen under 13V under körning så laddas ju inte batteriet och då blir hojen så klart svårstartad. (Bra batterier? Ja jag har Biltemas 80256 i Suzukin
http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=80256
och Biltema Gelbatteri i Triumphen. Jag kör bara på sommaren och hojarna startar på våren efter batteriet full-laddats, räcker för mig. Har sett nått test om att Biltemas batterier var sämre vid låga temperaturer typ -10C och kallare men då kör jag inte hoj.) Nej nu är det dags för en tur med Triumphen.