Just nu kollar jag på 2 vitt skilda hojar!!!
En Honda hornet 900cc årsmod -02
En Honda VTR Firestorm 1000cc årsmod -00
Köpte min Hornet 900 för nån vecka sen. -03a. Den är klockren men som alla nakenhojar så är det en kamp med långa armar att åka fort med polarna som åker sina R-hojar. Har ägt R-cykel själv förr och det är en ruggig skillnad när det ska åkas fort. Nu hade jag i och för sig bara en gammal FZR1000 men jisses va den höll undan vinden med den kåpan. Inga prob att ligga 200km/h flera mil i sträck och bara rulla på. Givetvis på sträckor med lite trafik, safety first!
Övrigt att säga om Hornet, tja, relativt billiga delar tycker jag, bra försäkringspremie. Går som touring hos folksam i alla fall. Sen finns det ju annat som är bra med nakna hojar, tex när de ska skruvas. Inga kåpor som måste bort. Nu har jag ju bara gjort service på den så jag har inte behövt göra nåt allvarligt i den.
Köregenskaperna är klockrena så länge du inte ska åka jättesuperfort. Jag upplever inte några vobbeltendenser eller sånt men fartvinden är lite trist. Grym i kurvorna. Verkar inte dra så mycke soppa heller, har inte hunnit mäta nåt ännu men ska göra det när jag hinner köra lite mer.
VTR har jag kört också, tyvärr upplevdes den lite trist och effekten är ju ingen höjdare för en 1000cc. Känns lite volvo 240 över den på nåt sätt. Då skulle jag hellre försöka hitta en Suzuki TL-1000 av senare modellen där "barnsjukdomarna" var fixade. Det är lite mer liv i den snurran. Går att få ut rätt bra åka med en sån, skulle du dessutom hitta en billig TL-R 1000 så är det det absolut bästa alternativet till VTRen. Men smaken är ju såååå olika och jag vet att de finns nån tråd här där man bryter VTR mot TL1000 och jag vet inte alls om dom har kommit fram till vilken som är bäst ännu. Men min personliga favvo är TL1000.